Az internetre költözött egy 362 éves újság

Az internet megöli a nyomtatott sajtót – röviden így összegezhető az online orgánumok hatása a hagyományos lapok piacára (legalábbis a legelterjedtebb nézetek szerint).


Olykor azonban a világháló épp a túlélés eszköze: egyre gyakoribb, hogy a nyomtatatott megjelenésüket beszüntető újságok az interneten élnek tovább.

Az első (és leghíresebb) internetes túlélő alighanem a Life volt. A nyomtatásban 1936 óta megjelenő életmódmagazin először 1972-ben, majd 2000-ben szűnt meg átmenetileg, de  mindig újraindult. A közelmúltban azonban végleg lehúzta a rolót, pontosabban a papíralapú változat teljesen megszűnt, az internetes kiadás viszont él és virul.

A kiadó Time Corporation álláspontja szerint a nyomtatott szegmensben nincs élet a Life számára, azért, mert a célközönség átszokott az internetes médiafogyasztásra, és a hirdetők is követték őket. A Time a közeljövőben több másik magazint is „áttol” a világhálóra (feltéve ha a Life valóban túléli a váltást, és nyereséges marad).

Hasonló lépésre készül a New York Times is: a tulajdonos a nyomtatott változat öt éven belüli megszűnésével számol, ám biztos benne, hogy az internetes kiadás hosszú távon is megmarad.

A lap jelenleg 1,1 millió példányban fogy el, az online verzió napi látogatóinak a száma 1,5 millió. Ez az arány még nem teszi lehetővé a papírújság „bezárását”, az internetes olvasók ugyanis egyelőre jóval kevesebbet hoznak a konyhára: egy előfizető körülbelül annyit ér, mint 20-30 kattintó.

Tavaly fölmerült, hogy az egyik legrangosabb gazdasági-pénzügyi lapnak számító Business Week európai kiadása is végleg átköltözik az internetre, és nyomtatásban csak a globális változatot terjesztik tovább.

Ennél a lapnál az elektronikus olvasnivaló is pénzbe kerül: elő kell rá fizetni, és e-mailben küldik el az ügyfeleknek. Az idei év elején a világ legrégebbi nyomtatott napilapja, a 362 éves svéd Post Och Inrikes Tidningar dobta be a törülközőt. A skandináv ország hivatalos csődértesítője azóta csak az interneten jelenik meg, előfizetéses formában.

Az internetre költözésnek immár magyar hagyományai is vannak. A régebben nyomtatott lapként létező Filmkultúra jelenleg csak online változatban lát napvilágot, támogatások segítségével, de (egyelőre) reklámok nélkül. A viszonylag csekély olvasottságú filmes szaklap sorsa valószínűleg nem sokat árul el a hazai sajtópiac fő tendenciáiról.

Annál izgalmasabb és sokatmondóbb kísérlet, amikor egy napilap próbálkozik saját élete meghosszabbításával a világhálón. Erre az első példát a Magyar Hírlap szolgáltatta, amikor a 2004-es viharos tulajdonosváltást követően átmenetileg csak internetes kiadással jelentkezett (ennek akkor nem a piac tesztelése, hanem a szerkesztőség egyben tartása volt a fő célja).

Szintén csak az interneten létezik az első magyar bulvárlapnak tekinthető Esti Hírlap. Készítői szerint a világhálón csak a könnyedebb tartalomra van igény, így a politikát – elsőként a hazai napilapok közül – teljesen ki is hagyták a kínálatból. Hogy az újság miből él, nem tudható, reklámot mutatóba sem nagyon találni rajta.

Három és fél évszázad után az interneten él tovább
Három és fél évszázad után az interneten él tovább
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.