Nem tud fizetni az IL Ferro

Az IL Ferro autóreklámos cég vezetője lapunknak bejelentette: pénzügyi problémáik miatt három hónapra felfüggeszti a reklámdíjak folyósítását a nyolcezer ügyfélnek. A partnerek jó részénél rövidesen kopogtathat a végrehajtó, mivel az ígéretekben bízva anyagi erejük felett vágtak bele az autóvásárlásba.

"Cégünk átmenetileg olyan pénzügyi helyzetbe került, hogy a szerződésekben egyébként is biztosított három hónapos szerződésfelfüggesztési jogával kénytelen élni" - áll az IL Ferro szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében. Mindezt megerősítette számunkra Körmendi Ákos, aki február óta az IL Ferro Kft. tulajdonosa és ügyvezetője. (Az IL Ferro honlapjáról lapzártakor letölthető hasznosítási szerződésekben csak a használt autóval rendelkező ügyfelekében szerepel ilyen kitétel.) Körmendi Ákos elmondta: a szerződés alapján az IL Ferro bármikor felbonthatja az új tulajok szerződését, ami szerinte egyben azt is jelenti, hogy halaszthatja a fizetést. A nyilatkozatban olvasható indoklás szerint ezt a lépést "a jelenlegi helyzetben az aktuális ügyfélszám nagysága is megkívánja, ugyanis a létszám és a probléma nagysága nem teszi lehetővé, hogy két-három héten belül hathatós partneri segítséget kaphasson a cég."

A társaság február óta tolja egyre későbbre a fizetést. A nyilatkozat szerint az ügyfeleket "ezúton semmiféle anyagi hátrány nem érheti, hisz a szerződés lejárta értelemszerűen három hónappal kitolódik." Ez logikusan annyit jelent, hogy elvileg május végén, június elején utal(na) a társaság. A hasznosítási szerződés fenti pontjai erre az időszakra is felmentést adnak a cégnek a fizetés alól. Az IL Ferro a két hét múlva esedékes áprilisi részlettel együtt már most milliárdhoz közelítő tartozást görget maga előtt. Korábban a cég által megadott ügyfélszám alapján háromszázmillió forintra becsültük azt az összeget, amelyet havonta kellene folyósítani az ügyfeleinek.

Nem tudtuk elérni Varga Mátyást és Laskay Róbertet sem, akik az év elejéig voltak az IL Ferro tulajdonosai, majd a sajtóban vázolt, hosszú távú üzleti terveik dacára drámai gyorsasággal eladták az IL Ferrót Körmendinek. Az újdonsült cégvezető a múlt héten a reggel.hu érdeklődésére tényként közölte: az IL Ferro múlt hétfő óta folyósítja az autómatricáik után járó reklámdíjakat. A Népszabadság jó pár IL Ferrós ügyféllel tartja a kapcsolatot, akik közül senki sem erősítette meg a fizetés tényét.

Az ügyfeleknél egyelőre nem szakadt el az a bizonyos cérna, legalábbis a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségnél, illetve a civil fogyasztóvédőknél eddig nem éltek panasszal, és a rendőrségnél sem tudnak róla, hogy bejelentés érkezett volna a cég tevékenységével szemben. Az ügyfeleket a kincstári optimizmus mellett az IL Ferrós szerződés azon pontja is önmérsékletre bírhatja, amely szerint a cég bármikor, indokolás nélkül bonthat velük szerződést. (Ezt természetesen az ügyfél is megteheti, a befizetett pénzéről így is, úgy is lemondhat.)

Az IL Ferro nyilatkozatában az áll: "Az utóbbi egy hétben munkatársaink megkezdték az ügyfelek megfelelő tájékoztatását az átmeneti problémáról, illetve egyben kérjük is szíves megértésüket és türelmüket." A kissé elnagyolt megfogalmazás sokféleképpen érthető, de tényként csak azt szögezhetjük le, hogy az ügyfelek kaptak valamilyen tájékoztatást. Így például többségükkel az ügyfélszolgálatosok tényként közölték: a cég vélhetőleg tizenötödikéig fizet. Másoknak már a múlt hetet jelölték meg folyósítás időpontjaként. Találkoztunk olyan fővárosi ügyféllel is, akinek az utolsó járműszemlén egy aláírás nélküli értesítést nyomtak a kezébe, amiből arra lehetett következtetni, hogy a cég csak a következő, április végi szemle után fogja kifizetni a márciusban elmaradt díjakat. Az IL Ferro egyik ügyfélszolgálatán mindhárom verziót megerősítették, az utolsónál hozzátéve, hogy "külön fogják folyósítani az elmaradt márciusi, és külön az esedékes áprilisi részletet".

Az persze továbbra is kérdés: vajon miből. Korábban a sajtóban több reklámszakértő meglehetősen szkeptikusan nyilatkozott az autóreklámban rejlő lehetőségekről. A cég honlapján reklámozók között jelenleg egyetlen "fajsúlyos" társaság, a Shell emblémája látható. Megkeresésünkre az olajcég határozottan cáfolta, hogy reklámmegrendelésről lenne szó. Szerintük az IL Ferróval szerződéses kapcsolatban álló partnerük, a Suzuki Géro kapcsán kerülhettek fel a honlapra, mivel a Suzuki Géro több Shell-termék viszonteladója is. A Shellnél elmondták: munkatársunktól értesültek arról, hogy a cég logója szerepel az IL Ferro reklámozó partnerei között. A Suzuki Géro kereskedelmi igazgatója nem kívánta kommentálni a Shellnél elmondottakat.

"A híresztelésekkel ellentétben a Hírauto Kft. a szerződésben vállalt feltételek szerint fizeti kedves ügyfeleit" - áll a másik autóreklámos cég, a Hírauto honlapján. Az IL Ferro most bejelentett fizetésképtelensége valószínűleg komoly hatással lesz az utóbbi években felfutott reklámautós piacra - és persze a tízezernél több részt vevő autótulajdonosra. A tíznél több, az interneten is felkutatható cég - pontosabban inkább cégkezdemény között alapvető különbség, hogy vannak azok a - az IL Ferróéra emlékeztető szisztémát követő - cégek, amelyek használt autó esetén feltűnően magas, több százezer forintos belépési díjat kérnek, viszont vállalják, hogy folyamatosan, havonta fizetik a reklámdíjakat. Igaz, a Hírautónál csak kettő, illetve négy évig vállalják a törlesztőrészletek fizetését. Más cégeknél, mint például a reklámautó.hu, auto. reklam.hu, vagy az autoreklamok.hu ügyfeleinek minimális belépőt kell fizetniük - viszont reklámdíjat is csak akkor kapnak, ha valódi hirdetés van az autón. Azonban ezek a cégek egyelőre inkább autós ügyféltáboruk toborzásával vannak elfoglalva, mint a reklámmal. Többen arról számoltak be: számottevő hirdetők szóba sem akarnak velük állni - szerintük éppenséggel az IL Ferróról terjedő hírek miatt.

Ingyenautónak sűrű a leve

"Még fél év kellene, hogy nullszaldós legyek" - ábrándozott még tegnap délelőtt az egyik IL Ferrós ügyfél, aki tavaly novemberben vásárolta a Suzukit. Az IL Ferrós szerződés alapján új autót kizárólag listaáron vásárolhat az autóreklámos céggel szerződésben lévő autókereskedőktől. Neki hozzávetőleg negyedmillió forinttal kellett többet fizetnie az akciós árhoz képest. A használt autósoknál a szerződés időtartamától függően 180-333 ezer forintot kell befizetni "regisztrációs díjként". Az általunk megkeresett ügyfelek jó része tudni vélte, hogy pilótajátékról van szó. "Arra számítottam, ha a cég nyárig kihúzza, nyerek, ha nem, akkor sem bukom sokat" - mondja egyikük, aki így is, úgy is vásárolt volna autót - IL Ferro nélkül is.

Nem kevesen vannak azonban, akik önerőből nem tudnák kifizetni új autójuk negyven-ötvenezer forintos törlesztőrészleteit, s a cég reklámjaiban bízva akartak hozzájutni a nagyértékű autóhoz. Számukra sokkal keservesebb lehet az álom vége. Úgy tudjuk: a cég eddigi késedelmei miatt már többen bedőltek, és kénytelenek voltak visszaadni az autót - talán ugyanannak a márkakereskedőnek, akitől vették, és aki mint használt autót már csökkentett áron vette vissza. Az általunk megkeresett ügyfelek egyike sem volt tisztában azzal, hogy a visszavásárlással nem mentesülnek a lízingszerződésből fakadó kamattehertől. Ez milliós buktát jelent, illetve ekkora kintlévőséget a finanszírozó pénzintézeteknek, és egy sor új ügyfelet a végrehajtónak.

IL Ferro-autóban. Lehet kapaszkodni
IL Ferro-autóban. Lehet kapaszkodni
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.