Megszorításra ugrott a húsvéti forgalom
Mennyiségben 2-5 százalékkal, árbevételben 10-11 százalékkal több élelmiszer fogyott a húsvét előtti napokban a Tesco áruházaiban, mint az előző ünnepi szezonban ilyenkor - tudtuk meg Hardy Mihálytól, az áruházlánc szóvivőjétől. Hasonló növekedésről számoltak be a Tesco versenytársai is. Az Auchannál tíz százalék fölötti, a hazai kisboltokat tömörítő Coopnál is eddig 10-12 százalék közötti forgalomnövekedésről beszéltek lapunknak. A hipermarket kategóriában egyaránt érdekelt Spar szóvivője azt mondta: az eddigi - hetenként duplázódó forgalom alapján - nem tartják kizártnak, hogy az idei szezon forgalma összességében harminc százalékkal is meghaladhatja a múlt évit - igaz, ebben nagyban szerepet játszhat a Spar utóbbi időben lezajlott dinamikus hálózatbővítése is. A céges vélekedések szerint a bővülésben szerepet játszhat az, hogy az idei húsvét nagyjából egybeesik a hónap eleji fizetésnappal. Másrészt vélhetőleg az enyhe tél miatt karcsúbb energiaszámlák is több pénzt hagytak a vásárlók zsebében.
Húsvétkor 30-35 százalékos növekedéssel kalkulálnak a Cash & Carry láncok is, amely
Bár a megszorítások miatt a forgalom érezhetően az olcsóbb termékek irányába terelődött, azonban ez nem feltétlenül igaz a húsvéti szezonra - legalábbis a Tesco kínálatában a legnagyobb forgalmat jellemzően nem az ötszáz forint alatti Tesco gazdaságos sonka produkálta, hanem a majd száz forinttal drágább parasztsonka. Hasonló véleményt hallottunk Murányi Lászlótól, a Coop vezérigazgató-helyettesétől és Láber Zsuzsától, a Spar szóvivőjétől is. Szerintük a bővülés mellett az is megfigyelhető, hogy a vásárló egyre inkább a minőséget keresi - különösen az utóbbi idők élelmiszerbotrányai után.
A idei szezon slágere az olcsó sonka - amit már korábban borítékolni lehetett, ugyanis a világpiacon a túltermelés miatt jócskán esett a sertéshús ára. A meglepetés a húsvéti tojás ára. Korábban termelői oldalról áruhiány miatt a harmincforintos tojásár is felrémlett. Kereskedők már akkor valószínűsítették, hogy az ünnepi árverseny a legtöbb láncnál a tojás esetében lélektani határnak tekintett tizennyolc forint környékén fogja tartani az árakat.
Visszaeséstől és az importtól tartanak a húsosok
A húsvét körüli két hónapban majdnem annyi füstölt sonkát és húsfélét adtak el a kiskereskedelemben tavaly, mint az év más időszakaiban összesen. A Nielsen piackutató vállalat szerint tavaly 2400 tonna füstölt csülök, sonka, lapocka és egyéb hasonló húsárut forgalmaztak múlt év március-áprilisban, míg egész évben összesen mintegy 5300 tonnát tett ki
A mostani szezonra is hasonló nagyságrenddel készül az ipar: több mint fél kiló húsvéti húsnemű juthat fejenként mindenkinek. Az ágazat számára meghatározó, milyen lesz az idei szezon. A Hússzövetség szerint rosszabb a tavalyinál: a múlt évi hat- helyett csak ötezer tonnás értékesítéssel számolnak a magyar feldolgozók. A szervezet ügyvezető titkára, Berczik Attila az MTI-nek nyilatkozva úgy vélte: ennek egyik oka a fogyasztáscsökkenés, a másik, hogy a magyar cégeknek egyre élesebb versennyel kell számolniuk a hazai piacon a folyamatosan növekvő uniós "import" miatt. Ez utóbbi becslésük szerint elérte a belföldi felhasználás mintegy 20 százalékát. Szerinte az árletörésen kívül semmi sem indokolja, hogy húsvétra külföldről hozzanak be füstölt árut választékbővítés címén. (Cz. P.)
Húsvéti füstölt húsfélék fogyasztói árai (Ft)
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Termékcsoport | 2005. jan.-febr. | 2005. márc.-ápr. | 2006. jan.-febr. | 2006. márc.-ápr. | 2007. jan.-febr. |
Főtt sonka | 1547 | 1468 | 1435 | 1451 | 1597 |
Füstölt húsok | 1368 | 909 | 1275 | 878 | 1400 |
Főtt-füstölt húsok | 1192 | 981 | 1223 | 956 | 1214 |