Terepmotorosok rövidebb pórázon

A quadosok/terepmotorosok öt éve feszegetik a jogszabályok és a hatósági türelem határait, s lehet hogy most értek el a falig: az illetékesek tárcaközi együttműködéssel, közös hatósági akciókkal igyekeznek megfékezni a védett területeket dúló két- és négykerekűeket. Az erőteljes fellépésnek szomorú aktualitást ad a hét végén bekövetkezett baleset: Orfűn egy szakadékba zuhant quadost a saját járműve nyomott agyon.

A konfliktus nagyjából 5 évvel ezelőtt bontakozott ki, akkor terjedtek el tömegesen a rendszám nélkül a "természetet" járó terepmotorok, majd nyomukban a négykerekű, többnyire négykerék-meghajtású, utakat egyáltalán nem igénylő quadok. Hamarosan állandósultak az összetűzések a védett természeti területek kezelői, illetve a motoros erdőjárás kedvelői között. Az erdők csendjét felverő, az állatvilágot háborgató, a növénytakarót és a talajt legyaluló száguldozók eleinte megfoghatatlanok voltak, leginkább amiatt, hogy nem használtak rendszámot, az úttalan utakon pedig tettenérés esetén sem lehetett őket utolérni. Hiányoztak a szankciók is, ahhoz az egyetlenhez, aminek talán lenne némi visszatartó ereje - vagyis a jármű azonnali és végleges elkobzásához -, nem voltak jogi fogódzók.

A Bükki Nemzeti Park igazgatósága "problémaleltára" szerint a motorosok nem mindig száguldoznak céltalanul fel-alá a sűrűben, egyre gyakoribbak az engedély nélkül kijelölt pályákon illegálisan megrendezett terepversenyek is. A rendszámeltüntetés közben gyakran a felelősségérzetüktől is megszabaduló motorozók nemcsak magukat, hanem sokszor a kirándulókat, vadászokat, erdészeket is életveszélybe sodorják.

Idén februárban a Szántódhoz közeli erdőkben vadászok és rendőrök közös rajtaütéssel próbálták kiparancsolni a járt utakra az erdei motorosokat. Az akció eredményes volt, a tapasztalatok ugyanakkor riasztóak: az interneten szerveződő hét végi vadmotoros-találkozó résztvevői több alkalommal is fenyegetően léptek fel a hatósággal szemben, akiket pedig végül sikerült fülön csípni, azok a rendszámon túl a járművezetéshez szükséges okmányokkal, illetve műszaki papírokkal sem rendelkeztek.

A "szabad rablás" híre külföldre is eljutott, s ennek jeleit bárki felmérheti hétvégéken az osztrák vagy a szlovén határon: gyakori látvány, hogy utánfutón érkeznek a sárjárók egy kis illegális, de nyilván háborítatlanul űzhető viadalra. Az effajta motorosturizmus gyakran a szervezettség jeleit mutatja: olykor egész karavánok lépik át a határt szemmel láthatóan terepezésre készülve, vagy egy kisbusz hozza a csapatot, mögötte pedig néhány utánfutós autó az "infrastruktúrát". A quadoztatás gyorsan fejlődő üzlet, amiből nem csak a motorboltok élnek meg jól - ma már gyakorlatilag minden szaküzletben, de még a barkácsboltokban is lehet négykerekű motort kapni -, hanem a "túraszervezők" is. A Velencei-tó északi oldalán lévő hegyekbe (egyébként védett területre) például rendszeresen szerveznek terepjáró-kirándulásokat, és igény esetén versenyeket is, természetesen engedély nélkül.

- A természetvédelmi törvény szerint védett természeti területen a kifejezetten e célra kijelölt utak kivételével csak a természetvédelmi hatóság engedélyével lehet járművön közlekedni - hangsúlyozza Temesi Géza, a környezetvédelmi tárca osztályvezetője. Szavai szerint hasonló korlátozásokat tartalmaz az erdőtörvény is. Az előírásoknak azonban nehéz érvényt szerezni, például azért, mert a természetvédelmi őr (éppen a nagyobb károk megelőzése érdekében) nem pattanhat quadra, hogy a terepmotorosokat elfogja. Az sem feltétlenül jelentene megoldást, ha minden járművön lenne rendszám: a quadosok gyakran bérelt járgányokon járják az erdőt, s amíg a jogszabályokból hiányzik az üzemben tartó felelősségre vonásának lehetősége, könnyen ki tudnak bújni a szankciók alól.

Idén a Természetvédelmi Őrszolgálat a folyamatos ellenőrzések mellett tíz nagy akciót tervez, a határőrség és a rendőrség bevonásával. Az elsőre február végén került sor a Mecsekben, itt 12 természetvédelmi őr, 17 határőr, 4 rendőr és 2 közterület-felügyelő vett részt (a nagy létszám egyebek mellett azért indokolt, mert az elfogás nem okozhat balesetveszélyt, vagyis a terepezőket be kell keríteni).

A hatósági kooperáció megkönnyítése végett tavaly decemberben tárcaközi szakértői munkacsoport alakult az érintett (környezetvédelmi, önkormányzati, igazságügyi, földművelési, gazdasági) tárcák mellett az ORFK, a határőrség, a KTVFF, valamint a Magyar Természetbarát Szövetség és a Magyar Természetvédők Szövetsége és motoros szervezetek részvételével. A munkacsoport már megkezdte a szükséges jogszabály-módosítások előkészítését, a felvilágosító kiadványok öszeállítását, illetve a hatékony hatósági fellépés módjainak kidolgozását. Az ellenőrzések pedig addig is folytatódnak.

Egyre gyakoribbak az engedély nélkül kijelölt pályákon illegálisan megrendezett terepversenyek
Egyre gyakoribbak az engedély nélkül kijelölt pályákon illegálisan megrendezett terepversenyek
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.