Fabatkát sem érnek az évtizedes slágerek

Szinte múzeumi tárgynak számítanak ma már azok az évtizeddel ezelőtti termékek, amelyekért 1997 tavaszán még hosszú sorok kígyóztak a MediaMarkt kispesti áruházának nyitónapján. Az akkoriban még a Keravill és a Corvin uralta piacra belépő multinacionális áruházlánc agresszív árpolitikájával, intenzív reklámhadjáratával és az időközben ugyancsak piacra lépő vetélytársaival átírta az elektromos fogyasztási cikkek kereskedelmét Magyarországon is.

A MediaMarkt 2006-ban 90 milliárd forint körüli forgalmat könyvelhetett el a magyar piacról, ahol az utána következő Euronics forgalma is több 50 milliárdnál. Az Elektroponttal és az Electro Worlddel együtt négyszereplős piacvezető élboly mögött szorosan ott vannak a műszaki cikkeket is forgalmazó hipermarketek. A Keravillnak és társainak viszont már nyoma sincs.

Közben az 1997-ben még slágernek számító holmik egyike sem ér ma már jószerével semmit: az akkor 48 ezer forintért forgalmazott 14 colos monitorok, a 150 ezerért elkapkodott Pentium 1-es minitornyok, vagy a 23 ezer forintért adott filmes fényképezőgépek többsége a lomtalanításokon köszön vissza. Mauer Andor, a Media Markt Saturn Holding ügyvezetője elmondta: néhány éve a fotóosztályuk léte is veszélybe került, mert hiányoztak a kelendő termékek. A videokamera-részleggel összevont osztályt a digitális kamerák megjelenése nemcsak megmentette, de az egyik húzóágazattá tette, miként a digitalizálás az egész elektronikai kereskedelmet is átírta. A legnagyobb változás most éppen a televíziók környékén zajlik, ahol az LCD és plazmatévék mindent visznek, már-már megkérdőjelezve a hagyományos készülékek létjogosultságát.

A vidéken nagyon erős Euronics vezérigazgatója, Rohrböck András mást tapasztal, de csak a tévék terén, mert a vidéki üzleteikben a legolcsóbb LCD tévéhez képest is fél áron kapható katódcsövesek még nagyon is kelendőek. Eltűntek viszont a nagyméretű flopilemezek, és vidéken sincs számottevő kereslet a hagyományos, filmes fényképezőgépekre. Az úgynevezett fehéráruk piaca - mosógépeké, hűtőké - nem állt a feje tetejére az elmúlt egy évtizedben, e téren elsősorban az energiatakarékosság és némi pluszfunkció, meg új dizájn jelent előrelépést. No meg a méret: a kis méretben is gyártott elöl töltős mosógépek például már kezdik felváltani a felül töltősöket.

A legnagyobb ugrás azonban a számítógépeknél történt, amit az ötéves Electro World értékesítési vezetője, Leskó László is megerősít. A legújabb trendforduló éppen karácsonytájt zajlott, amikor az asztali számítógépektől a laptopok felé fordult a kereslet, és ez azóta is változatlan. Az Electro World anyacégének köszönhetően néhány héten belül előrukkol a száz dollár alatti vezeték nélküli nyomtatókkal, ami újabb korszak kezdetét sejteti.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.