Ötvenezren tekertek a Föld napján

Biciklizz mindennap! Ezzel a szlogennel trombitálták össze tegnapra, a Föld napjára a biciklizőket a Critical Mass Budapest szervezői. Sikerrel: a becslés szerint legalább ötvenezer ember kerekezett a Margit híd és a Városliget között, egyetlen hosszú - 13 kilométeres - tömött sorban, húszezerrel több, mint tavaly.

A felvonulás résztvevői a mindennapos, kifejezetten közlekedési célú kerékpározás népszerűsítéséért, a várost érő forgalmi terhelés és szmog csökkenéséért demonstráltak abban a reményben, hogy az idén újra megkétszereződik a kerékpárral mozgók száma Budapesten. Mint a főszervezőtől, Kürti Gábortól megtudtuk, Budapesten az összes közlekedőnek ma nagyjából két százaléka jár biciklin, a Belvárosban csaknem négy százaléka. Ehhez persze kevés a demonstráció, elengedhetetlen, hogy a főváros kerékpáros fejlesztései az európai példákat követve folytatódjanak - hangsúlyozták a szervezők.

A Critical Masst jegyző civil alakulatok megint figyelmeztettek: a túlzott autóhasználat Budapesten évente több tízezer ember megbetegedéséért, haláláért felelős, emellett pedig felbecsülhetetlen anyagi károkat okoz. Kikerülhetetlen feladat a közösségi közlekedés tartós hanyatlásának megállítása és az alternatív közlekedési lehetőségek fejlesztése; nemzetközi példák bizonyítják, hogy ezek az intézkedések a közúthálózat kapacitásának növelésénél nagyságrenddel olcsóbban, hatékonyabban mérséklik a gépjárműforgalmat és légszennyezést - vallják a biciklizés hívei.

A korábbi demonstrációkon, csakúgy mint most, a köztársasági elnök és több miniszter is részt vett, de a városi kerékpárosok számára legfontosabb ügyekben a városvezetők döntenek. Tőlük a légszennyezés csökkentését célzó intézkedéseket várnak a biciklisták, a naponta autózókat pedig a közösségi közlekedés, a kerékpározás, vagy a kettő kombinálására szeretnék bátorítani. Ez nyilvánvalóan áldozat attól, aki eddig csak autóval közlekedett, ugyanakkor a forgalmi torlódások, a légszennyezés, a szuburbanizáció, a szlömö-södés és a közterek elvesztésének megállítása az egész régió számára nyilvánvaló egészségügyi, városképi, gazdasági és idegenforgalmi hasznot hoz.

Kürti Gábor elmondta: nem tudja, hogy az ötvenezres tömeghez hogyan viszonyult a város nem bicikliző része, de egy biztos: ő, a budapesti Critical Massok történetében most először, nem találkozott ellenszenv-megnyilvánulással. (B. T.)

Hajtás
Hajtás
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.