Mindenki tudja, hogy mit akarok a Malévval

Borisz Abramovics sajnálja, hogy nem volt ott a Putyin-Gyurcsány találkozón, ennek ellenére - vagy éppen ezért - övé a lehetőség, hogy megmutassa: a Malév nyereségessé tehető, és hosszú távon is életképes légitársaság. A nem éppen tétovaságáról híres üzletember mindössze egy évet szán a vállalati kultúra gyökeres megváltoztatására, azaz Magyarország talán utolsó szocialista nagyvállalatának teljes átalakítására.

- Amikor bő két évvel ezelőtt a Malév megvásárlása mellett döntött, bizonyára volt elképzelése arról, hogy milyen állapotban van a cég, mennyit ér, és mennyi ideig tarthat a magánosítási folyamat. Végül miként teljesültek korábbi elvárásai?

- Sokkal jobbnak gondoltam a Malév pénzügyi helyzetét és rosszabbnak az üzleti pozícióit. Érdekes módon végül kiderült: ez épp fordítva van. Talán nem is baj, hogy ennyire hosszúra nyúlt ez a privatizáció, így alaposabban megismerhettük a céget, és persze időközben nagyon meg is szerettük.

- Azt szokták mondani, hogy a Malév egyike az utolsó szocialista nagyvállalatoknak Magyarországon. Mennyi ideig tarthat, amíg piacgazdasági elveken alapuló, kapitalista céggé formálják?

- Az átalakítás alapköveit még az idén lerakjuk.

- A begyökeresedett attitűdöt, mentalitást, cégkultúrát nem lehet egyik pillanatról a másikra megváltoztatni!

- Először is új motivációs rendszert alakítunk ki, megváltoztatjuk a feladatok elosztását, foglalkozunk a munkavállalóinkkal, hogy lássák a napfényt az alagút végén. Ez a menedzsment egyik legfontosabb feladata, kapnak rá határidőt, hogy végre is hajtsák.

- Úgy érti, a jelenlegi vezetők "próbaidősek", és csak akkor maradhatnak a helyükön, ha bizonyítanak?

- Igen, és ez érvényes a menedzsment minden tagjára. Az AirBridge teljesítette vállalt kötelezettségeit, kifizette a vételárat, felemelte az alaptőkét, bankgaranciát adott, a Malév tehát biztonságban van. Itt az ideje, hogy munkához lássunk.

- Mit ért az alatt, hogy a cég biztonságban van, hiszen az ötmilliárd forintos tőkeemelés a tavalyi veszteség felét sem fedezi!

- A pénzügyi ajánlatunk elkészítésekor alaposan áttekintettük a Malév helyzetét, és úgy ítéltük meg, hogy az ötmilliárd forintos tőkeemelés, a bankgaranciával alátámasztott, fejlesztésre szánt pénz, valamint az üzleti tervünk megfelelő alapot biztosít a légitársaság további működtetéséhez.

- Honnan jött egyébként a Malév megvásárlásának ötlete?

- Üzlettársam, Leonov Péter a kilencvenes években a budapesti Műegyetemen tanult, ő hívta fel a figyelmemet erre a lehetőségre.

- Annyi más eladó légitársaság akad Európában, a konkurens Aeroflot például az Alitaliával kacérkodik, akkor miért épp a Malév?

- A súlyemelők azt mondják, csak olyan súlyzót fogj meg, amit fel is tudsz emelni!

- Tavalyelőtt nyáron a Fidesz és a szakszervezetek közösen tiltakoztak az ellen, hogy "orosz kézbe kerül a Malév". Az oroszellenesség azóta sem csökkent Magyarországon - jó példa erre a gázvezeték ügye -, ezúttal azonban elmaradtak a Malév eladása elleni tiltakozások. Minek tulajdonítja ezt?

- 2005 nyarán kevés időt töltöttem Magyarországon, így hozzám kevésbé jutottak el az oroszellenes hangok. Itt dolgozó kollégámat, Leonov Pétert bizonyára jobban érintették a nyilatkozatok. Az elmúlt két év arról szólt, hogy bemutattuk üzleti tervünket, és meggyőztünk mindenkit, hogy mienk a legjobb ajánlat. Rendkívül örülök neki, hogy a privatizációs pályázat elbírálása szakmai alapon történt, és végül a legjobb győzött.

- Gondolja, hogy a politikusokat az üzleti terv győzte volna meg?

- Az elmúlt kétéves munkánknak köszönhetően ma már mindenki tudja, hogy mi a tervünk a céggel, és szerintem ez elég meggyőző érv.

- Azt állítja, a közvélemény tisztában van vele, mit akar az AirBridge vagy személyesen Borisz Abramovics a Malévvel?!

- Igen. És mivel átláthatóan, nyitottan végeztük a munkánkat, sikerült meggyőznünk az ellenzőket is.

- Komoly politikai támogatottság nélkül Magyarországon és Oroszországban sem boldogulhatnának, hírek szerint még a Putyin-Gyurcsány találkozón is téma volt a Malév eladása.

- Erről nem tudok, én sajnos nem voltam ott a megbeszélésükön!

Borisz Abramovics

1960-ban született Krasznojarszkban, huszonhárom évesen kezdett el dolgozni a helyi repülőtéren mérnökként. Ikertestvérével 1995-ben alakították meg a Sibaviatrans Airlinest; ugyanebben az évben a csőd előtt álló KrasAir vezérigazgatójának nevezték ki. Mára - az említettekkel együtt - összesen öt orosz légitársaságban szerzett érdekeltséget, a cégeket a tervek szerint AiRUnion néven egyesítik. Az Abramovics perszonáluniója alatt működő AiRUnion és a Malév a Nyugat-Európába tartó orosz utasok szállítására vállalkoznak majd közösen, budapesti átszállással.

Újraindul a jekatyerinburgi járat

A tulajdonosváltással szinte egy időben indul újra a Malév közvetlen járata Budapest és Jekatyerinburg között. Az első gép tegnap hagyta el Ferihegyet a szverdlovszki régió felé, a járat egyébként heti négy alkalommal közlekedik majd. A desztináció azonban nem egészen új a Malév portfóliójában: korábban is próbálkoztak már egy ilyen közvetlen járattal, ám akkor nem volt kifizetődő az üzemeltetése.

A Malév most elsősorban a szverdlovszki régióban az üzleti céllal Európába látogatók, valamint a Magyarországon pihenni és gyógyulni szándékozó turisták igényeire alapozza a járatot. A kihasználtságnak azonban az is jót tehet majd, hogy az uráli régióból Magyarországra utazók várhatóan már tavasztól helyben szerezhetik be a magyar vízumot.

Viktor Koksarov, Szverdlovszk kormányzóság nemzetközi gazdasági kapcsolatokért felelős minisztere azt mondta az MTI-nek, hogy a következő egy évben akár megtöbbszöröződhet a két ország közötti forgalom, és fordítva: a közvetlen járat jót tehet a gazdasági kapcsolatok fejlődésének is.

Abramovics szerint az AirBridge teljesítette vállalásait, most a menedzsmenten a sor
Abramovics szerint az AirBridge teljesítette vállalásait, most a menedzsmenten a sor
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.