Szoftver nélkül az új vadászgépek nem repülhetnek Ausztriában
Hogy ki a felelős, ki „feledte el” időben megszerezni az amerikaiaktól a nem NATO –tag Ausztria számára elengedhetetlen engedélyt, az még sokáig foglalkoztatja majd az illetékeseket, akik most inkább a tárgyalásokra összpontosítanak. Az osztrákok pechére lényegében ugyanazok ülnek a tárgyalóasztal másik oldalán, akik annak idején az F-16-osokat az osztrák légvédelmi rendszer felújítására felajánlották, s akik kosarat kaptak. Ráadásul amerikai személyiségek internetes petícióban szólítják fel a washingtoni kormányt, hogy ne adja át a know how-t annak az Ausztriának, amely Iraknak Steyr gyártmányú fegyvert szállított.
A szóban forgó és mindeddig hiányzó szoftver a bonyolult GPS rendszer lelke, egyebek között ez biztosítja a rádióösszeköttetés titkosítását, s mint ilyen, szigorúan őrzött katonai titok. Az amerikai hadsereg csak kormányközi megállapodás révén adhatja át. Eközben az EADS németországi gyárában már elkészült az első Typhoon gép, megkezdődtek a próbarepülések, és a stájerországi Zeltweg oktató támaszpontján is teljes gőzzel készülnek a gépek fogadására.
A repülőtér átalakítása fokozatosan – 2010-ig – 57 millió eurót nyel el, igaz, a létesítmény összesen ezer munkahelyet biztosít, egyharmad részt polgári foglalkozásúaknak. Zeltwegben van már két amerikai tiszt is, hogy ellenőrizze, biztonságosan őrizné-e az osztrák hadsereg a szoftver titkát. Az amerikai kontroll az Eurofighterek használatának teljes idejére, a tervek szerint 30 évre szól.
Az Eurofighter vásárlás kivizsgálására alakított parlamenti bizottság folyamatosan vizsgálódik, miközben egyre valószínűbb: az osztrák szociáldemokrata pártnak meg kell válnia a szerződés felmondásának választási ígéretétől, mert az egyszerűen lehetetlen. A pönálé majdnem akkora, mint a vételár, ráadásul közeledik az első szállítás ideje, s ezen a héten esedékes a csaknem 2 milliárd eurós vételár harmadik részletének átutalása (2014-ig 18 részben egyenlítik ki a tartozást). Norbert Darabos szociáldemokrata védelmi miniszter még nem adta fel teljesen, de már utalt rá: a gyártó EADS (European Aeronautic Defence and Space Company ) vezetőivel inkább csak a szerződés feltételeinek kedvezőbb alakításáról tárgyal.
A visszalépés ellen szól az is, hogy Svájc a minap közölte: 2008 közepén kéri vissza az átmeneti időre tőle kölcsönzött F-5 gépeket. Ha tehát Ausztria nem kéri a Typhoonokat, akkor légvédelem nélkül marad.
Darabos egyik célja a rendelt gépek számának csökkentése, ami nemcsak a vételár, hanem a méregdrága üzemeltetési költségek lefaragását is jelentené.
A vadászgépügylet visszáságainak feltárásában úttörő szerepet vállaló ellenzéki zöldek (e párt politikusa vezeti a parlamenti vizsgálóbizottságot is) véleménye szerint 12 gép is elég lenne a légvédelem biztosításához. Pedig a három évvel ezelőtti árvízkatasztrófa anyagi következményei miatt az eredetileg 24 gép helyett Ausztria eleve csak 18-at rendelt a kiöregedett Drakenek leváltására. A közös európai repülőgép melletti fontos érvről, a kétszeres értékű csereügyletekről, osztrák cégeknek juttatott megrendelésekről időközben lassan kiderül, hogy szemfényvesztés: az e kategóriába sorolt megállapodások egy része Eurofighter nélkül is létrejött volna.