Nagymegyék, régiós hatáskörök, kötődések

A kétharmados többséget igénylő önkormányzati és választójogi törvényekkel ellentétes ötletbörzének tartja a megyei közgyűlési elnökök többsége azt az elképzelést, hogy úgynevezett "nagymegyéket" hoznának létre.

Van olyan elképzelés, hogy régiós hatásköröket kapjanak azok az új önkormányzati egységek, amelyeket akkor akarnak létrehozni, ha az ellenzék ismét elutasítja a választott régiós önkormányzatok létrejöttét. Lamperth Mónika szakminiszter egy szombathelyi rendezvényen nemrég arról beszélt: a kormány eltökélt a régiók kialakításában. Hangoztatta, hogy ez az uniós források megszerzése, felhasználása miatt is elengedhetetlen. Utalt rá: ha az ellenzék nem változtatja meg a régiókról kialakított álláspontját, akkor úgynevezett nagymegyéket hoznak létre.

Egy tervezet szerint a kisebb megyékből kettőt-hármat összevonnának, a nagyobbaknak meghagynák a jelenlegi közigazgatási határait.

Becsó Zsolt, a Nógrád megyei önkormányzat közgyűlésének elnöke szerint átgondolatlan ötletbörzéről van szó. Azt elismerte, hogy Nógrád - mint az észak-magyarországi térség legkisebb megyéje - Borsod-Abaúj-Zemplénhez és Heveshez képest hátrányos helyzetbe került a régiós intézmények kialakításával. Tárgyalni kell a közigazgatás középszintjének működőképessé tételéről, mert átláthatatlan és nem igazán működőképes a jelenlegi struktúra, állította az elnök, de hozzátette: a megoldás a megyerendszer újbóli megerősítése lenne.

- Nem aktuális a megyék összevonásának tervezete - közölte Ódor Ferenc a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei közgyűlés elnöke. Véleménye szerint előbb a 19 megye gondjait kellene orvosolni, enyhíteni a működőképességüket veszélyeztető pénzügyi szorításon, és nem kizárni a megyei önkormányzatokat a pótlólagos források eléréséből. A borsodi elnök kifejtette: azokban az országokban, ahol a megye és a régió egymás mellett működik, a régió általában az állam feladatait viszi közelebb a polgárokhoz. Ódor Ferenc úgy véli: Magyarországon a regionális törekvések a megyéket gyengítik és az állampolgároktól viszik távolabb az ügyeket.

- Ha Vas és Zala önálló régiót alkothat, akkor támogatható a javaslat. Amennyiben viszont csak a megyék számának csökkentése a cél, akkor nincs miről beszélni - mondta érdeklődésünkre Manninger Jenő, a Zala megyei közgyűlés fideszes elnöke. Kovács Ferenc, a Vas megyei közgyűlés jobboldali elnöke meglepőnek találta Lamperth Mónika felvetését. Ők nem zárkóznak el eleve a javaslat megtárgyalásától, ehhez azonban olyan komoly szakmai érvekre van szükség, amelyek igazolják, hogy valóban a térség lakóinak érdekeit szolgálná a "nagymegye". Ilyen szakmai anyagról azonban nincs tudomásuk.

Balsay István, a Fejér megyei közgyűlés fideszes alelnöke szerint a nagymegyék létrehozásáról szóló kormányzati elképzelés ellentétes a kétharmados többséget igénylő önkormányzati és választójogi törvényekkel. Balsay hangsúlyozta: a megyék kizárólag szabad elhatározásukból hozhatnának létre önkormányzati társulásokat, amelyek elsősorban az intézmények közös fenntartására és a területfejlesztésre vonatkozhatnának. Hozzátette: önálló közigazgatási egységként működő nagymegyéket csak az alkotmány megkerülésével lehetne kialakítani Fejér megye tervezett társa, Veszprém megye önkormányzatának elnöke, Lasztovicza Jenő úgy fogalmazott: nem csupán alkotmányellenes, de értelmetlen is volna a nagymegyék kialakítása. Kérdésünkre azt válaszolta: ez a kormányzati lépés újabb eszköze lenne az ellenzéki irányítású megyei önkormányzatok vegzálásának.

Szakács Imre, a Győr-Moson-Sopron megyei önkormányzat elnöke utalt arra: a statisztikai térségek nagyvárosaiban már kijelölték jó néhány regionális központ helyét. Példaként említette: ha egy győri polgár ügyében valamelyik szervezet Vas megyében található központja dönt, akkor a határozatot Szombathelyen lehet megfellebbezni. Erre nincsenek felkészülve a bíróságok, s az állampolgároknak is több idejébe, fáradságába kerül az ügyek intézése. A jelenlegi gondokra azonban nem jelent megoldást a tervezet - fűzte hozzá.

- Az igaz, hogy például Győrnek és Nagykanizsának nincs sok kötődése egymáshoz, de Komárom megyéhez több közünk van - fogalmazott Szakács Imre, aki emlékeztetett arra: amikor még a köztársasági megbízotti intézmény létezetett, akkor Komárom a győri hivatalhoz tartozott.

A Komárom megyei elnök is egyetért abban, hogy a sztráda, a vasúti tengely és a Duna is összeköti a két megyét. Völner Pál a közigazgatás átszervezését sem tartotta ördögtől való dolognak, de - mint fogalmazott - a fő kérdés nem a földrajzi határ, hanem a hatáskör és a pénzügyi források fölötti rendelkezés lehetősége.

Hargitai János, a Baranya megyei közgyűlés fideszes elnöke szerint a nagymegyés elképzelés annyira megalapozatlan, ötletszerű és értelmetlen hogy a kormány nem fogja megkockáztatni a parlament elé terjesztését. A megyék ilyetén összevonása semmilyen megtakarítással sem kecsegtet, véli Hargitai, ugyanakkor az állampolgárok egy részének megdrágulna az ügyintézés, hiszen például Baranya és Tolna fúziója esetében a simontornyaiak vagy a tamásiak járhatnának a 90-100 kilométerre lévő Pécsre hivatalos dolgaikat rendezni.

A baranyai elnök úgy véli: azért szivárogtatták ki a nagymegyés koncepciót, mert a kormány azt akarja demonstrálni, hogy dolgozik és újat akar, és takarékoskodni szeretne, ám az ellenzék maradisága, makacssága mindent meggátol.

Nem lehet átszabni

A nagymegye korántsem új ötlet: Bibó István csaknem fél évszázada vetette fel először, hogy a kisebb megyék összevonásával 13, egységesen 400-600 ezer lakossal rendelkező közigazgatási egységeket hozhatnának létre. A kilencvenes években Verebélyi Imre - akkor belügyi államtitkárként - 12 megyében gondolkodott, és a közelmúltban ugyanez az elképzelés jelent meg a helyi önkormányzati rendszer továbbfejlesztésének irányairól készített vitaanyagban is. Ezt a dokumentumot a kormány-önkormányzatok egyeztető fórum legutóbbi ülése elé terjesztették, ám ott csak arról állapodtak meg, hogy a vitaanyagban felvázolt lehetőségekről - többek között a választott régiók vagy a nagymegyék létrehozásáról - szakértői munkacsoportban folytatják az egyeztetést. Így egyelőre nem készült a nagymegyékről törvénytervezet, és ilyen kérdés nem szerepelt a kormányülések napirendjén sem. Az ötlet megvalósításához módosítani kellene az alkotmányt és a kétharmados önkormányzati törvényt, ezért az ellenzék támogatása nélkül ilyen javaslatot felesleges is lenne a parlament elé terjeszteni. Az önkormányzati miniszter ezért többször hangsúlyozta: a dokumentum vitaanyagként szolgál, és csak a változások lehetséges irányait mutatják be. Úgy tűnik tehát, hogy a miniszter most nem kíván konfrontálódni. Egyébként a területfejlesztési egységeket - ezek ma a fejlesztési régiók - 2014-ig, tehát a jelenlegi uniós költségvetési időszak végéig nem lehetne átszabni, így a nagymegyék az EU-s források felett akkor sem rendelkezhetnének, ha létrehozásukról esetleg politikai konszenzus alakulna ki.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.