Az IHT Magyarország szerepéről az európai gázellátásban
A Párizsban megjelenő angol nyelvű újság szerint amíg az Európai Unió a közös energiabiztonság-politika létrehozásán erőlködik, a szocialista vezetésű magyar kormány inkább az orosz energiaóriáshoz, a Gazpromhoz csatlakozik, amely Törökországból Bulgárián és Románián keresztül Magyarország felé kívánja meghosszabbítani gázvezetékét. A Kék Áramlat balkáni-közép-európai meghosszabbítása ugyanis teljes mértékben az orosz energiafüggőség enyhítésére tervezett Nabucco versenytársa lesz.
A magyar álláspont szerint az ország támogathatja az orosz terveket annak ellenére, hogy tagja a Nabucco-konzorciumnak is. Gyurcsány Ferenc kormányfő azt hangoztatja, hogy a jelenleg több, mint nyolcvan százalékban az orosz energiától függő Magyarország továbbra is keresi az alternatív megoldásokat, de az ellenzék úgy véli, hogy a Kék Áramlathoz való csatlakozással Magyarország még inkább kiszolgáltatottá válik Oroszországgal szemben - hangsúlyozza a lap.
Az IHT szerint Magyarországnak az orosz tervhez való csatlakozásából származó azonnali előnye nem világos. Az ellenzék szerint a kommunista utódpárt vezetőjeként a magyar miniszterelnök a kelet- és dél-európai befolyását növelni kívánó Gazprom mögött álló Vlagyimir Putyin orosz elnökkel szorosabbra zárta a köteléket. A kormányfő viszont azt hangsúlyozza, hogy Magyarország lehet Közép-Európa nagy gázelosztó központja, amelyre a Kék Áramlat gázvezetékkel hozzáférhetővé váló orosz gázzal nőnek az esélyek - emlékeztet a lap.
A magyar kormányfő úgy véli, hogy a Nabucco régi álom, de az országnak nem álmokra, hanem tervekre van szüksége. A Nabuccóval az a baj, hogy kiszámíthatatlan, mikor juthat azon keresztül Magyarország ténylegesen földgázhoz - idézi a lap Gyurcsányt.
(A 2011-re tervezett 6 milliárd dolláros project alapján a Kaszpi-térségből származó évente legalább 30 milliárd köbméter fölgázból mind a 27 uniós tagállam részesülne. Jelenleg az Európai Unió gázellátásnak több, mint negyede, évente 150 milliárd köbméter földgáz érkezik Oroszországból.)
Kóka János gazdasági miniszter szerint a magyar álláspontban nincsen semmilyen következetlenség, hiszen az csak a versenyt segíti, de a két egymással konkuráló projectből a Nabucco kevéssé kézzelfogható.
A tavalyi orosz-ukrán gázárvita után az Európai Unió megegyezett a Nabucco háromezer kilométeres gázvezetéke építésének felgyorsításáról, de a befektetői tárgyalásokkal sok a probléma, és az is bizonytalan, hogy egyáltalán szállítható lesz-e a földgáz Iránból - írta az International Herald Tribune.
(MTI)