Rubel helyett euróból épülő "KGST"

Fokozatosan csökken a tizenöt régi, s nő az új tagállamok részesedése Magyarország külkereskedelmi forgalmában. A mérleg javuló egyenlegét dinamikus export és változó földrajzi megoszlás jellemzi, a volt keleti kapcsolatok gyorsan újjáélednek.

A transzferábilis rubelnek mint elszámolási egységnek és a KGST-nek mint együttműködési formának az emléke is alig él ma már, hiszen a térség országai zömmel áttértek a tervgazdaságról a piacgazdaságra, tíz állam csatlakozott az Európai Unióhoz, néhányan követnék példájukat, míg egyeseknek még hosszú ideig várakozniuk kell, vagy esélyük sincs a belépésre. A magyar külkereskedelmi termékforgalom azonban újra közelít e hatalmas, Oroszországot is magába foglaló régióhoz, ahol jórészt euróban, illetve dollárban számolnak el.

A külkereskedelmi mérleg egyenlege 2004, az uniós csatlakozás óta látványosan javul: évente egymilliárd euróval csökken a hiány. Ez részben az EU vezető gazdaságainak, elsősorban a magára találó Németországnak köszönhető, de a régi piacokat újrafelfedező magyarországi vállalkozásoknak is. Tavaly - a 2005-ös 50 milliárd euróhoz képest - 16,6 százalékkal bővült az export, miközben 14 százalékkal nőtt az import. - A statisztikai adatok tartósnak látszó elmozdulásokat jeleznek a magyar külkereskedelemben - mondja Antalóczy Katalin, a Pénzügykutató főmunkatársa. Úgy találta, hogy 2006-ban 13 százalékkal bővült a kivitel az Európai Unióba, ám a régi tagországokba csupán 8,7, míg az újakba csaknem 40 százalékkal. Az unión kívüli térségbe pedig harminc százalékkal.

Miután a rendszerváltást követően drámai mértékben viszszaesett az orosz és a keleti-európai export, a magyar gazdaság 2003-ra kivitele nyolcvan százalékát az EU-ban értékesítette. Ez az arány mára 74 százalékra apadt, az unión kívüli országok részesedése viszont a 2003-as 18,8-ról 26 százalékra ment fel. Az unión belül is megfigyelhető az eltolódás: míg 2003-ban a régi tagországok a magyar kivitelből 73,6, a bebocsátásra váró tízek pedig 7,5 százalékot hasítottak ki, addig tavaly a tizenötök aránya 60 százalékra ment le, a beilleszkedőké meg 13 százalékra nőtt.

Az utóbbi tizenhat év gazdasági fejlődését jellemzi, hogy az exportot a gépipar - így a mobiltelefonokat és LCD tévéket előállító híradástechnikai ipar - élénkíti a feldolgozott termékekkel - gyógyszerek, gyógyszerészeti cikkek - együtt.

- Tavaly és tavalyelőtt is rendkívül dinamikusan, 30-60 százalékkal bővült a kivitel Lengyelországba, Szlovákiába, Csehországba, Romániába és Bulgáriába, s igen élénk az ukrán, a szerb, a horvát, az orosz és a kínai kereskedelem is. A behozatalban a kiviteléhez hasonló folyamatok figyelhetők meg azzal együtt, hogy az energiahordozók részaránya az importban - az ártól is függően - nagyjából tíz százalék körüli.

Szembeszökő egyébként, hogy miközben a kétoldalú kapcsolatokat a gázvezetékvita beárnyékolni látszik, a gazdasági tárca adatai szerint csupán tavaly 71 százalékkal bővült a magyar export Oroszországba. Az áruforgalom 2002 óta megháromszorozódott - igaz, részaránya a teljes forgalmon belül még mindig kicsi -, a politikai viszony ápolása és a regionális üzleti partnerek felkutatása miatt is. A magyar export 2002-ben 455 millió dollár volt, 2006-ban pedig kétmilliárd. Oroszországba is magasan feldolgozott termékek kerülnek, élelmiszeripari cikkek, mobiltelefonok, gépek és szállítóeszközök. Utóbbi csoportban a magyar kivitel egy év alatt megnégyszereződött. A KSH adatai szerint Kínába és Indiába még lendületesebben bővül a hazai export.

Bár a külkereskedelmi forgalom földrajzi megoszlásának változása további kutatásokat érdemelne, Antalóczy Katalin úgy véli, a folyamatok mögött elsősorban a régióban befektető gépipari - döntően autóipari és elektronikai - multinacionális vállalatok állnak. Ezek a még mindig viszonylag alacsony bérek, az infrastruktúra fejlődése, a gyors növekedés és az állami támogatások hatására újabb tevékenységeket telepítenek ide. A számok arra utalnak, hogy a leányvállalatok közötti munkamegosztás Magyarország számára kedvező külgazdasági hatással jár. A legnagyobb külföldi cégek beszállítói betelepülnek, így csökken az import, másrészt a mind gyakoribbá váló régiós beszállítói tevékenység magyar exportként is megjelenik. A kutató hozzáteszi: a térségben tapasztalható élénk növekedés, a fogyasztás és a beruházások emelkedése ugyancsak kedvező hatással van a nálunk letelepedett multinacionális vállalatok kivitelére.

(előző év=100) Forrás: KSH, Pénzügykutató

  2004 2005 2006
Lengyelország 147,6 127,0 144,0
Csehország 135,5 144,3 131,1
Románia 143,4 132,0 127,8
Szlovákia 115,1 166,1 157,1
Szlovénia 143,5 131,0 104,4
Bulgária 158,1 145,6 139,8
Észtország 156,5 102,9 140,9
Litvánia 133,3 132,6 131,2
Lettország 148,3 135,5 125,1
Ukrajna 126,9 132,9 157,2
Szerbia 145,6 122, 1120,1
Horvátország 151,0 126,0 123,5
Oroszország 127,0 127,0 171,0
A magyar export bővülése

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.