Nyolcvanmilliárdos mobiltender öt variációban
Legkevesebb 1734, legfeljebb 4359 kilométernyi vasúthálózatán építtetné ki új rádiókommunikációs rendszerét a MÁV. A szolgálatban lévő négy elavult vasúti rádióhálózat leváltására hivatott GSM-Rail rendszer közbeszerzési eljárásán a társaság két pályázótól, a Kapsch és a Nortel konzorciumától, valamint a Siemenstől vár ajánlatokat május 7-re. A közcélú mobiltelefon-rendszer vasúti változatára a pályázók egyszerre ötféle opciós ajánlatot is beadhatnak. Ezek a GSM-R kiépítési hosszának nagyságában, na meg árukban térnek el egymástól. Az alapváltozat az előzetes becslések szerint 43- 47, a maximalista megoldás 86 milliárd forintba kerülne. A rendszer 2010-re készülne el.
A GSM-R megvásárlásának szükségességéről a MÁV-ot felügyelő gazdasági tárcánál és a vasútnál nem teljes az egyetértés. Olyannyira, hogy közbeszerzési eljárását a szakminisztérium tavaly szeptemberben egyszer már leállította. A kifogás akkor az volt: a MÁV a Győr-Sopron- Ebenfurti Vasút (GYSEV) igényeinek figyelmen kívül hagyásával tette közzé közbeszerzése részvételi felhívását. A módosítások után azonban a GSM-R ismét elstartolhatott. Aggályok azonban most is vannak.
Az aktuális kifogások sorában az első, hogy a MÁV éppen akkor vág bele rádiós rendszerei költséges cseréjébe, amikor a költségvetés a társaság működését is nehezen tudja finanszírozni. Az idén 111,6 milliárd forint tőkejuttatást és csaknem százmilliárd forint állami költségtérítést kasszírozó vasút a jegyeladásokból befolyó bevételekkel együtt sem tudja fedezni a menetrendjében szereplő vonatok közlekedtetésének költségeit. Várható vesztesége 40-50 milliárd forint lesz. A már napvilágot látott előzetes számítások pedig azt mutatják: a társaság 2008-ban csak akkor jönne ki jelenlegi pénzéből, ha 70 szárnyvonalán szüneteltetné a személyszállítást.
A MÁV-nál azzal érvelnek: az állami vasútnak a legköltségesebb, tehát 86 milliárd forintba kerülő változatban is kevesebb mint 13 milliárd forintjába kerülne a GSM-R kiépítése. A legegyszerűbb megoldásért pedig csak 6-7 milliárd forintot kellene a MÁV költségvetéséből kifizetni. A beruházás ugyanis egyike annak a hét kiemelt vasúti fejlesztésnek, ami felkerült a Közlekedési Operatív Program (KözOP) projektlistájára. Így megvalósítási költségének 85 százalékát az Európai Unió (EU) fizeti. Beruházásának halogatása csak arra lenne jó, hogy hazánk 2013 után közösségi támogatás nélkül, kizárólag saját forrásaiból építhesse meg új vasúti kommunikációs hálózatát.
A szkeptikusok is elismerik, hogy a MÁV rádiórendszereinek cseréje időszerű. Ezek a zömmel húsz évnél idősebb berendezések ugyanis még vasutas mércével mérve is elavultak. Alkalmatlanok az egymással való kommunikációra, szolgáltatásaik nemcsak a nemzetközi vasúti követelményeket, de még a közcélú rádiótelefon-hálózatokkal szembeni legalapvetőbb elvárásokat sem teljesítik. A MÁV által használt egyik frekvenciasáv átadására pedig a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) már 1998-ban kötelezte a vasúttársaságot. A 160 megahertzes frekvenciatartomány kiürítésére adott határidő elvileg 2007 decemberében lejár. Ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy új rádiórendszer nélkül a MÁV lényegében teljes kelet-magyarországi törzshálózatán, a Budapest-Pécs vasútvonalon és néhány kilométernyi mellékvonalon búcsút mondhat a rádiózásnak.
A GSM-R ellenzői ezzel együtt úgy tartják: a MÁV számára az önálló vasúti rádiórendszer kiépítésénél kézenfekvőbb és olcsóbb megoldás lenne a készenléti szervezetek számára épülő Tetra-hálózat használata. Ezt a vasút éppen úgy használhatná kommunikációs célokra, mint közbeszerzés alatt lévő önálló rendszerét. Emellett lehetősége lenne arra is, hogy szükség esetén a hálózaton belül teremtsen kapcsolatot a rendőrséggel, a tűzoltósággal, a mentőkkel vagy éppen a katasztrófavédelemmel.
A MÁV-nál azonban állítják, a társaságnak nincs sok választása: nemzetközi vonalain a GSM-R rendszert kell kiépítenie. Erre a MÁV a rendszer alapító okiratának aláírásával kötelezettséget vállalt. Ráadásul a KözOP projektlistáján szereplő hat másik - közösségi támogatást igénylő - magyar vasúti program is csak a GSM-R megépítésével együtt valósulhat meg. Mindegyik tartalmazza ugyanis az EU-s vasutak interoperábilis vonatbefolyásoló rendszere, az ETCS II kiépítését is, amely kizárólag ezzel a rádiókommunikációs rendszerrel képes együttműködni. A Tetra készenléti rendszer szolgáltatásaival és felhasználói funkcióival nincs felkészítve az egységes vasútbiztosító rendszer kiszolgálására, és ezért nem teljesíti a közösségi vasutak elvárásait.
Akárhogy is, a GSM-R rendszer közbeszerzési eljárása ma tárgyalásos szakaszába lép. A terv az, hogy az állami vasút július végére kiválasztja, kivel építteti meg rádiókommunikációs rendszerét. A szerződéskötésre menetrend szerint augusztus közepén kerülne sor, az építkezés pedig jövő tavaszszal kezdődhetne.