A multik egy ablakon át is bejöhetnek
A befektető kitölt egy adatlapot a megvalósítani kívánt projektről, ezt beküldi a szaktárcának és vár, hogy a gazdasági kabinet megtegye támogatási ajánlatát - mondja Márkus Csaba, a Deloitte EU tanácsadási üzletágának vezetője az egyedi kormánydöntéssel odaítélhető támogatások rendszeréről. - Ha a befektető pénzügyi helyzete engedi, mindenképpen válassza ezt a támogatási formát, hiszen itt az egyedi projektre vonatkozóan, közvetlenül a gazdasági kabinettel történik az egyeztetés, és a feltételek is sokkal rugalmasabban alakíthatók. Lehetőség van a támogatás mértékéről és a vállalásokról folytatott egyeztetésre, valamint az üzleti terv elkészítésénél is kevesebb a kötöttség - állítja a szakértő.
Az Új Magyarország fejlesztési terv (ÚMFT) keretében meghirdetett gazdaságfejlesztési operatív program (GOP) pályázataival az idén megkezdődött az uniós támogatások lehívása. Az elsősorban mikro-, kis- és középvállalkozások támogatását célzó program mellett párhuzamosan fut a nagybefektetéseket ösztönző egyedi kormánydöntéssel adható szubvenciók rendszere. Utóbbi azonban csak azok pályázatait illeti meg, akik 25 millió euró elszámolható költség feletti projektek gazdái. Az eredeti feltételrendszer szerint ugyanis, a tízmillió euró alatti beruházások esetén a támogatások az unióval társfinanszírozott pályázatok között indulhatnak, huszonötmillió euró felett pedig egyedi kormánydöntés határoz a szubvencióról. A köztes, tíz- és huszonötmillió euró közötti sávban előzetes mérlegelés dönt a finanszírozási formáról. Szandrocha Kamilla, a Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Kht. (ITDH) osztályvezetője egy nemrégiben rendezett konferencián azt mondta: a közbenső tartományba eső befektetési volumen esetén is igyekeznek minél több forrást lehívni az uniótól, vagyis a pályázatot a társfinanszírozotti rendszerbe küldeni.
A két pályázati modell további különbségekkel is bír, így a társfinanszírozott befektetések esetén például csak időszakosan elérhetőek a támogatások, szemben az egyedi kormányhatározattal megvalósuló projektekkel, amelyek országszerte egész évben nyitva állnak.
- Az eddigi tapasztalatok azt mutatták, hogy a 2004 óta futó pályázatok közül egyedi kormánydöntéssel a kormány által megjelölt ötből csupán két stratégiai területre eső befektetéseket sikerült beindítani, ezek a regionális szolgáltató központok fejlesztését és a termelő beruházásokat ösztönözték. Az idén azonban megindult a mozgolódás a kutatás-fejlesztés és a turisztikai beruházások körében is - állítja a Deloitte szakértője.
Változott a pályázat menete is, míg korábban a szakminiszterhez szóló levélben (szándéknyilatkozat) lehetett támogatásért folyamodni, most a nagybefektetők egy adatlap kitöltésével pályázhatnak. Az adatlap vizsgálata után a gazdasági kabinet határoz és megteszi ajánlatát. A képzési, a közvetlen vissza nem térítendő támogatást és a fejlesztési adókedvezményt tartalmazó ajánlat hat hónapig él.
- A beruházási kedvre nyilván az is pozitívan hat, hogy az ITDH-nál igazi piaci szemlélettel találkoznak a befektetők, itt mindenki teljes erővel azon dolgozik, hogy a nehezebben megvalósítható projektek is létrejöhessenek - állítja Márkus Csaba. Márciusban ugyanis változás történt, azzal hogy az ITDH átvette a gazdasági tárcától a kiemelt beruházások támogatási rendszerének egészét, az állami befektetésösztönzés egy kézbe került.
Valamennyi, tízmillió euró értéket meghaladó beruházás már ehhez a szervezethez tartozik. A integráció a befektetői igényeket követte, s ily módon lehetővé vált, hogy a megkeresésétől egészen a támogatási szerződés kifutásáig egy szervezet segítse a munkát. Az egyablakos rendszer kialakításával a befektető rengeteg időt és energiát spórol: az egyes hatóságokat nem neki kell egyenként felkeresnie a különböző engedélyek ügyében. Az előzetes hírek szerint az ITDH tervbe vette az egyablakos rendszer kiterjesztését a kisebb értékű beruházások esetére is.
A GOP keretében utoljára március elején nyílt meg pályázat, amelyből három technológiai fejlesztéseket céloz, kettő pedig a hátrányos helyzetű kistérségek felzárkóztatását segíti. A pályázatok feltételrendszerét valamennyi pályázó számára januárban némiképpen megkönnyítették, többek között az államnak nyújtandó garanciák tekintetében. Itt az eddigi 120 százalékos helyett elegendő 100 százalékos biztosíték nyújtása. A tízmillió forint alatti összegre pályázóknak pedig egyáltalán nem kell biztosítékot nyújtaniuk, beruházási célú, innovációra irányuló, vagy kutatás-fejlesztési célú projektek esetén. A fenntartási időszakra a beruházási célú projekteknek, csak 50 millió forintnál nagyobb támogatás esetén kell 50 százalékos mértékű biztosítékot nyújtani. További új feltétel, hogy a pályázat benyújtását megelőző évben az árbevétel nem csökkenhetett öt százaléknál nagyobb mértékben, ez is enyhébb kritériumot jelent a korábbinál.
Ami pedig az eddig lezajlott GOP-os pályázatok tapasztalatait illeti, András Lászlóné, a Magyar Gazdaságfejlesztési Központ (MAG) igazgatója elmondta, szervezetük igyekszik hasznosítani az első nemzeti fejlesztési terv tanulságait, de a pályázóktól is azt várják, hogy figyelmesebben olvassák el a támogatási feltételeket. - Nagyon gyakori probléma, hogy a pályázók helytelenül töltik ki az adatlapokat vagy az ezeken szereplő költségvetés nincs összhangban a csatolt árajánlattal. Számtalanszor kell elutasítanunk a pályázatokat azért is, mert nem elszámolható tételeket is szerepeltetnek a költségvetésben. Sajnos még mindig jellemző, hogy a leadott számlacsomagok körülbelül 95 százalékát vissza kell küldenünk hiánypótlásra - mondja az igazgató.
Márkus Csaba arra hívta fel a figyelmet, hogy az üzleti tervben célszerű B variációt is szerepeltetni arra az esetre, ha a körülmények változnának. Hozzátette: gyakran a támogatási szerződés módosítására is lehetőség van, ez általában olyankor kivitelezhető, ha a támogatási cél így sem sérül.
Ami a régió más országaiban működő rendszereket illeti, Márkus Csaba elmondta, a stratégiai vagy nagybefektetéseket külföldön is hasonló módon, kiemelten kezelik. Az egyablakos rendszer megvalósítása mindenhol egyértelmű tendencia. Magyarország korábbi pozícióján a pályázatokat bonyolító operatív osztály ITDH-hoz kerülésével most sokat javított.