Bécsi vendéglők a magyarérettségin
Rendkívüli esemény nélkül zajlott le tegnap délelőtt az ország 1144 középiskolájában és 92 emelt szintű vizsgahelyszínén a magyarérettségi írásbeli része. Pósfai Péter, az Oktatási Hivatal-OKÉV vezetője azt mondta: egyetlen bejelentés sem érkezett hétfőn arról, hogy bármiféle gond lenne, mindenhol volt elég feladatlap, nem nyitottak föl idő előtt borítékot, és nem szivárogtak ki a tételek sem.
Tegnap reggel 8 órától középszinten 92 342, emelt szinten 4312 diák vizsgázott.
A középszintű írásbeli két részből állt. Az első 60 percben egy - Bécs kedvelt vendéglőiről szóló írással kapcsolatos - szövegértési feladatsort kellett megoldaniuk a vizsgázóknak (40 pontért). A második részben három óra állt a rendelkezésükre, hogy három feladat közül egyet kiválasszanak és megoldjanak (60 pontért). Lehetett írni érvelő fogalmazást az új típusú médiumok és elektronikus adathordozó eszközök, illetve a hagyományos könyvek viszonyáról. Lehetett választani műelemzést is: Sánta Ferenc Kicsik és nagyok című novellájának értelmezését három kérdés is segítette. Aki inkább a verseket szereti, az írhatott összehasonlító elemzést két szerelmes versről: Csokonai Vitéz Mihály Az eleven rózsához és Ady Endre Meg akarlak tartani című költeménye kapcsán a szerelemfelfogás egy évszázadbeli változásáról és a költői nyelvi megformáltságban is érzékelhető átalakulásról kellett képet alkotniuk a vizsgázóknak a két vers összevetésekor. Az értelmezést segítő szempontok itt is szerepeltek a feladatlapon.
Az emelt szintű vizsga szintén négyórás volt, itt azonban a vizsgázók maguk oszthatták be az idejüket, és valamennyi feladatot meg kellett oldaniuk. Elsőként egy nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsort kellett kitölteniük (40 pontért). Az idén Kosztolányi Dezső Marcus Aurelius című ódája állt a középpontban: e vers értelmezésére vonatkozott a kérdések többsége. Kellett írni egy műelemzést is (25 pontért) Krúdy Gyula A szerelmi bűvészinas című novellája hangnemének kettősségéről. Reflektálás egy jelenségre - ez volt a címe a harmadik feladatnak (20 pontért), amelyben egy szöveg segítségével arról kellett értekezniük a diákoknak, hogy történelmi és irodalmi szövegek miképpen különíthetők el - ha elkülöníthetők - egymástól.
Az utolsó feladatban egy fiktív honlapra kellett hozzászólást írni (15 pontért) arról, hogy az utcai feliratok angolosodása mit jelent, és milyen viszonyban áll a 2002 óta hatályos - és a feladatlapon idézett - nyelvtörvénnyel.
A magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségi vizsga feladatlapjait és javítási-értékelési útmutatóit ma reggel 8 órakor teszik közzé a www.okev.hu, illetve a www.okm.gov.hu weblapokon. Ma a matematikavizsgákkal folytatódnak az érettségik; ezeken több mint 97 ezer diák vesz részt.