Elektronikus díjszedés 2009-es indulással

A költségvetés kilencvenmilliárd forintjába kerülhet, ezért az Országgyűlés jóváhagyását kéri az elektronikus útdíjrendszer kiépítéséhez a kormány. A megtett úttal arányos díjakat autópályákon és főutakon 2009-től csak a teherautók fizetnék - a kisebbek 27, a nagyobbak 40 forintot kilométerenként.

Leghamarabb április elején kerülhet az Országgyűlés elé az elektronikus útdíjrendszer (ED) kiépítésének terve. A honatyáknak arról kellene dönteniük: a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) meghirdetheti-e a tárgyalásos közbeszerzési eljárást a matricás autópályadíj-rendszert előreláthatólag 2013-ig fokozatosan felváltó elektronikus díjszedésre. A személygépkocsival közlekedőket a következő öt évben egyáltalán nem érintő, a tehergépkocsik úthasználatát viszont alaposan megdrágító újdonság mellett a gazdasági tárca félszáz oldalnyi érvet sorakoztatott fel.

Az elektronikus útdíjrendszernek legkésőbb 2009 januárjára 3100 kilométer autópályán, autóúton és főúton kellene kiépülnie. A becslések szerint 26,4 milliárd forintba kerülő beruházás megvalósítása magánbefektetők feladata lenne, a rendszer tenderét kiíró KKK csupán a megtett úttal arányos díjakat számlázó rendszer szolgáltatásaiért fizetne. Méghozzá öt éven keresztül, összesen 69,3 milliárd forint értékben.

Eközben maga az ED is tovább épülne: 2013-ra már hozzávetőleg négyezer kilométernyi fizetős útszakaszon kellene működnie. Az ötödik év végén pedig a teljes futamidőre opciós vételi joggal rendelkező KKK egy - egyelőre meg nem határozott - "jelképes összegért" megvásárolhatná a rendszert.

A díjszedés és az úthasználat jogosultságának ellenőrzését a matricás autópályadíj-rendszert működtető Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.-re bíznák. Az egyelőre kizárólagos állami tulajdonban lévő, de privatizáció előtt álló társaság öt év alatt 23,5 milliárd forintot kapna erre. Igaz, az ED-rendszerhez illeszkedő ellenőrzési technológiák kiépítése is a cég feladata lenne.

A költségvetésnek az Európai Unió (EU) irányelveinek megfelelő, a megtett úttal arányos díjszedés bevezetése öszszesen 92,8 milliárd forintjába kerülne 2013-ig. Kiépítése mellett szól azonban, hogy a számítások szerint a szolgáltatói díjak és egyéb költségek elszámolása után a rendszer öt év alatt 235 milliárd forint nettó bevétellel gazdagítaná az államkasszát.

Emellett az előterjesztés szerint a rendszer hozzájárulhatna a közúti visszaélések, bűncselekmények visszaszorításához is. A gyorshajtók számára üzenetértékű lehet, hogy a 130 kilométer/órás engedélyezett sebességű sztrádák új ellenőrző rendszerének képesnek kell lennie a 200 kilométeres sebességgel haladó járművek 95 százalékának azonosítására is. További előny lehet: megszűnne a jelenlegi átalánydíjas matricás rendszer "igazságtalansága". Azaz, míg ma az autópályákon gyakran közlekedők éppen annyiért válthatnak matricát, mint az alkalmi úthasználók, az új rendszerben minden autós az általa igénybe vett szolgáltatásoknak megfelelő díjat fizeti majd.

Mivel a matricás rendszer a személygépkocsik számára 2013-ig fennmarad, ezzel az igazsággal elsőként a tehergépkocsik, autóbuszok üzemben tartói szembesülnek. Mai árakon számolva a 3,5 tonnánál nagyobb kéttengelyes tehergépkocsik és az összes autóbusz kilométerenként 27 forintért használhatja majd a díjas útszakaszokat. A 3,5 tonna feletti háromtengelyesek 33, a négy- vagy többtengelyesek 40 forintot fizethetnek kilométerenként.

A gazdasági tárcánál úgy számolnak: ha az Országgyűlés április közepéig megadja a felhatalmazást a szolgáltatásvásárlási tender kiírására, a tárgyalásos eljárás győztesével az év vége előtt aláírhatják a szerződést. Az optimista forgatókönyvek szerint így a rendszer már 2008 végén indulhat.

Matricaellenõrök a pályán. 2009-tõl útdíjkontrollal folytatják
Matricaellenõrök a pályán. 2009-tõl útdíjkontrollal folytatják
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.