Finisben a kőröshegyi völgyhídépítés

A hétvégén az utolsó betonelemet is beemelték az M7-es autópálya részeként épülő kőröshegyi viaduktba. A módosított határidő szerint a csaknem két kilométer hosszú hídnak augusztusra kell elkészülnie.

Szombaton a helyére került a kőröshegyi völgyhíd utolsó, egyenként 640 tonnás elempárja. Orosz Károly, az M7-es autópálya Zamárdi és Szárszó közötti szakaszát építő Hídépítő-Strabag konzorcium projektigazgatója elmondta: átjárható, vagyis szerkezet-kész állapotba májusban kerülhet a híd, ezután következik a szigetelés, a burkolatépítés, és a saját szennyvíztisztítóval ellátott csapadékelvezető-rendszer kiépítése.

A kőröshegyi viadukt 2004 nyara óta épül az unió nemzetközi úthálózatának részét képező M7-es autópálya dél-balatoni szakszán, Közép-Európa leghosszabb vasbeton-szerkezetű völgyhídjaként. A 40 milliárd forintba kerülő, 1,9 kilométer hosszú és 80 méter magas monstrumot a kormányprogram szerint már tavaly november végén át kellett volna adni. Az építők a részletes kiviteli tervek elkészítésekor, már két évvel ezelőtt jelezték, hogy a szűk határidő tarthatatlan a számtalan speciális feladatmegoldást, és a két végpont megoldásában tervmódosítást igénylő létesítménynél, de ezt az igényt csak tavaly tavasszal ismerte el a megrendelő Nemzeti Autópálya Zrt. A 2007. augusztus 12-ére kitűzött új határidő tartható - mondta a projektigazgató.

Az építkezés tapasztalatairól szólva Orosz Károly elmondta: a politikusok és környezetvédők által többször kritizált beruházást akkora nemzetközi és hazai érdeklődés kíséri, hogy külön látogató központot tartanak fenn, ahol előjegyzés alapján tudják csak fogadni a csoportokat.

Az M7-es hivatalosan még át nem adott, Zamárdi-Szárszó közötti szakaszának egyes részei már elkészültek, megindult rajta a forgalom, de a teljes, a nagy viadukt mellett további 12 hídból és két völgyhídból álló, 14 kilométeres szakaszt leghamarabb nyár végén veheti birtokba a forgalom. A völgyhídról kínálkozó egyedülálló balatoni panorámát a magas oldalvédő korlátok miatt csak teherautóból és buszról lehet majd élvezni. A biciklisek és gyalogosok számára tiltott útszakaszon maximum óránként 100 kilométeres sebességgel haladhatnak majd a járművek. Áprilisi tréfa volt a pillér megdőléséről szóló cikk

Nem igaz az a sajtóhír, miszerint megdőlt a kőröshegyi viadukt pillére - közölte vasárnap Dobson Tibor, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője. A Somogy Hírlap szerkesztője szerint árpilis elsejei tréfáról van szó.

A Somogy Hírlap internetes oldalán az jelent meg, hogy "tovább csúszik a kőröshegyi viadukt átadása, mert megdőlt az egyik pillér. Ha nem sikerül eredeti állapotába visszabillenteni, fel kell robbantani."  "A hatalmas betontömb tizennyolc százalékkal dőlt meg a Balaton irányába, s ezzel két centire megközelítette azt a kritikus pontot, amelynél a dőlés megállíthatatlan" - áll az április elsejei keltezésű beszámolóban.

A megyei napilap szerkesztője szerint az alcímből kiderül: árpilis elsejei tréfáról van szó. "A cikk szerzője elérte célját,  a Somogyi Hírlap az országos figyelem középpontjába került" - mondta Heizler György, az MTI-nek az esetlegesen bekövetkező katasztrófáról szóló írásban "Nincsba János"-ként megnevezett Somogy megyei katasztrófavédelmi igazgató.
  
Dobson Tibor az MTI-nek nyilatkozva határozottan cáfolta, hogy a hírnek bármi valóságalapja lenne. Tudom, hogy ezt április elsejei tréfának szánták, de "kicsit túllőttek a célon" - tette hozzá a szakember, aki - mint elmondta - az egész délelőttjét azzal töltötte, hogy nyugtatgatta a neki telefonálókat: nincs semmi baj a völgyhíddal. "Azaz egy kis kiegészítéssel tényleg én voltam 'Nincsba János', mert csak azt mondogattam: nincs baj" - jegyezte meg a katasztrófavédelmi igazgató.

A lap vasárnapi számában Megdőlt a völgyhíd pillére címmel az első oldalon, és az internetes oldalukra aznap délelőtt felkerült, aláírás nélkül megjelent írást - mint azt a lapszerkesztő az MTI érdeklődésére elmondta - "a szerkesztőség vállalja". Nem kívánta megerősíteni, sem cáfolni az MTI értesülését, miszerint azt a főszerkesztő írta volna.  Az alcímből kiderül, hogy április elsejei tréfa - tette hozzá Gáldonyi Magdolna, mondván, abban - "Katasztrófa lehet, ha április 1-jén nem javítják meg" - utalnak erre. Arra a kérdésre, nem gondolták-e, hogy lesznek, akik április elseje ide vagy oda, mégis komolyan veszik a leírtakat, a lapszerkesztő azt mondta: a hétfői számban, és persze az internetes oldalukon is közlik az olvasókkal, hogy ez csak április tréfa volt, s a reagálásokat is közreadják. 

A tréfának szánt cikkben az áll: "Bedő László, a létesítmény építési főmérnöke úgy véli, a helyzet drámai" - olyannyira, hog Gyurcsány Ferenc miniszterelnök és Lamperth Mónika önkormányzati miniszter is a személyesen tájékozódik a helyszínen. "Amennyiben nem sikerül a művelet, úgy fel kell robbantani a megdőlt pillért (...). Ha pedig az ezerháromszáz tonnás monstrum időközben eldőlne, annak Kőröshegyre nézve olyan hatása lenne, mintha kilences erősségű földrengés érné a települést, gyakorlatilag a földdel tenné egyenlővé a községet".

(forrás: MTI, NOL)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.