Nem pécézem ki az új tagállamokat

A közös mezőgazdasági politika brüsszeli őre szerint az uniós agrárbüdzsét komoly támadások érik, de így is szükséges lenne megtartani a közös agrárbüdzsét 2014 után. Igaz, a jövő már középtávon sem a raktáron fekvő kukorica és a fogyasztók által nem vásárolt bor finanszírozásában van.

- A tagállamok a jelek szerint megakadályozzák, hogy Brüszszel még az idén megszüntesse a kukoricaintervenciót. Hogyan indokolná a magyar termelőknek a bizottság barátságtalannak tartott lépését?

- Tisztázzuk: a kukoricaintervenció ugyan nem kizárólag, de főleg Magyarországot érinti. Ha semmit nem teszünk, 2010-11-re 12-15 millió tonna intervenciós készlet maradhat a nyakunkon. Ez nem járja. Azt vettük észre, hogy sokan csak azért termesztenek kukoricát, mert garantált felvásárlási ára van. Ez így nem piac. De a mostani lépésünk sem új: 2003-ban így szüntettük meg a rozsintervenciót. Ez egyébként kedvezően hatott a termelők szempontjából az árakra, amelyek újra emelkedtek, miután már nem volt garantált felvásárlás. Tudomásul vettem, hogy az EU-tanácsban nem kapott többséget az elképzelésünk, ezért finomítani kell rajta. Ugyanakkor fenntartom, hogy az intervenciót fokozatosan "kivezetjük".

- Miből gondolja, hogy valóban túlzott készletekkel kell szembenéznünk három-négy év múlva? A piaci ár most magasabb az intervenciósnál, és a termés volumenét sem ismerhetjük előre.

- Tavaly ötmillió tonnára dagadtak a készletek, a gazdák a raktárakba termeltek. A raktározott kukorica minősége pedig fokozatosan romlik.

- Nem az a fő gond, hogy a kukoricaintervenció csupán néhány, tengeri kijárattal nem rendelkező új tagállam érdekét szolgálja?

- A rozs esetében a németeket sújtottuk. Biztosként a legkevésbé sem áll szándékomban, hogy egyes tagállamokat pécézzek ki.

- Agrárszakembereknek is imponál, amilyen elkötelezettséggel végigviszi a reformokat. Ugyanakkor többen - az Európai Parlamentben is - úgy vélik, nem eléggé veszi figyelembe az új tagállamok sajátos szempontjait, például a borágazatot érintő lefaragások társadalmi árát.

- Miért beszél lefaragásokról éppen a borreformban? Ugyanúgy fenntartjuk az 1,4 milliárd eurós költségvetést, csak másra szánjuk. Míg korábban 500 milliót költöttünk olyan borra, amit senki nem akar meginni, mostantól a pénzek a versenyképességet, a piaci sikert szolgálják. Nem tartható például, hogy az Írországban eladott bor 70 százalékát az EU-n kívülről hozzák be. De a szociális feszültségek oldására szolgál például az előnyugdíjazási lehetőség.

- Az EP mégis élesen bírálta a borreformot.

- Túl fogom élni.

- Azért, mert a parlamentnek csak tanácskozási joga van a mezőgazdasági politikában?

- Nem. Komolyan veszem a parlamentet. De azt hiszem, hogy a borreformot bíráló Batzeli-jelentés nem volt igazán átgondolt.

- A bírálat sokat foglalkozik például a tőkekivágással.

- Ez önkéntes alapon működne. Magyarországnak pedig azt ajánlanám, hogy vegye figyelembe a változó ízléseket.

- A zöldség- és gyümölcsreform kritikusai is az új tagállamok hátrányos megkülönböztetéséről beszélnek, mondván: a csomag a nagy déli paradicsomtermesztők érdekeit szolgálja.

- Itt a kulcselem a termelői értékesítési szervezet. Egyes tagállamokban ezek a termelők csak kis részét tömörítik: míg Hollandiában 90 százalék fölött van az arányuk, a lengyeleknél egy százalék. Ezt az arányt mindenképpen emelni kell, a támogatás ugyanis ezeken a szervezeteken keresztül érhető el.

- Mit vár a WTO-tárgyalásoktól? Mit kell most majd a cukorrendtartás után beáldozni?

- A borreformmal lecsengenek az átalakítások, de 2008-2009-ben egyébként is esedékes a KAP felülvizsgálata. Át kell gondolnunk például a területpihentetés kérdését vagy a 2015-ig élő tejkvóták ügyét. Utóbbival kapcsolatban az a véleményem, hogy meg kell szabadulnunk a kvótáktól, az új tagállamok pedig profitálhatnak az így növelhető termelésből. A WTO-ban egyébként példátlan ajánlatot tettünk az agrártámogatások lefaragására, ám az amerikaiak ezt nem viszonozták.

- Magyarországon egyesek a támogatások 2013 utáni megszűnésével riogatnak. Hogyan látja az uniós agrárium jövőjét?

- A jövőt a vidékfejlesztésben, a környezetbarát vidékben látom. Ennek kell a viták középpontjában állnia a KAP felülvizsgálatánál. Ugyanakkor azt az álláspontot fogom képviselni, hogy a KAP-ra a 2014-2020-as pénzügyi ciklusban is szükség van; döntés kérdése, hogy milyen finanszírozással. Tény, hogy az agrárbüdzsét komoly támadások érik.

- Mennyire elégedett az új tagállamok kifizetési rendszerével?

- Örömmel látom, hogy az integrált igazgatási és ellenőrzési rendszer jól működik az új tagállamokban. Elégedett vagyok Magyarország, de a többi tagország esetében is a SAPS-kifizetésekkel.

Az unióhoz csatlakozott tíz ország közül egyedül Magyarországnak nem kell büntetést fizetnie azért, mert túlzott mértékű, spekulatív céllal értékesíthető mezőgazdasági készletei vannak. Az Európai Unió tegnap közzétett jelentése szerint a velünk együtt csatlakozott kilenc tagországnak együtt 41,1 millió eurót kell majd négy év alatt a közös kasszába utalnia. A mezőgazdasági termékkészleteket három évvel ezelőtt, a csatlakozáskor kellett felmérni, a végleges eredménnyel azonban mostanra lett kész az EU. A túlzott készleteket pedig a régi tagállamok termelőinek, kereskedőinek védelmében büntetik, így védik a piacot az olcsó kelet-közép-európai portékák spekulatív felvásárlásától.

Húsból Lengyelországban és Csehországban, tejtermékből Észtországban és Litvániában, gyümölcsből Csehországban és Szlovákiában, borból Lengyelországban és Lettországban mutatták ki a legtöbb spekulatív fölösleget. Ciprus a rizs, Málta a tejfölösleg miatt fizet pluszilletéket. (MTI)

Az agrárbiztos elégedett a hazai pénzosztással
Az agrárbiztos elégedett a hazai pénzosztással
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.