Elektronikus ügyintézőt mindenkinek!

Egy budapesti kutatócsoport kidolgozott egy programot, ami segíthet áthidalni Magyarországon a "digitális szakadékot", emberek százezrei számára teheti elérhetővé és érthetővé az internetet, így az elektronikus ügyintézést is. A tanulmány szerint a rendszerrel nem csak a civil, hanem a gazdasági és az állami szféra is nyerne.

Hiába lehet mind könnyebben, olcsóbban internetcsatlakozáshoz jutni, hiába egyre kedvezőbbek a számítógépárak, Magyarország lakóinak többsége még mindig "digitális analfabéta", kellő ismeretek hiányában több millióan mind a mai napig nem tudnak élni a világháló kínálta lehetőségekkel, szolgáltatásokkal. Így lehetne összefoglalni azt, mi késztette a budapesti TeleStart nevű kutatócsoportot arra, hogy megvizsgálja: miként lehetne egyszerre növelni a hazai internetfelhasználók számát és javítani felkészültségükön. Minderről Gáspár András, a kutatócsoport vezetője beszélt Zalaegerszegen, ahol az elmondottakat azzal egészítette ki: az állampolgárok felkészítése, segítése ma már elodázhatatlan feladat, mivel a következő években egyre nagyobb hátrányba kerülnek azok, akik képtelenek alkalmazkodni ahhoz, hogy a hagyományos ügyintézést fokozatosan felváltja az elektronikus ügyintézés. De az állampolgárok felkészítése nélkül – Gáspár szerint – hátrányt szenvednek a kormányzati reformtörekvések is, hiszen azok sikere nagymértékben függ a lakosság, vagy éppen a mikrovállalkozások életminőségének pillanatnyi alakulásától is.

A kutatócsoport által létrehozott, úgynevezett Többfunkciós Szektorközi Szolgáltató (TSR) modell orvosolhatja ezeket a problémákat, jelentősen javíthat azok helyzetén, akik segítség nélkül képtelenek lépést tartani az információtechnológia fejlődésével, vagy egyszerűen csak még kényelmesebben szeretnék ügyeiket intézni – tette hozzá. Mint azt Gáspár András Zalaegerszegen ismertette, a modell lényege a végletekig leegyszerűsítve az: el kell érni, hogy minden állampolgár találjon a lakhelyétől legfeljebb néhány száz méterre olyan közösségi szolgáltatóhelyiséget, ahol interneten tudja ügyeit intézni. Persze sokkal többről van szó, mint csupán arról, hogy internet elérhetőséget biztosítsanak mindenkinek. Minden egyes szolgáltatóhelyen – a koncepció szerint úgynevezett TSRel támogatott ügyfélszolgálaton – kéthárom szakember dolgozna azért, hogy segítsék a betérőket az internet nyújtotta lehetőségek kiaknázásában. Segítenek például távmunkát, távoktatást keresni, önkormányzati, hatósági, szociális ügyeket intézni, vagy éppen kisvállalkozóknak megfelelő pályázati lehetőséget találni. De segítenek az evásárlásban is, sőt azok, akik ódzkodnak a világhálós fizetéstől, kiegyenlíthetik a számlát a helyszínen készpénzben, az internetes pénzforgalmat is lebonyolítja helyettük a szolgáltatóhely.

A szolgáltatóhelyeket szabvány szerint alakítanák ki, az ott dolgozókat egységes módszerekkel készítenék fel, az országos hálózatot pedig a már meglévő és letesztelt szoftver, valamint a hamarosan megalakuló TSR Rt. fogná össze. A modell kidolgozói szerint a hálózat megvalósításához nincs szükség közpénzekből milliárdokra. Az országban ugyanis jelenleg már legalább ezer olyan közösségi hely működik – egyes iskolákban, könyvtárakban, teleházakban, eMagyarország pontokon – ahol rendelkezésre áll a csaknem tökéletes infrastruktúra. Az új pontok – amelyekből mintegy háromezerre lenne szükség – egyenként 2-2,5 millió forintból kialakíthatóak, ennek költségei pedig uniós forrásokból is előteremthetők. A modell újszerűségét mutatja, hogy az infrastruktúra kialakítása mellett a fenntartásra sem kellene plusz adóforintokat költenie a kormányzatnak. A TSR-ügyfélszolgálatok fenntartását ugyanis vállalkozókra bíznák, akik az egyes szolgáltatások tarifáiból, de főként az úgynevezett tranzakciós és a rendelkezésre állási díjakból tennének szert bevételre. A díjakat azok az állami vagy magántulajdonban lévő szervezetek, hivatalok, cégek fizetnék, amelyeknek anyagi érdekük fűződik ahhoz, hogy a TSR révén százezrek, milliók térjenek át a személyes ügyintézésről, vásárlásról az eügyintézésre és az evásárlásra.

Gáspár András szerint ezen a rendszeren mindenki nyer: ha például az ügyfél csak a személyi igazolványát újítja meg, akkor elkerüli az utazással járó idő és pénzveszteséget, a sorállás miatti bosszúságot. A szolgáltató – ez esetben az okmányiroda, vagyis az állam – nyeresége is forintosítható, hiszen az elektronikus ügyintézés jóval kisebb költségekkel jár, mint a hagyományos "papíralapú" eljárás. De egy egyszerű könyvvásárláson is mindenki nyer: az ekönyvesbolt jutalékot fizet a szolgáltatóhelynek, az ügyfél pedig az internetes vásárlás révén olcsóbban jut olvasnivalóhoz, hiszen a netes rendelés kedvezményekkel jár.

Gáspár András szerint a TSR-hálózat összehangolja a civil, az állami és a vállalkozói szféra szándékait, érdekeit így önfenntartó, vagyis hosszú távon működtethető, fejleszthető. Mindezért pedig alkalmas arra, hogy rövid időn belül százezrek, milliók számára tegye elérhetővé és érthetővé az elektronikus ügyintézést. Gáspár András szerint többtucatnyi cég érdeklődik a modell iránt, aminek elindításához már csak arra van szükség, hogy az állam – felismerve a TSR-rel járó előnyöket, megtakarítást, jobb minőségű szolgáltatást, közvetlenebb lakossági kapcsolatot – vegyen részt a projektben. Ha a kormány egyes, tömegeket érintő hatósági vagy például önkormányzati ügyeket, közszolgáltatásokat a TSR-hálózaton keresztül is elérhetővé tesz, s vállalja a díjak fizetését, azonnal nekiláthatnak a hálózat kiépítésének. Gáspár András elmondta: a modell tervét már több minisztériumba is eljuttatták, s a következő napokban várják a visszajelzéseket.

Boda András
Zalaegerszeg

Gáspár András
Gáspár András
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.