Ady középszint, Krúdy kiemelt - magyarból érettségiztek a diákok
Középszinten Csokonai Vitéz Mihály Eleven rózsához és Ady Endre Meg akarlak tartani című versének összehasonlító elemzése volt az egyik feladat. Választhatták még a diákok Sánta Ferenc: Kicsik és nagyok című novellájának elemzését, érvelő szövegnek pedig a könyvek és a számítógép viszonyáról kellett írniuk.
Emelt szinten Kosztolányi Dezső két művének összehasonlítása szerepelt, amelyhez nyelvi-műveltségi teszt kapcsolódott. A diákoknak például metaforákat, szinonimákat kellett keresniük a művekben. Az érettségizőknek fel kellett ismerniük még négy versrészlet szerzőjét is.
Feladatul kapták emellett Krúdy Gyula egyik novellájának elemzését, amelyhez kapcsolódva az volt a kérdés, hogy az elégikus-nosztalgikus hangulatot milyen jelzők és írói vonások biztosítják. Reflektálás egy korjelenségre feladatban arról kellett írniuk, hogy a történészek által írt szövegek egyenértékűek-e az irodalmi szövegekkel.
Volt egy olyan feladat is, hogy a magyar nyelv megőrzését célzó honlapra írjanak levelet arról, hogy a boltok neveiben idegen kifejezések is szerepelnek. Hivatalos tájékoztatást a tételekről és a hozzájuk kapcsolódó feladatokról az oktatási tárca biztonsági okokra hivatkozva kora délutánra ígért.
A hétfői írásbeliken magyarból középszinten 92.826-an, emelt szinten 4.302-en adtak számot tudásukról. A magyar írásbeli érettségiken a diákok magyar helyesírási szótárt használhatnak, a maturálóknak a szövegértési feladatsorra 60 perc, a szövegalkotási feladatokra 180 perc állt rendelkezésre.
A magyar írásbelin a szövegértési feladat szövege általában 800-1.100 szó terjedelmű esszé, ismeretterjesztő céllal íródott tanulmány, publicisztikai mű egésze vagy részlete. A feladatok megoldása általában a kérdésre adott válasz szöveges kifejtése, esetenként a megadott válaszvariációk közötti döntés.
A szövegalkotáskor a vizsgázó három, eltérő típusú, műfajú és témájú szövegalkotási feladatból választ egyet: ez lehet érvelő fogalmazás nyelvi, irodalmi, általános kulturális, etikai, életmódbeli kérdésekről, vagy egy mű (például lírai alkotás, rövid szépprózai mű, drámarészlet, esetenként esszé) adott szempontú elemzése, értelmező bemutatása és két, esetenként három szöveg (például szépirodalmi mű, műrészlet) adott szempontú összehasonlítása.
(MTI)