Program és két milliárd forint a kerékpáros Magyarországért
A program előkészítésekor számos megvalósult - cseh, ausztrál, német, francia - kormányzati programot tekintettek át, amelyek révén az adott országban rövid idő alatt duplájára nőtt a kerékpárút-hálózat hossza, hiszen Magyarországon is ez a cél - ismertette Kóka János.
A közlekedési miniszter elmondta: a 2013-ig tartó időszakban több mint 60 milliárd forint jut az Új Magyarország Fejlesztési Terv, a központi költségvetés és az önkormányzatok révén a kerékpáros infrastruktúra fejlesztésére.
A program első fő eleme az infrastruktúra-építés és karbantartás. A második a kerékpáros közlekedés kultúrájának fejlesztése például oktatási programokkal, a KRESZ módosításával, fokozott ellenőrzéssel, a MÁV kerékpárbarát vasútvállalattá átformálásával. A harmadik elem a kerékpározás turisztikai, sport és rekreációs célú fejlesztése, elsősorban az európai bicikliút-hálózatba, az EuroVelóba való bekapcsolódással.
A fejlesztési terv regionális és közlekedési operatív programjaiból, azaz uniós forrásból 42 milliárd forint fordítható e célra. Ezt főleg a Duna és a Tisza mentén haladó EuroVelo utakra, valamint promócióra és információs projektekre költik majd, amitől jelentős gazdaságfejlesztő hatást remélnek. A minisztérium célja, hogy Magyarország részesedése az európai biciklis turizmusból 2013-ra 4-5 százalék legyen, a belföldi turizmuson belül pedig 10 százalékra emelkedjen a kerékpáros turizmus aránya. A kerékpározás szempontjait ezen túl minden közútfejlesztési terv kidolgozásakor figyelembe veszik. "Ahol csak lehet, kerékpárutat is építünk"- ígérte Kóka János.
A miniszter beszámolt arról, hogy a magyar kerékpározás történetében tavaly először sikerült felmérni a hálózat hosszát és állapotát, és kidolgozták a kerékpárutak műszaki szabályait. A költségvetés 1 milliárd forintjából megépült 100 kilométer kerékpárút, további 500 kilométer tervei elkészültek, idén pedig már 2 milliárd jut a területre. A 2007. évi költségvetésben most első ízben kerékpárútalap is szerepel önálló költségvetési soron, amit a kormányoldal és az ellenzék egyaránt támogatott.
Folytatódik a Kerékpárosbarát település, illetve a Kerékpárosbarát munkahely pályázat is - utóbbi nyertese tavaly a kis- és középvállalkozások kategóriájában a tájékoztatónak helyet adó pesti szórakozóhely, a Szimpla Kert lett.
Nagyságrendekkel csökken a levegőszennyezettség mértéke az autómentes napokon, a kerékpározás ezért környezetvédelmi ügy is - mondta Persányi Miklós, aki szerint kulcskérdés a közlekedési kultúra megváltoztatása. Az autóval megtett utak döntő többsége nem hosszabb 5 kilométernél, erre a távolságra pedig remekül alkalmas a kerékpár is. A program egyik kiemelt célja éppen ezért, hogy 2013-ra az 5 kilométeresnél rövidebb utaknál 10 százalék fölé emelkedjen a kerékpáros közlekedés részaránya.
Ahol új töltés épül, ott lesz kerékpárút is - jelentette ki a környezetvédelmi és vízügyi miniszter.
A kerékpáros közlekedés igen összetett, egészségügyi, közlekedési, környezetvédelmi és gazdaságfejlesztési kérdés is, ezért a program szervesen épít tárcaközi, illetve szakmai bizottságok javaslataira, de ugyanilyen fontos volt a civil szervezetek bevonása is, mert így "sokkal hatékonyabban lehet elkölteni a pénzt" - mondta Kóka János.
A Kerékpáros Magyarország Program szakmai vitája április 22-ig, a Föld Napjáig és a következő Critical Mass biciklis felvonulásig tart.
(MTI)