Az iskolasorsolás elmaradt
Kisebb pánik tört ki néhány budai óvodában. A kerület egyetlen angol két tannyelvű általános iskolájába - akárcsak az előző évben - túljelentkezés volt, így az iskolavezetés az új szabályok szerint kénytelen sorsolással kiválasztani leendő elsőseit. A vesztesek számára természetesen rendelkezésre áll a körzetes iskola, ahol azonban korábban jelezték, hogy máshová viszik a gyereket. Hirtelen úgy tűnt, feleslegessé vált a játékos iskola-előkészítő program, a gondos szülői mérlegelés, tanítóválasztás. A gyerek sorsáról a vakszerencse dönt. A koncepció szerint mindez az esélyegyenlőséget szolgálja, hogy legalább alsó tagozaton ne alakuljanak ki a legrátermettebb gyerekek elit iskolái, míg a kevésbé ügyesek még inkább lemaradnak. Csakhogy a sorsolás azzal jár, hogy testvérek is más iskolába kerülhetnek. Reggelente mindegyiket máshová viheti az édesanyjuk.
Januártól vezették be az új felvételi rendet az ország összes általános iskolájában. Ennek értelmében a népszerűbb iskolák nem tarthatnak a kicsiknek felvételit, ehelyett - miután a körzetbe tartozókat felvették - a többiek közül sorsolással döntenek. A megmaradó üres helyekre elsősorban a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekeket kell felvenni, azután a többieket. A testvérek sajátos helyzetű gyerekeknek minősülhetnek, akiket csak a helyi önkormányzat rendelete alapján részesíthetnek előnyben. A lebonyolításhoz - hitelesítés, fellebbezés stb. - nem ad további támpontot a minisztérium. Ezt a helyi oktatási bizottságnak kell kidolgoznia - tájékoztatta lapunkat Hegyiné Pallaghy Szilvia, az Oktatási és Kulturális Minisztérium esélyegyenlőségi osztályának vezetője.
A tehetséges, jó családi háttérrel rendelkező gyerekeket korábban az elit gimnáziumok mazsolázták ki. Ám ez a gyakorlat az elmúlt években egyre lejjebb szivárgott a közoktatásban, így az első válogatáson már az általános iskolákba lépők is átesnek. Korábban felvételi vizsga, később felvételi beszélgetés címén. A különböző családi hátterű, eltérő képességekkel érkező gyerekek közötti különbséget pedig az iskola csak tovább erősítette. Az első osztályosok között meglévő egyévnyi "tudástávolság" a felső tagozatra megtöbbszöröződik. Az esélyegyenlőség társadalmi programja csak akkor valósulhat meg, ha a hátrányos helyzetű gyerekek érdekeit a törvény bástyáival védik. Ezekért az elsősökért soha nem harcolt még senki - vázolja fel a jogszabály hátterét Hegyiné. Idetartozik az is, hogy a jövőben a kompetenciavizsgálatokkal nemcsak a gyerekek meglévő képességeit mérnék, hanem a korábbi állapothoz viszonyított fejlődésüket is. Az iskola igazi fokmérője ugyanis a hozzáadott érték. Diplomás szülők jó képességű gyermekével különösebb erőfeszítés nélkül elérhető jó eredmény, míg egy halmozottan hátrányos helyzetű gyerekközösségben sokkal kisebb eredmény eléréséhez is heroikus küzdelem szükséges. Ennek a különbségnek az iskola finanszírozásában is meg kellene jelennie. Ez a programfinanszírozás, amely az iskolák teljesítménymérésén alapszik. A minisztérium által hitelesített mutató nyilvános lesz.
A cikk elején említett fővárosi iskolában megnyugodtak a kedélyek. A sok jelentkezőre való tekintettel a fenntartó önkormányzat még egy osztály indítását engedélyezte. A sorsolás elmarad.