Gázvezetékvita: csak a bizonytalanság biztos

A Gazprom a szerbiai kormányválság miatt egyelőre nem dönt a Kék áramlat gázvezeték útvonaláról. A bankok pedig csak akkor kötelezik el magukat bármely vezeték mellett, ha abban a kereskedők már lekötötték a szállításokat.

Az eredeti tervektől eltérően az orosz Gazprom nem dönt júliusban a Kék áramlat nevű tervezett gázvezeték végleges nyomvonaláról - értesült lapunk. A késedelem oka a szerbiai kormányválság. A mostani legesélyesebb változat szerint ugyanis az olaszországi végcélt a vezeték fő csapásiránya déli szomszédunkon keresztül érné el; Magyarországra egy leágazás lépne be Szeged térségében. A vezeték az ott kialakítandó több mint 10 milliárd köbméteres tározókon keresztül haladna tovább Ausztriáig. (Az ehhez szükséges csövek Magyarországon belül már rendelkezésre állnak.) A szerb viszonyok ellenére az orosz gázszállító nem kívánja elővenni a fiókból a korábbi tervet, amely szerint a vezeték Románián keresztül érné el hazánkat. Ez a változat a jóval nagyobb várható tranzitdíj miatt kedvezőbb lenne számunkra, ám az orosz-román viszony továbbra sem teszi lehetővé ennek felmelegítését.

Orosz körökben némi értetlenkedés fogadta Gyurcsány Ferenc miniszterelnök és Szekeres Imre honvédelmi miniszter azon minapi kijelentéseit is, melyek a Kék áramlat helyett a konkurens Nabucco támogatásaként is értelmezhetők. Az előkészítés azonban ettől függetlenül folyik, és Magyarország része a tervnek.

Pénzről azonban továbbra sem beszél senki. A kormányok nem kívánnak támogatást nyújtani, a bankok pedig egyelőre nem látják a megtérülést. Bár az "összeurópai" Nabucco vezeték költségeit 70 százalékban hitelezné az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD), csak azzal a feltétellel, hogy a gáz betáplálása, illetve az igények biztosítottak. Ez pedig még nem mondható el. Az új rendszerben ugyanis először egy aukción a kereskedőknek kell lekötniük a csőkapacitásokat, a várható kínálat és kereslet pontos ismeretében. (A csövek üzemeltetői nem állnak kapcsolatban a vevővel és az eladóval.) A kereskedők azonban a kérdéses időszakra egyelőre nem tudnak nagy mennyiségben eladókat és vevőket felmutatni. Erre még akár egy évet is várni kell. A bankok pedig csak ezután adhatnak áldást az építésre. Ennek tudható be az is, hogy a Nabucco-finanszírozás 30 százalékára máig nem akadt komoly jelentkező. A Kék áramlat bankja szintén nem ismert, igaz, a Gazprom talán ilyet könnyebben tető alá tud hozni.

A szakmát az EU-n belüli csővezeték-kapacitások kiosztásának uniós központosítása is foglalkoztatja. Bár a jogszabály honi változatát előkészítő Kóka János gazdasági miniszter ezt kifejezetten a "Nabucco támogatása" érdekében terjesztette be, tény: a javaslat a jövőben minden más hasonló fejlesztés megvalósítását, így a Kék áramlat kiépítését is uniós engedélyekhez köti.

Azt a szakértők természetesen elképzelhetetlennek tartják, hogy Brüsszel ne engedélyezné a Kék áramlat uniós országokon belüli megépítését. Az azonban már lehetséges, hogy a központban előírják: a beérkező vezetékeken a gáz hány százaléka lehet orosz eredetű. (A Nabucco uniós "támogatásának" egyik fő gazdasági-ideológiai alapja az orosz gáz túlsúlyának csökkentése.) Ezzel az eszközzel azonban csínján kell bánni: az oroszok ugyanis rendre azzal fenyegetnek, ha az unió adminisztratív úton akadályozza a területére irányuló gázszállítást, majd építenek vezetéket Kínába és Indiába. A fenyegetés élét azonban elveszi, hogy jelenleg az unió - az elsők között éppen Magyarországgal - mintegy háromszor annyit fizet a gázért, mint a feltörekvő ázsiai államok (ezer köbméterenként közel 300 dollárt).

Arról továbbra is folynak a szakmai viták, hogy a tervekben szereplő 2010-2020 időszakában növekszik-e annyira az unió gázigénye, hogy ahhoz szükség lesz egy, két vagy - a horvátországi gázlefejtő terminállal együtt - három új gázvezetékre. Különböző szakértők, attól függően, melyik székben ülnek, a legváltozatosabb előrejelzéseket adják, kezdve a több tízmilliárd köbméteres növekedéstől egészen a csökkenésig. Sok függ attól, mi lesz a sorsa a németországi atomerőműveknek: ha azokat végleg be kell zárni, termelésük kiváltására nem lesz elegendő az Északi-tenger alatt tervezett orosz gázvezeték. Magyarország helyzete szintén nehezen kibogozható (aminek az egyszerű kijelentésekre szakosodott politikusok bizonyára nem örülnek): mint Európa gázfelhasználásban legkiszolgáltatottabb országa, a kormánypolitika csökkentené a gázfogyasztás arányát. Ehhez képest a bejelentkezett nagy erőmű-beruházók szinte kivétel nélkül a gázra alapoznának. Ezt a kormány valószínűleg "eltűrné", így mégiscsak nőnének az igények. Ezek az erőművek azonban nem a most tervezett három új nagy fejlesztésre alapoznak: "saját importcsövet" építenének maguknak. Tovább árnyalja a képet, hogy a kormány - az unióhoz csatlakozva - 2020-ig 20 százalékkal csökkentené a teljes energiafogyasztást. Ha azonban "tűrné" a gázigények növekedését, emellett az uniós célnak megfelelően 5-ről 20 százalékra növelné a megújuló energiafelhasználást, bővítené az atomerőművet, valamint alkalmazná az új szén-dioxid-mentes szénerőműveket, aligha lehet a teljes felhasználás mérséklődésével számolni. Ráadásul a mi energiahatékonyságunk eleve 70 százalékkal rosszabb, mint Nyugat-Európában.

Gáznyomásmérõ Hajdúszoboszlón. Ingadozó helyzet
Gáznyomásmérõ Hajdúszoboszlón. Ingadozó helyzet
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.