Politikai vagy biztosítási matematika?

A kormánykoalíció pártjainak egy biztosító/több biztosító vitája arról szól, ki vásárolja meg az orvosi ellátást: állami egészségbiztosító, üzleti alapon működő magánbiztosítók, illetve a kettő kombinációja. Az egyik oldalon a szolidaritás és egyenlőség eszméje, a másik oldalon a hatékonyság parancsa áll.

A szocialisták közül sokan (amint az ellenzék is) inkább a jelenlegi Országos Egészségbiztosítási Pénztárnak adnának valódi biztosítói jogosítványokat, azaz az OEP maga dönthetne arról, milyen orvosi szolgáltatást melyik kórháztól vásárol meg, milyen gyógyszerek árához ad támogatást a kötelezően befizetett járulékokból. Az MSZP szakértői óvatosak, mert féltik a mindenkire kiterjedő egyenlő ellátást. Attól tartanak, hogy az üzleti biztosítók, bár kénytelenek lesznek mindenkit befogadni az állam által meghatározott biztosítási alapdíj fejében, a tehetősebb ügyfeleknek sokkal tartalmasabb szolgáltatásokat fognak adni. Az SZDSZ-nek ezzel szemben meghatározó érve, hogy a magyar egészségügyi rendszer megrekedt az állami egészségügy és a társadalombiztosítási modell között, amely sem nem biztosítói, sem nem állami, és mindenre képes, csak arra nem, hogy vigyázzon a befizetett pénzre, optimalizálja annak felhasználását. Ebből az állapotból szerintük csak az egymással versengő biztosítók mozdíthatnák ki. Az extra igényekre mindenki saját pénzügyi lehetősége szerint vásárolhatna különbiztosítást. A biztosítóknak érdekük lenne, hogy a lehető legolcsóbban, a lehető legjobb szolgáltatást vásárolja meg ügyfeleinek. Csak az a biztosító lehet nyereséges, amely kellő szigorral tud fellépni a szolgáltatókkal szemben.

A miniszterelnök általánosságban akceptálja az érveket, ám úgy véli, hogy az ördög a részletekben lakozik, s számos konkrét kérdésre nincs pontos válasz, szám. Mindkét verzió tartalmaz valós elemeket, és mindkettőre vannak jó és rossz példák, a rendszerek mechanikus és sietős átvétele, megfelelő hatásvizsgálatok nélkül azonban súlyos hiba volna.

Európában Hollandiát kivéve mindenütt fennmaradt a társadalombiztosítási rendszer. A kontinensen jellemzően állami (ide tartoznak az angolszász, a skandináv, valamint a dél-európai országok), illetve társadalombiztosítási rendszerek működnek. Az előbbiben adókból fizetik az orvosi ellátást és az mindenkinek jár, az utóbbiban a jogosultság alapja a járulékfizetés.

Több-biztosítós modellek Európában

Ország Magánbiztosítók szerepe Érintett lakosság Társadalombiztosítók Magánbiztosítók
    aránya száma száma
Németország alap- és kiegészítő 9% 453 52 nagy és 45 kisebb
Hollandia alap- és kiegészítő 31% 28 betegbiztosítási alap 46
      és 3 a köztisztviselőknek  
Spanyolország alap- és kiegészítő 15-20% állami egészségügyi rendszer 138

A modern társadalombiztosítási rendszerek mintájául emlegetett Németországban ma 453 tb-alap látja el a 72 millió német állampolgárt, nonprofit elven, önkormányzati irányítás mellett. Az egységes állami rendszert szövetségi szintű szerződések biztosítják. A biztosítási díjak jövedelemfüggőek. Európa legnagyobb magánbiztosítási piaca a holland. Három szintje van. Az elsőbe a költséges, hosszabb idejű ellátások tartoznak (kórház, otthonápolás, rokkantság), erre kötelező a biztosítás. A járulék a jövedelem meghatározott százaléka. A második pillér a normál (háziorvosi, szakorvosi) ellátásra szól. Itt meghatározott jövedelemig kötelező a belépés, bizonyos határ felett nem. A harmadik pillérbe a kiegészítő biztosítások tartoznak.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.