Demszky megmagyarázta a metróbizonyítványt

A főpolgármester szerint semmi akadálya, hogy épüjön a 4-es metró. A beruházás egy évet csúszik, és az eredeti költségkeret másfélszeresébe fog kerülni. Tíz év után lecserélték a metró projektiroda vezetőjét.


Egy évet késni fog a metró átadása, az első szakasz költségkeretét eddig 18 százalékkal lépték túl - ismerte el szerdai, az Etele téri munkagödörben tartott tájékoztatóján Demszky Gábor, aki azonban nyomatékosította: a metró meg fog épülni. A főpolgármester szerint Budapestnek nem is egy, hanem rögtön két új metróvonalra is szüksége volna. Hangsúlyozta: a beruházás támogatói jóval többen vannak, mint az ellenzői, akik azért hallatják most a hangjukat, mert április első hetében megkezdődik az alagútfúrás, vagyis ez az utolsó pillanat, hogy a projektet leállítsák. A metró ügye Demszky szerint ugyanakkor sínen van, stabil a pénzügyi háttér, a kérdés csak az, hogy az Európai Uniótól mennyi többletforrást sikerül szerezni. 

A főpolgármester szerint a metrónak három ellensége volt: a politika (ma már azonban a kormány a projekt mellett van, és a koalíciós pártok is eltökéltek ez ügyben), a pénzhiány (a költségvetés helyzete évekig akadályozta az építkezés elindítását), valamint a szervezési-műszaki gondok. Utóbbiról szólva kifejtette: egy ekkora nagyberuházásnál mindig kell tulajdonjogi vitákkal számolni (ez hátráltatta például az Etele téri indítóakna kiépítését), a hatósági engedélyeztetés pedig csigalassúsággal haladt. 

A Becker László, januárban kinevezett metróbiztos jelentése alapján - amelyet március végén tárgyalhat a Fővárosi Közgyűlés - a beruházás korrekciókra szorul. Eszerint - mint arról lapunk már a múlt héten beszámolt - az első szakaszt 2009 helyett 2010 végén adják át, a második, Keleti pályaudvar-Bosnyák tér közöttit pedig 2012-ben. Demszky szerint a késés nemzetközi viszonylatban sem ritka, az athéni metrónál például négy év volt. 

Hagyó Miklós (MSZP), városüzemeltetési főpolgármester-helyettes közlése szerint a metrótörvény alapján a 4-es vonal első (Kelenföldi és Keleti pályaudvar közötti) szakasza 234, a második, Bosnyák térig tartó szakasz pedig további 86 milliárd forintba került volna, ami összesen 320 milliárd forint. A metróbiztos jelentése alapján a felszínrendezésekkel együtt a végszámla összesen 486 milliárd forint lesz. 

A metró első szakaszánál eddig 43 milliárd forinttal lépték túl az eredeti költségkeretet, ez az alagutak és az állomásszerkezetek megnövekedett vállalási áraiból adódott, valamint abból, hogy az alapberuházáshoz hozzácsaptak olyan felszíni beruházásokat, amelyek a metrónak korábban nem voltak részei, de a főváros szeretné a projekthez kapcsolni őket (a felszínrendezési munkák mindösszesen 49,7 milliárd forintba kerülnek). További tétel, hogy a EU tíz százalékos tartalékkeret elkülönítését írja elő. 

A projekt műszaki tartalmát Brüsszel nem kérdőjelezte meg, a kohéziós alapból várható támogatás pedig egyfajta pluszforrás, minél több pályázati pénzt nyer el Budapest, annál kevesebbet kell a kormánynak és a fővárosnak a metróra költenie - mondta Dancs Gábor (SZDSZ), a városháza közlekedési tanácsnoka. Az EU által nyitó feltételként ajánlott 100-120 milliárd forintos támogatásról szólva (amely a magyar fél által várt összegnek mindössze körülbelül a fele) a főpolgármester azt mondta: a projektre a koháziós alapból jelentős mértékű támogatást fognak tudni szerezni, már csak ennek a mértéke a kérdés. 

Azonnali hatállyal felmentették szerdán a DBR Metró Projekt Igazgatóság vezetőjét. Gulyás László továbbra is a szervezetnél marad tanácsadóként, utódja Balogh Árpád, a MÁV korábbi EU-s programigazgatóságának főosztályvezetője lett - jelentette be Hagyó. A személycserét nem indokolta, mondván, Gulyást nem menesztették, hiszen továbbra is a projektigazgatóságnak fog dolgozni.

A 4-es metró nyomvonala
A 4-es metró nyomvonala
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.