Nabucco, Kék vagy Krk?

Tovább folyik a gázcsővita: Nabucco, Kék áramlat, mindkettő, vagy egyik sem. Magyarországnak az az alapvető érdeke, hogy rajta keresztül vezessen a Nyugat-Európába irányuló orosz gázimport - hangsúlyozta lapunknak Góczi István, az ukrán hátterű, Magyarországra gázt importáló Emfesz Kft. ügyvezetője. Ekkor ugyanis az ország évente mintegy 1,5 milliárd dolláros bevételre tehetne szert, a tarifák, az adóbevételek és a beruházások révén (beleértve az ehhez kapcsolódó tározást is).

Abban nem kívánt állást foglalni, hogy az orosz hátterű Kék áramlatot, avagy az európai országok által tervezett, iráni-közép-ázsiai gázra alapozó Nabuccót támogassuk-e. (Leginkább a Nabucco sorsa függ Magyarország "támogatásától". Hazai tározót eddig csak a Kék áramlathoz kapcsolódóan terveztek.) Az ügyvezető szerint a vezetékekre szükség lesz, mert a nyugat-európai gázigény nő.

Mostanság elsősorban a Nabucco kapcsán érkeznek negatív hírek. (Az egyelőre csak a tervezőasztalon létező vezeték megvalósítását török, bolgár, román, magyar és osztrák cégek fontolgatják.) Néhány hete a francia Total lépett vissza, most pedig Törökország viszszakozik: az ország egyik illetékese az MTI tudósítása szerint tegnap a Reuters hírügynökségnek úgy nyilatkozott, a francia választások végeredményétől teszik függővé a partnerség jövőjét. Az MTI idézi Hernádi Zsolt Mol-elnököt is, aki szerint minél több vezeték halad át Magyarországon, annál jobb. A Mol ezért is foglalkozik mindkét tervvel.

Claude Mandil, a Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) vezérigazgatója kedden úgy nyilatkozott: Magyarországnak mindhárom vezetéktervet - így a horvátországi Krk-szigettől vezetőt is - támogatnia kellene. A Nabucco forrásainak állítólagos bizonytalansága kapcsán felhívta a figyelmet, hogy néhány év múlva az orosz gázforrások is csökkenhetnek.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.