A gondolatokat nehéz kordában tartani
A Die Welt című német napilap internetes összefoglalója szerint Michael Kane az észak-karolinai egyetem pszichológusa 126 diákot vizsgált egy héten át napi nyolc alkalommal, és azt kérdezte tőlük, mire gondolnak, amikor tanulniuk, vagy dolgozniuk kell.
Az eredmény: néhányan a teljes időszak 80-90 százalékában voltak szellemileg távol, a döntő többség az idő egyharmadát töltötte fejben valami mással, és csak egyetlen egy diák akadt, aki azt állította, hogy végig az adott feladatra koncentrált.
A vancouveri egyetemen végzett olvasásvizsgálat azt mutatta, hogy a résztvevők gondolatai az idő 15-20 százalékában kalandoztak másutt. Michael Kane szerint a gondolatok elkalandozása inkább hasznos, mintsem veszedelmes. Vannak kivételek, de az élet általában nem követel teljes figyelmet, "a napok nagy része szinte robotpilóta üzemmódban zajlik" - mondta a pszichológus.
Jonathan Schooler, a vancouveri egyetem kutatója egyenesen úgy véli, hogy a kószáló gondolatok segítik a kreativitást. A tudós a Háború és békéből olvastatott a diákokkal, és ha a kísérlet résztvevői észrevették, hogy a szellemük elkalandozott, meg kellett nyomniuk egy gombot. Ez elég gyakran megtörtént. Amennyiben a kutató hirtelen megszakította az olvasást és megkérdezte, hogy éppen mire gondoltak, akkor a többséget elkalandozó gondolatokon kapta rajta - írja a német napilap online változata.