A Gyurcsány-kormány dörgölőzik Moszkvához - írta a Profil
A magyar miniszterelnök és az orosz elnök legutóbbi találkozójukon pozitív mérleget vontak: a kereskedelmi kapcsolatok jók, és még jobbaknak kell lenniük, az energiaszállításoknál fellépő problémákat kiküszöbölték, a politikai kapcsolatok elmélyültek. Gyurcsány új elve Moszkvával kapcsolatban: "Keveset beszélünk a politikáról és sokat az üzletről" - írta a független osztrák hírmagazin "Dörgölőzés Moszkvához" című cikkében.
Az Oroszország iránt tanúsított magyar simulékonyság késedelemre kárhoztathat, sőt bukásra ítélhet egy fontos európai energiapolitikai tervet - folytatódik a cikk. A magyar kormány fontolgatja, hogy az OMV osztrák olaj- és gázipari vállalat által tervezett, Törökországon át Nyugat-Európába vezető, iráni, azerbajdzsáni, illetve később közép-ázsiai gázt szállító Nabucco vezeték helyett a konkurens orosz tervet részesíti előnyben.
A Nabucco évi 30 milliárd köbméteres teljesítményével ugyan az Európai Unió jelenlegi gázszükségletének (mintegy 500 milliárd köbméter) tíz százalékát sem fedezné, de segítene abban, hogy az unió függetlenedjen az orosz gázszállításoktól. Ezzel illeszkedne ahhoz a diverzifikációs stratégiához, amelyet Brüsszelben a tavaly téli (orosz-ukrán) gázválság után határoztak el.
Eközben aktivizálódott a konkurencia: a Gazprom orosz gázkonszern is új délkelet-európai tranzitútvonalakat keres, meg akarja hosszabbítani a már létező, a nyugat-szibériai gázmezőkről Törökországba vezető - gyakorlatilag a Nabuccóval párhuzamos - Kék Áramlat gázvezetéket Bulgárián és Románián át Magyarországig. "A Gazprom egészen nyilvánvalóan igyekszik megzavarni a Nabucco-projektet" - vélte Roland Götz német energiaszakértő.
Gyurcsány és több magyar kormánytag nyilatkozatai szerint Magyarország érdeklődik a Kék Áramlat iránt, az OMV szóvivője pedig azt mondta, hogy "a Nabucco és a Kék Áramlat között nincs vagy-vagy, hanem csak is-is" - írta a lap.
Végül megállapítja: nem lehet nem észrevenni, hogy Magyarország Gyurcsány szocialista kormánya alatt ismételten az orosz kártyára tesz. Februárban, minden szakértő meglepetésére, a Malév légitársaságot nem egy nagy európai társaságnak, hanem Borisz Abramovics orosz oligarcha szibériai KrasAir cégének adták el. A kapcsolatok politikailag is elmélyültek: Gyurcsány tavaly háromszor találkozott Putyinnal, és meghívta őt idén őszre Budapestre. Közös magyar-orosz kormányülést is terveznek idén.
A magyar ellenzék azzal vádolja Gyurcsányt, hogy Moszkvának tett ígéreteivel "tarthatatlan helyzetbe" hozta az EU-t. Orbán Viktor konzervatív pártvezető óva intett attól, hogy Magyarország "a Gazprom legvidámabb barakkja" legyen. Kóka János gazdasági miniszter ellenben pragmatikusan közelíti meg az Oroszországhoz fűződő viszonyt, és arra figyelmeztet, hogy nem szabad elhanyagolni a magyar-orosz kapcsolatokat - írta a Profil.
(MTI)