Vasárnapi matricásítás
Vasárnap terjeszkedik a matricás útdíjrendszer. A gazdasági tárca rendelete szerint április 1-jétől új szabályok vonatkoznak a tehergépkocsival közlekedőkre. A hónapok óta készülő változtatások a személygépkocsik autópálya-használatát nem érintik. A legkisebb jármű-kategóriában az egyetlen változással a motorosok találkoznak majd: számukra könynyítés, hogy ha május 1. és szeptember 30. között elektronikus úton - mobiltelefonon, interneten - fizetnek, matricájukat fél áron kapják meg.
A nagyobb gépjárművek gazdái ezzel szemben a szaktárca több újdonságával is kénytelenek lesznek megbarátkozni. Ilyen, hogy valamennyi 3,5 tonnánál nagyobb teherautó, járműszerelvény és az autóbuszok számára mintegy 220 kilométeren szűnik meg az autópályák és az autóutak díjmentessége. Ezek a járművek a hét végétől csak matricával használhatják majd a sztrádák városi elkerülő szakaszait - például az M1-est Győr, az M3-ast Nyíregyháza, az M5-öst Kecskemét, az M7-est Székesfehérvár mellett. De fizetniük kell Vác és Budapest között az M2-esen is. Emellett szükségük lesz a matricára az olyan szakaszokon is, mint a főváros felé az M1-es biatorbágyi felhajtója és az M0-ás, vagy az M7-esen az M0-ás és Érd között. Igaz, cserébe lehetőséget kapnak a 12 tonnánál nagyobb járművek egynapos matricájának használatára. Ennek ára változatlanul háromezer forint lesz.
A matricásítás csak az M0-ást és az autópályák fővárosi bevezető szakaszait nem érinti. Ezeket kategóriától függetlenül a jövőben is minden gépkocsi díjmentesen használhatja. A 12 tonnánál nagyobb kamionok viszont a legfontosabb főutak 42 kijelölt szakaszán, összességében majdnem félezer kilométeren is csak matricával közlekedhetnek majd. A lépéstől a szakminisztériumban azt várják, hogy a fizetős sztrádákat gyakran a lakott területeken áthaladó főutakon elkerülő nehéz-tehergépkocsik ismét a biztonságosabb és gyorsabb autópályákat részesítik majd előnyben. Már persze ahol erre lesz lehetőségük.