Autópálya a keleti határ felé
Az M3-as autópálya a Velencétől Trieszten, Ljubljanán, Budapesten és Lvovon keresztül Kijevig tartó, úgynevezett V. számú kelet-közép-európai közlekedési folyosó része, így - ha teljesen elkészül - jelentős tranzitszerepet tölt be az áruszállításban. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tájékoztatása szerint az M3-as autópálya jelenleg Budapest és Görbeháza között üzemel 2-2 forgalmi sávval és 1-1 leállósávval. A Görbeházától Nyíregyházáig húzódó 39 kilométeres szakasz építése jelenleg még tart, az átadást idén őszre tervezik. Ám már tavaly augusztusra elkészültek a Nyíregyházát délről és keletről elkerülő, összesen 23 kilométeres szakaszok, amelyeknek így - miután az M3-as teljes nyomvonalat még nem adták át - egyelőre a 120 ezer lakosú Nyíregyháza belvárosi forgalmának tehermentesítése miatt van jelentőségük. A 33 milliárdos beruházás lehetővé teszi a 4-es számú főút megyeszékhelyet érintő teljes átmenő forgalmának elterelését is.
Ha őszre el is készül az autópálya Nyíregyházáig, arra még éveket kell várni, hogy sztrádán juthassunk el a magyar-ukrán határig. Az M3-as autópálya Nyíregyháza-Vásárosnamény közötti mintegy 43 kilométeres szakaszának már folynak az előkészítő munkálatai. A beruházás pár héttel ezelőtt kapta meg a környezetvédelmi engedélyt, míg az építési engedély kiadása legkorábban az év végére várható. A tervek szerint 2009-ben írják ki a kivitelezési pályázatot, és az építés leghamarabb 2010-ben kezdődhet meg.
2006-ban született döntés arról, hogy az M3-as a magyarországi Barabás és az ukrajnai Mezőkaszony térségében vezet majd át a két ország határán. Azt egyelőre még nem lehet tudni, hogy a határmetszési pontban mikor készül el a sztráda. Az ukrán kormány azonban már bejelentette: 2007-ben új autópálya építését kezdik meg a magyar határtól Kijevig. Az öszszesen 4 milliárd euróba kerülő gyorsforgalmi út az országos főútvonaltól délre vezet majd, s mivel keresztülhalad a Kárpátokon is, a hegyláncon - Mizshirja térségében - új hágót nyitnak. Az ukrán beruházás új lendületet adhat a magyarországi munkálatoknak is, hiszen ezután már nem kell attól tartani, hogy az M3-as autópályának a barabási csomópont után nem lesz folytatása.