Nem kellett a Volán-tender

A nagy Ikarus egyik utolsó túlélője a mátyásföldi telephelyen vegetál, de az olasz kézen lévő Egyedi Autóbusz Gyár már csak kis sziget a lakóparképítésre szánt terület közepén.

A hazai tenderkiírásokon és elbírálási szokásokon kívül saját tulajdonosa is ellehetetlenítette az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyár Kft. (EAG) normális működését.

Hosszas agónia után idén januárban végleg úgy döntött az EAG magyar vezetése, hogy leállítja az egyedileg készülő E-sorozat (E91, E94, E95) gyártását. Marad tehát az F15-ös, más néven Irisbus Mydis/Midway, melynek összeszerelése az olasz tulajdonosnak, a Fiat-csoporthoz tartozó Irisbusnak köszönhetően már szalagon - ehhez mérten sokkal inkább szalagminőségben - folyik. Azonban a futószalag is egyre lassul. A korábban Ikarus-tulajdonban lévő finn értékesítő, a Mobi-Trade is Irisbus-tulajdonba került, és jelenleg a cseh Karosa buszait ajánlja vevőinek. Mégis van olyan megrendelő, amelyik egyedi gyártású buszokat szeretne.

Márciusban norvég forgalmazója újabb húsz E91-es legyártására beszélte rá az EAG-t. Nehezen álltak kötélnek, de miután a Rába is beadta a derekát, megtört a jég. A futómű-alkatrészek legyártásához szinte újra kell indítani a Rába győri telepét, miközben az EAG is leporolta hónapok óta nem használt szerszámait. De mi lesz, ha elkészül a húsz busz? A 2003-ban kétszázötven alkalmazottal működő kft. tavaly év végén még százötven fős létszámmal termelt, ami mostanra száz körülire csökkent. Azonban közülük sincs mindenki itthon. Egy ideje többen kiküldetésben dolgoznak az erőforráshiánnyal küzdő Karosa-gyárban.

Az EAG egyik utolsó menekülési lehetőségét a hétfőn lezárult Volán-tender jelentette volna. A magyar szakemberek és a Scania buszüzletága az elmúlt hónapban minden erejével a sikeres pályázat elkészítésén munkálkodott. A már megszokott kizárást elkerülendő, mindezt titokban, a konkurensektől elvonulva tették. Az előzetes várakozások szerint ajánlatuk az elővárosi szóló kategóriában igen sikeres lehetett volna. Már majdnem úgy tűnt, sikerül. De ismét közbejött valami. Az Iveco által megbízott francia ügyvezető, Étienne Vigier négy nappal a határidő előtt lefújta az egész projektet, mivel azt túl kockázatosnak ítélte. Arra a kérdésünkre, hogy miért nem adtak be pályázatot, és mi lesz ezután, csak annyit mondott, hogy ezekről nem kíván nyilatkozni.

Mert mi történhetett volna, ha az EAG nem nyer? Valószínűleg bezárják a gyárat. És mi fog történni most? Ha így megy tovább, alighanem szintén bezárják az üzemet, mert ennyi megrendelésre már nem lesz értelme fenntartani.

Ikarus-gyártás (db)

Forrás: Ikarus Rt.

1985 13 500
1990 8000
1992 3687
1993 3068
1995 1490
1996 850
1997 2000

Megkopott a márka fénye
Megkopott a márka fénye
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.