Egykori kérője vette meg az Antenna Hungáriát
Nem sokáig volt a Swisscom Broadcast AG tulajdonában az Antenna Hungária Rt. (AH). A svájci társaság tegnap bejelentette, hogy eladja a magyar műsorszóró vállalatot. A vevő az a francia Télédiffusion de France (TDF), amely a 2005-ben az AH 75 százalék plusz egy szavazatot kitevő tulajdonrészére kiírt privatizációs pályázaton is indult.
Most a TDF nem sajnált az Antenna Hungáriáért 540 millió svájci frankot leszurkolni, míg két évvel ezelőtt - bár meghívták a második körbe - nem nyújtott be kötelező érvényű ajánlatot a cégre. A részvénycsomagot akkor 46,76 milliárd forintért a svájciak szerezték meg, és ha a nagyra törő régiós terjeszkedési terveik nem is teljesültek, azért szép summát kerestek a magyar szerzeményen. Az elsősorban televízió- és rádióállomások földfelszíni továbbítását végző Antenna Hungária akkori - privatizációs eljárásában kialkudott árfolyamon számított - teljes értéke mintegy 392 millió svájci frank volt, azaz a Swisscom most közel 150 millió frank profitot tehet zsebre, holott a magyar cég megszerzésekor több elemző még azt mondta, hogy túl sokat fizetett az AH-ért.
Az ügylet lezárásához a Gazdasági Versenyhivatal engedélye is szükséges, mivel a TDF egyik tulajdonosának Magyarországon vannak érdekeltségei, igaz, azok nem tartoznak a média, a műsorszórás és a távközlés kategóriájába.
Tegnap a három vállalat közös budapesti sajtótékoztatóján elhangzott, hogy az AH jelentős szerepet kap a TDF kelet-közép-európai terjeszkedésében. Régiós bázisként számítanak rá, a társaság "az expanzió motorja lehet" (Franciaországon kívül a TDF-nek Finnországban, Spanyolországban, Lengyelországban, Észtországban és Monacóban vannak érdekeltségei.)
Michel Azibert, a francia cég vezérigazgató-helyettese kifejtette, hogy a magyarországi digitális televíziózástól is sokat várnak. Reményeik szerint az ősszel kiírják a digitális földfelszíni televíziózásra a platformüzemeltetési tendert. E mellett terveikben szerepel, hogy elindítják a vezeték nélküli széles sávú internetszolgáltatást. A mobiltelevízió elterjesztése is jelentős piaci lehetőségeket kínál - tette hozzá. Ezzel kapcsolatosan az AH-nál lapunknak úgy nyilatkoztak, hogy a tesztek biztató eredményeket mutatnak - a közszolgálati tévék műsorát jó minőségben tudják elérhetővé tenni -, olyannyira, hogy a próbák hamarosan új stádiumba lépnek, s lakossági tesztcsoportot vonnak be.
A svájci cég által a privatizációs szerződésben foglalt, ám még nem teljesített vállalások nem sérülnek, azokat a két társaság közötti adásvételi szerződésben is rögzítették - fogalmazott Jürg Rötheli, a Swisscom kapcsolt vállalkozások vezérigazgatója. - A 2009-ig esedékes 12 milliárd forint értékű fejlesztés döntő része a digitális műsorszóráshoz köthető - tette hozzá az előzőekhez László Géza, az AH vezérigazgatója.
Az AH tavaly 24,5 milliárd forint árbevételt és 1,7 milliárdos profitot ért el, szemben a megelőző évi 23,9 milliárdos forgalmával és 3,8 milliárdos nyereségével, igaz, utóbbiban benne volt a Vodafone-részesedés eladásából származó profit is.