Két keréken a kritikus tömeg

A tavalyi harmincezernél is több embert várnak a szervezők a föld napi critical mass biciklis felvonulásra. A  résztvevők a közlekedési célú, mindennapos kerékpározás népszerűsítéséért, a várost érő forgalmi terhelés, és szmog csökkenéséért demonstrálnak.


Biciklizz minden nap! E jelmondat jegyében a tavalyi 30 ezernél is több kerékpárost várnak a Föld Napján (április 22.) zajló Critical Mass Budapest szervezői.

A felvonulás résztvevői a közlekedési célú, mindennapos kerékpározás népszerűsítéséért, a várost érő forgalmi terhelés, és szmog csökkenéséért demonstrálnak - közölték a szervezők. Szeretnék, hogy az idén újra megduplázódjon a kerékpárral közlekedők száma Budapesten. Ehhez az is szükséges, hogy a főváros kerékpáros fejlesztései az európai példákat követve tovább bővüljenek, biztosítva a káros hatások nélkül is hatékony közlekedési mód további terjedését.

A túlzott autóhasználat Budapesten évi több tízezer ember megbetegedéséért, haláláért felelős és felbecsülhetetlen anyagi károkat okoz. Bénítja a tömegközlekedést, gátolja a munkájukat gépjárművekkel végző szolgáltatók, fuvarozók munkáját. Növekvő egészségügyi, városképi, gazdasági hatásaival komoly megterhelést jelent a városlakóknak. Kikerülhetetlen feladat a közösségi közlekedés tartós hanyatlásának megállítása, és az alternatív közlekedési lehetőségek fejlesztése. Nemzetközi példák bizonyítják, hogy ezek az intézkedések a közúthálózat kapacitásának növelésénél nagyságrenddel olcsóbban, hatékonyabban mérséklik a gépjármű forgalmat, és légszennyezést.

A korábbi demonstrációkon a köztársasági elnök és több miniszter is részt vett, ugyanakkor a városi kerékpárosok számára legfontosabb ügyekben városvezetők döntenek. Tőlük a légszennyezés csökkentését célzó intézkedéseket várnak a biciklisták, míg a naponta otthonuk és munkahelyük között még autóval ingázó városlakókat, és a várost övező településeken élőket a közösségi közlekedés, kerékpározás, vagy a kettő kombinációjának kipróbálására szeretnék bátorítani. Ez nyilvánvalóan áldozat attól, aki eddig csak autóval közlekedett, ugyanakkor a forgalmi torlódások, a légszennyezés, a szuburbanizáció, a szlömösödés és a közterek elvesztésének megállítása az egész régió számára nyilvánvaló egészségügyi, városképi, gazdasági és idegenforgalmi hasznot hoz.

A kerékpáros demonstráció célja nem a biciklizés ráerőltetése a város polgáraira, hanem a közösségi szintű gondolkodás és az ésszerű mobilitás térnyerése. Az akció olyan városlakók kezdeményezése, akik már meghozták a maguk áldozatát és a számukra ma még kedvezőtlen körülmények ellenére is elsők között változtattak. Döntésükkel már enyhítették a dugókat, helyet készítettek a buszon, és követhető példát mutattak a városi kerékpározásra.

Az idén már 15 magyarországi és erdélyi városban, közel egyidőben zajló esemény fő szervezői kerékpáros civil szervezetek, de a megvalósításban számtalan országos vagy helyi környezet- és városvédő szervezet is közreműködik.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.