Gúzsba kötött tankönyvpiac

Kevesebb a gyerek, szűkül a tankönyvpiac. A Nemzeti Tankönyvkiadó vezérigazgatója szerint az is rontja a helyzetet, ha a magyar és EU-s pénzekből fejlesztő közhasznú társaság konkurenciaként jelenik meg a versenyben.

A tankönyvek 2006-ban a teljes könyvpiac 65,5 milliárd forintos könyvforgalmából 17,3 milliárddal részesülnek. A mintegy száz, tankönyveket (is) kiadó vállalkozás közül több is szerepel a milliárdos forgalmú cégek listáján. A Nemzeti Tankönyvkiadó tavaly 5,9 milliárd forint bevételt ért el. Jókai István vezérigazgató szerint a tankönyvfejlesztés és -forgalmazás különleges üzletág, s egyre élesedik a harc, mert a piac szűkül. - A demográfiai hullámvölgy miatt az idén is három százalékkal kevesebb gyerek jár iskolába - mondja. - Másrészt egyre szigorúbb a szabályozás. Mintha a minisztérium nem bízna a tanárok döntési képességében.

A vezérigazgató sorolja, mi mindennek kell megfelelni ahhoz, hogy egy tankönyv átjusson a rostán. Például a tantárgyak többségénél oldalanként egy-egy képnek kell szerepelnie, az ábrák nagy részéhez kérdéseket kell szerkeszteni, pontosan meg van határozva a szakszavak előfordulási aránya stb. Ráadásul a szakértői eljárás sokba kerül, és ez nagyon megdrágítja a tankönyvkészítést, különösen a kis példányszámúak gyártását. Márpedig a kiadó vigyáz arra, hogy a közoktatás szükségleteit százszázalékosan kielégítse, azaz minden tárgyhoz kiadja a megfelelő tankönyvet. Gondoskodik a sajátos nevelési igényű gyerekek és a különféle nemzetiségekhez tartozó diákok ellátásáról is.

A tankönyveket minden iskolában a tantárgyat tanító pedagógusok közössége választja ki, ebbe elvben senki sem szólhat bele. Az iskoláknak azonban figyelniük kell a gazdaságossági kérdésekre is. - Ha valahonnan elmarad a szokásos rendelés - meséli Jókai István -, meg szoktuk kérdezni az iskolát, mi történt. Egyre többször tapasztaljuk, hogy nem egy másik kiadó könyvét választották, hanem pénzügyi okokból teljesen lemondtak egyes tárgyak könyvéről, például az énektankönyv beszerzéséről. Ilyenkor megpróbálunk valahogy segíteni, még az is előfordul, hogy ingyen küldünk könyveket.

A vezérigazgató nem tud olyan konkrét esetről, hogy valamelyik cég bármiféle meg nem engedhető eszközzel bírná rá a könyveket választó pedagógusokat, hogy az adott kiadó termékét válasszák. A Nemzeti Tankönyvkiadó kétszáz tanárt hívott meg a Van Gogh-kiállításra. - Azt hiszem, ez elfogadható gesztus volt, a pedagógusok megosztják az élményeket a diákjaikkal, amelyeket a segítségünkkel szervezett tárlatvezetésen szereztek - mondja. - Arra is módot találunk, hogy találkozókat szervezzünk, ahol a tanárok megismerkedhetnek a könyveinkkel - mondja. - Itt mi is információkat szerezhetünk arról, milyen hiányokat kell pótolnunk a fejlesztés során. Nagy gonddal készítjük tankönyveinket, szégyellnénk, ha az új kiadásban is benne maradna az a hiba, amelyre már felhívták a figyelmünket.

Jókai István szerint a piaci verseny nem teljesen egyenlő eszközökkel folyik. - Az Oktatási és Kulturális Minisztérium által létrehozott Sulinova Kht. 25 százalékban magyar állami pénzből és 75 százalékos EU-támogatással programcsomag-fejlesztés címén meg tudja kerülni a szabályokat - szögezi le a vezérigazgató. - Állítom, hogy az általuk kifejlesztett segédanyagok nem állnák ki a tankönyvvé nyilvánítás kritériumait. Igaz, nem is tankönyvként, hanem programcsomagként küldik el 600 iskolának a termékeiket, de így azoknak az iskoláknak nincs is szükségük más tankönyvre, ha átveszik a Sulinovától a "tankönyvnek látszó tárgyakat".

Pála Károly, a Sulinova Kht. szakmai igazgatója szerint nem céljuk, hogy rontsák a tankönyvkiadók piacát. A közhasznú társaság kipróbálás alatt álló, a nemzeti fejlesztési terv keretein belül, állami és EU-s pénzekből megszületett kompetenciafejlesztő taneszközeit a részt vevő iskolák diákjai-tanárai ingyen kapták/kapják meg. Az uniós támogatási szerződés értelmében a tesztfázis végéig, 2008 márciusáig nem is kerülhetnek piaci forgalomba. Pála szerint a magyar közoktatás egyik legnagyobb atavizmusa, hogy az oktatáshoz csak tankönyvet tud elképzelni. Ha a próbafázis lezárult, a tapasztalatokat át szeretnék adni a minisztériumnak. A tankönyvkiadók készen kaphatnák a fejlesztéseket. - Így minimális ráfordítással jutnának viszonylag nagy haszonhoz, megspórolva az innováció költségeit - mondja Pála, hozzáfűzve: - Ha tankönyvkiadó volnék, örülnék ennek. (Cs. I. Z.)

Elvben minden iskolában a tanári közösség választ
Elvben minden iskolában a tanári közösség választ
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.