Tavaszi zsongás a Trafóban
PROGRAMAJÁNLÓ
A gyűjtemény (kiállítás)
2007. március 13. – április 22. Trafó Galéria
Mindannyian rendelkezünk olyan tárgyakkal, amelyekhez azért kötődünk, mert emlékek tapadnak hozzájuk, és úgy véljük, a tárgyak megőrzésével az emlékek válnak megőrizhetővé. Kereshetjük benne magunkat, de a múlt egy szeletét is, amely ezen tárgyak által válik felidézhetővé és újra elbeszélhetővé. A gyűjtéstől megértést várunk, azt, hogy olyan rálátást kínál valamire, amilyent a tárgyak a maguk egyediségében nem feltétlenül tesznek lehetővé.
A kiállítás művészek gyűjteményeivel, illetve művészek által bemutatott gyűjteményekkel foglalkozik, amelyek nem anyagi értékük vagy ritkaságuk miatt érdemesek a figyelemre, hanem a gyűjtő különös érzékenysége és megszállottsága folytán, amelyek révén a személyes emlék a közösségi emlékezetet szólítja meg. Az az értékválság, amely a közelmúltban drámai politikai és társadalmi változásokat megtapasztalt országokban érezhető, sajátos fénytörésbe állítja e gyűjtemények darabjait, mint olyan tárgyakat, amelyeket elvesztették közegüket és funkciójukat, és most egy új kontextusban, éppen e hiányokat felmutatva kérdeznek rá az érték mibenlétére.
Kiállító művészek: Hüseyin Alptekin, Annika Eriksson, Dragan Papic, Vladimir Peric Talent
Kurátor: Erőss Nikolett
Tárlatvezetés: április 5. (Cs) és 20. (P), 19h
Frenák Pál Társulat: Fiúk (Les hommes caches) (tánc)
2007. március 23-25. (P-V) 20h
Három kötél az ég felé. Három férfi és még egy: az egység. Az előadás Frenák Pál nemek szerepét, a nemek viszonyrendszerét vizsgáló trilógiájának első része. A Fiúk különös tükröt tart elénk, amelyben közelről tanulmányozhatjuk a férfilét alaptípusait. Frenák váltakozva jeleníti meg színpadán a sovén gyűlöletet, az ostoba követelőzést, a figurák közt fennálló, törékeny erőegyensúlyt. Radikális vízióját átitatja az emberi kapcsolatokban rejlő reménytelenség tudata. A férfiszexualitást különböző aspektusokból vizsgálja: felmutatja eredetét és tudattalanban eredő forrásait. Érzékisége kegyetlen, könyörtelensége költői. Szimbólumrendszere asszociációkra késztet. Az előadás fekete humorral, éles iróniával, az agresszió felmutatásával érzékelteti az érzelmek elsivárosodását, a klisészerűséget, amely a ma emberi kapcsolatait elborítja.
Krétakör Színház - Szorokin: A jég (színház)
2007. március 30 - április 1. (P-V) 19h
A Krétakör Színház 2006 őszén mutatta be Mundruczó Kornél legújabb rendezését, melyet Vlagyimir Szorokin A jég című művéből vittek színpadra a Trafó színpadán. Szorokin a kortárs orosz irodalom ellentmondásos, felkavaróan izgalmas jelensége. Műveit több nyelvre lefordították, őt magát mint az orosz kultúra enfant terrible-jét tartják számon, miközben a közélet és a kortárs kultúra megkerülhetetlen szereplője. A szerző nem hisz az irodalom morális erejében; világlátása tisztán esztétikai, melynek kereteit ördögi fantáziája és tisztánlátása szolgáltatja. Színdarabjai, regényei újfajta látásra provokálják, inspirálják környezetüket, épp ezért színpadra vitelük fontos kihívás. A darab bemutatása óta nagy sikerrel fut a Trafóban.
Inspiráció – Kísérletezők Estje
2007. április 5–6. (Cs-P) 20h
A DÉPARTS programsorozat részeként a Műhely Alapítvány szervezésében
Az Inspiráció program indításakor (1994-ben) az volt a Műhely Alapítvány fő célja, hogy a magyar kortárs táncéletben megjelenő – amatőr – együtteseknek, alkotóknak lehetőséget teremtsenek arra, hogy bemutassák új ötleteiket, műveiket. Az elsődleges célok megmaradtak és ki is egészültek: fellépési lehetőség biztosítása, kísérletezés, különböző művészeti ágak együttműködésének elősegítése, valamint olyan alkotók felfedezése és bemutatása, akik a jövőben fontos szerepet játszhatnak a hazai előadó művészetben.
Az idei Inspiráció esetében a magyarok mellett most először kap helyet a programban egy külföldi koreográfus munkája is. Az eddigi pályáztatás helyett meghívásos alapon állt össze a program, valamint mindegyik felkért művész lehetőséget kapott arra, hogy egy neves, tapasztalt alkotó segítségét kérje ötlete megvalósításához.
A programsorozat idei koreográfusai és előadásai:
Murányi Zsófia: Az Ismeretlen kutatása
Réti Anna: Kártyavár
Gergely Attila: Gyöngyszemek… a tű fokán…
Jurij Konjar és a MU Terminál
Hód Adrienn: Szomjas vagyok (tánc)
2007. április 13-15. (P-V) 20h
Hód Adrienn első önálló estje a Trafóban!
Energiák megfejtése és kifejtése. Miért táncol(j)unk?
Hód Adrienn mutatkozik be. A 2006. tavaszi Budapest Fringe Fesztivál fődíját elnyerő alkotó legutóbb a Budapesti Őszi Fesztiválon jelentkezett Betonlótusz című produkciójával, most pedig a Trafó színpadán ad ízelítőt abból, hogy több mint 10 éves alkotói pályáján hol tart és mi foglalkoztatja leginkább.
Nem kérdéses: egy sokoldalú és kalandvágyó koreográfussal van dolgunk, aki az iskolaévek alatt az önfeledt, nyers kifejezésvágytól sodródott a mozgásnyelvi kísérletek felé, melyek eleinte tisztán, absztrakt nyelven jelentek meg korai etűdjeiben és darabjaiban. Újabb élményvilággal gazdagodott az utcai performanszok révén, későbbi munkáiban a hétköznapi gesztusvilág álomképekkel és szürreális víziókkal párosult. Táncosaival lezáratták már a Paulay Ede utcát, felléptek középiskolai kémialaborban (Lux) és hajón, és készítettek koreográfiát a Kiscelli Múzeumban (Arborétum).
A Budapesti Francia Intézet és a Trafó bemutatja:
Ballet Preljocaj - Granular Synthesis (tánc)
2007. április 20-21. (P-Szo) 20h
T, mint tánc. L, mint látvány. P, mint Preljocaj. N, mint…? Egy világhírű koreográfus, két kiváló multimédiaművész és 12 táncos találkozása: “N”.
A 2004-ben született darab címe a koreográfus, Angelin Preljocaj szerint szándékosan félrevezető: a lehető legkevesebbet árul el a darabról. Ám a létrehozók személye annál beszédesebb: az albán származású Preljocaj1985-ben alapította meg saját társulatát, amellyel azóta többször is körbejárta a világot, valamint a Granular Synthesis tagjai - Kurt Hentschläger és Ulf Langheinrich –, akik a látványt/videót és a hangokat próbálják egyetlen médiummá gyúrni.
Technika és tánc találkozása kivételes pillanatokat teremt: a Granular Synthesis teremtette különleges hangkulisszában mesterien mozog a társulat 12 táncosa, meg- és átélhetővé téve azt a világot, amely ugyan pillanatokra távolinak, sőt virtuálisnak-szürreálisnak tűnhet számunkra, mégis kegyetlenül valódi.
Krétakör Színház - Szorokin: A jég (színház)
2007. április 25 - 27. (Sze-P) 19h
A Krétakör Színház 2006 őszén mutatta be Mundruczó Kornél legújabb rendezését, melyet Vlagyimir Szorokin A jég című művéből vittek színpadra a Trafó színpadán. Szorokin a kortárs orosz irodalom ellentmondásos, felkavaróan izgalmas jelensége. Műveit több nyelvre lefordították, őt magát mint az orosz kultúra enfant terrible-jét tartják számon, miközben a közélet és a kortárs kultúra megkerülhetetlen szereplője. A szerző nem hisz az irodalom morális erejében; világlátása tisztán esztétikai, melynek kereteit ördögi fantáziája és tisztánlátása szolgáltatja. Színdarabjai, regényei újfajta látásra provokálják, inspirálják környezetüket, épp ezért színpadra vitelük fontos kihívás. A darab bemutatása óta nagy sikerrel fut a Trafóban.
H.I.B. - Hamlet in a Box. / Interaktív installáció és köztéri rádiójáték
2007. április 27-29. (P-V) Trafó Stúdió
A Hamlet in a Box élő kutatás a történelem jelenlétéről különböző generációk jelenében. Mire használjuk a történeti emlékezetet? Mit jelent egy emlékmű, jelent-e egyáltalán valamit? Ott áll az ember a gyerekével egy emlékmű előtt – és próbálja elmagyarázni, mi történik a múlttal a jelenben. Honnan vegyük a szavakat?
A H.I.B. színházi installáció és hangjáték a köztérben. A projekt személyes történeteken keresztül közelíti meg a történelmet. A kép- és hanganyag, többek között tizenéves fiatalokkal való beszélgetésekből, valamint egy 14 éves pesti fiú elveszett és megtalált 56-os naplójából áll, Heiner Müller Hamletgép című drámájába ágyazva. Ezeknek a történeteknek a folytatása egy auditív séta Budapest utcáin. A közönség iPodokon követheti egy tervezett város, egy félelmeinket, vágyainkat és ideáljainkat tükröző fiktív világ megelevenedését.
HiB - a Hamlet in Budapest, Hamlet in Berlin projekt budapesti előadása.
(Bipolar német-magyar kulturális együttműködés)
Naponta 16.00 és 20.00 óra között több 30–40 fős csoport indul. Bejelentkezés és jegyrendelés a bipolarhib@gmail.com címen vagy a 456-2045 telefonszámon, a Műhely Alapítványnál.