Mindenki tudja, hogy mit akarok a Malévval
- Amikor bő két évvel ezelőtt a Malév megvásárlása mellett döntött, bizonyára volt elképzelése arról, hogy milyen állapotban van a cég, mennyit ér, és mennyi ideig tarthat a magánosítási folyamat. Végül miként teljesültek korábbi elvárásai?
- Sokkal jobbnak gondoltam a Malév pénzügyi helyzetét és rosszabbnak az üzleti pozícióit. Érdekes módon végül kiderült: ez épp fordítva van. Talán nem is baj, hogy ennyire hosszúra nyúlt ez a privatizáció, így alaposabban megismerhettük a céget, és persze időközben nagyon meg is szerettük.
- Azt szokták mondani, hogy a Malév egyike az utolsó szocialista nagyvállalatoknak Magyarországon. Mennyi ideig tarthat, amíg piacgazdasági elveken alapuló, kapitalista céggé formálják?
- Az átalakítás alapköveit még az idén lerakjuk.
- A begyökeresedett attitűdöt, mentalitást, cégkultúrát nem lehet egyik pillanatról a másikra megváltoztatni!
- Először is új motivációs rendszert alakítunk ki, megváltoztatjuk a feladatok elosztását, foglalkozunk a munkavállalóinkkal, hogy lássák a napfényt az alagút végén. Ez a menedzsment egyik legfontosabb feladata, kapnak rá határidőt, hogy végre is hajtsák.
- Úgy érti, a jelenlegi vezetők "próbaidősek", és csak akkor maradhatnak a helyükön, ha bizonyítanak?
- Igen, és ez érvényes a menedzsment minden tagjára. Az AirBridge teljesítette vállalt kötelezettségeit, kifizette a vételárat, felemelte az alaptőkét, bankgaranciát adott, a Malév tehát biztonságban van. Itt az ideje, hogy munkához lássunk.
- Mit ért az alatt, hogy a cég biztonságban van, hiszen az ötmilliárd forintos tőkeemelés a tavalyi veszteség felét sem fedezi!
- A pénzügyi ajánlatunk elkészítésekor alaposan áttekintettük a Malév helyzetét, és úgy ítéltük meg, hogy az ötmilliárd forintos tőkeemelés, a bankgaranciával alátámasztott, fejlesztésre szánt pénz, valamint az üzleti tervünk megfelelő alapot biztosít a légitársaság további működtetéséhez.
- Honnan jött egyébként a Malév megvásárlásának ötlete?
- Üzlettársam, Leonov Péter a kilencvenes években a budapesti Műegyetemen tanult, ő hívta fel a figyelmemet erre a lehetőségre.
- Annyi más eladó légitársaság akad Európában, a konkurens Aeroflot például az Alitaliával kacérkodik, akkor miért épp a Malév?
- A súlyemelők azt mondják, csak olyan súlyzót fogj meg, amit fel is tudsz emelni!
- Tavalyelőtt nyáron a Fidesz és a szakszervezetek közösen tiltakoztak az ellen, hogy "orosz kézbe kerül a Malév". Az oroszellenesség azóta sem csökkent Magyarországon - jó példa erre a gázvezeték ügye -, ezúttal azonban elmaradtak a Malév eladása elleni tiltakozások. Minek tulajdonítja ezt?
- 2005 nyarán kevés időt töltöttem Magyarországon, így hozzám kevésbé jutottak el az oroszellenes hangok. Itt dolgozó kollégámat, Leonov Pétert bizonyára jobban érintették a nyilatkozatok. Az elmúlt két év arról szólt, hogy bemutattuk üzleti tervünket, és meggyőztünk mindenkit, hogy mienk a legjobb ajánlat. Rendkívül örülök neki, hogy a privatizációs pályázat elbírálása szakmai alapon történt, és végül a legjobb győzött.
- Gondolja, hogy a politikusokat az üzleti terv győzte volna meg?
- Az elmúlt kétéves munkánknak köszönhetően ma már mindenki tudja, hogy mi a tervünk a céggel, és szerintem ez elég meggyőző érv.
- Azt állítja, a közvélemény tisztában van vele, mit akar az AirBridge vagy személyesen Borisz Abramovics a Malévvel?!
- Igen. És mivel átláthatóan, nyitottan végeztük a munkánkat, sikerült meggyőznünk az ellenzőket is.
- Komoly politikai támogatottság nélkül Magyarországon és Oroszországban sem boldogulhatnának, hírek szerint még a Putyin-Gyurcsány találkozón is téma volt a Malév eladása.
- Erről nem tudok, én sajnos nem voltam ott a megbeszélésükön!