A cégnek nem spórolunk

Az emberek többsége legfeljebb otthon környezettudatos, munkahelyén ösztönzésre, jó példára vár főnökeitől - derítette ki egy brit felmérés.


Lehet bárki bármennyire környezettudatos otthon, utazás közben, bárhol, a munkahelyre érve alábbhagy az emberek buzgalma - állapítja meg egy ezer munkavállaló megkérdezésével elkészített brit felmérés. A Logicalis létesítménygazdálkodási szoftvereket gyártó cég megbízásából végzett kutatás szerint ez főként azért van így, mert a vezetőség nem ösztönzi kellőképpen az alkalmazottakat. A megkérdezettek 62 százaléka állította, hogy jutalmakkal kellene honorálni a környezettudatos viselkedést, míg 57 százalékuk azzal is beérné, ha követendő példát látna főnökeitől.

A felmérés jelentős különbségeket tárt fel az alkalmazottak otthoni és munkahelyi viselkedése között. Példának okáért míg otthon a megkérdezettek 94 százaléka leoltja a lámpákat, ha már nincs rájuk szüksége, a munkahelyen csak 66 százalékuk ügyel erre. A számítógép kikapcsolását illetően még nagyobb eltérést tapasztaltak a kutatók: az otthoni használat után a résztvevők 85, míg a munkahelyi teendők végeztével csak 53 százalékuk teszi ezt. A britek mindössze tíz százaléka forral csak annyi vizet a teájához, amennyire szüksége van, holott családi környezetben 54 százalékuk spórol így az energiával.

A megkérdezett munkaadók háromnegyedénél gyűjtik a használt papírt, ugyanakkor szinte kimutathatatlan az újrahasznosított termékek aránya. Jellemző, hogy míg nagyjából ugyanekkora arányban férhetnek hozzá a dolgozók a nyomtatókhoz és a fénymásolókhoz, kevesebb mint negyedüknek ajánlották föl, hogy meg is tanítják az eszközök ésszerű használatára. Csaknem 40 százalékuk szeretne több céges képzést arról, hogyan tehetne jobban eleget a környezettudatos viselkedés elvárásainak.

A munkaadók személyre szóló anyagi ösztönzőket ajánlhatnának föl annak érdekében, hogy az emberek az otthoni jó gyakorlatot a cégnél is érvényesítsék, az állam pedig akár adókedvezménnyel is erősíthetné a környezettudatosságot - állapítja meg a brit tanulmány.

Magyarországon környezetpolitikai intézkedésekkel az elmúlt 16 év alatt nem sikerült csökkenteni a papírhulladékok mennyiségét. A fogyasztási szokások továbbra is pazarlóak. Az újrapapír termékek piaci részesedése alacsony, ismertségük nem kielégítő, a kereslet irántuk kicsi - állítja a Hulladék Munkaszövetség (HuMuSZ). A papírhulladékot főként csomagolópapír-gyártáshoz használják, elvétve borítékok is készülnek belőle, de az irodai papírok gyártása gyakorlatilag megszűnt. Az újrapapír használatában nagy lemaradásban vangyunk, s ez visszaveti a gyártást és a forgalmazást is - állítja a szervezet.

A HuMuSZ ezért az újrapapír világnapján egy kollekciót és levelet küldött Szilvásy György kancelláriaminiszternek, amelyben felhívta a figyelmet arra, hogy a kormányzati példamutatás nagy jelentőségű lehetne az irodai újrapapírok elterjedésében. "Ha beszerzéseik során a hatóságok jelentős része a zöldtermékeket részesítené előnyben, igen jelentős hatással lehetnének a környezetbarát termékek piacára azáltal, hogy a termelőket a környezetkímélőbb termékek előállítására ösztönöznék" - áll a levélben. (MTI)

Ha a printerünk bírja, nyomtathatunk a papír mindkét oldalára, mégis kevesen spórolnak így
Ha a printerünk bírja, nyomtathatunk a papír mindkét oldalára, mégis kevesen spórolnak így
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.