Olvasói levelek
Hitel és retorika
Krausz Tamás letette a garast, február
A szociáldemokrácia, a "baloldaliság" válsága feloldására, a baloldali értékrendek megmentésére, korunkhoz "igazítására" az elmúlt évtizedekben számos baloldali politikus "alkotott" különféle elméleteket.
Baloldali gondolkodású lévén, a Krausz Tamás által a világban uralkodó állapotok és folyamatok jelzésszerű leírásával és számonkérésével egyetértek.
A szerző utal rá, hogy nem fogadhatja el kritika nélkül (nem csupán a retorikában, hanem a kormányzási gyakorlatban sem) a neoliberalizmus társadalommagyarázatát, illetve az arra építkező gazdaságpolitika gyakorlás törekvéseit sem. Ez még nem zárja ki az együtt kormányzás nem csupán lehetőségét, hanem szükségességét.
A "szociális kapitalizmus" lehetőségét mint társadalmi-gazdasági paradoxont, a "polgári" társadalom-, gazdaság-, történelemtudomány jeles képviselői is kétségbe vonják. Sőt, a paternalista ellátási rendszereket kifejezetten a fenntartható fejlődés gátjaként mutatják be.
Lehet, sőt kell is ezt vitatni, de a tőke tulajdonosait és menedzselőit ez különösképpen nem érdekli. A föld (és lehet, hogy nemsokára a világ) gazdasági verseny és piaci tartalékai még sokkal nagyobbak, mint sem - bármilyen átmeneti kudarc ellenére, mint például a szabad pénzalapok luftballonjának kipukkadása - lényegi változtatásra, visszavonulásra (?), szociális megfontolásokra szorítkozna.
Ebben a világgazdasági rendszerben valóban szó sem lehet, hogy utolérjük Nyugat-Európát, pontosabban egyes országait. Az ellátmányok és jogosultságok a demokráciákban gazdagságfüggők. Ma a gazdagságot - bármennyire nem lelkesíti ez a humán szellemet - az ország részvétele, részvételi lehetőségei a nemzetközi gazdaságban (a globalizációban?) határozza meg. Ez szab határt az ellátmányok és jogosultságok, a szociális ellátások mértékének és minőségének; nem elfogadva, de tudomásul véve, hogy a piac szereplőinek befolyása (ma még) erősebb, mint a kormányzati politikai-gazdasági döntéseké.
A szocialista és a neoliberális gazdaságpolitikai gondolkodás itt válik ketté. Az említett történelmi "ma még" a szocialisták számára nem jelentheti a társadalmi gondoskodás eszméjének és gyakorlatának feladását. De a populáris demagógiát - úgy vélem - csak akkor kerülhetik el, ha megértik, és az emberekkel megkísérlik megértetni a lehetőségeiket, megvilágítva és megértetve, hogy a tőke és munka ellentéte korunkban is "releváns".
Szociáldemokrata szellemiségű kormánynak tehát kötelessége a szociális gondoskodás, de paradox helyzete korlátozza ebben. A pártnak viszont e korlátozottságot feloldandó kérdésként kell kezelnie. És ezen a ponton Krausz Tamás "ajánlásait", tartalmukat, minőségüket, lehetőségeiket is ebbe a "szituációba" helyezve kell körültekintőbben, tudományos igényességgel feltárni és bizonyítani.
Enélkül a demokrácia, a társadalmi részvétel a kormányzásban, a szociálpolitika és a többi, valamennyi párt (és civil szervezet) számára egyaránt használható, de ködös retorika csupán.
Szeitz János
Budapest
Miért is van a jutalék?
Vályi Gábor olvasói levelére szeretnék
Három gyerekem már diplomás, a negyedik főiskolás, ők általános és középiskolai tanulmányaik során mindig használták a tankönyveiket. Véleményem szerint amit az órán diktál a tanár, az jó segítségnek, kiegészítésnek a tankönyv mellé, de nem helyette. Ha a levélíró gyerekeit tanító kollégák azt tartják, hogy fölösleges a könyv, akkor minek rendelték meg?
Amikor tanítottam (ma már az iskola könyvtárosa vagyok), nyelvtanárként mindig használtattam a tanulókkal a tankönyveket, amihez vázlatot, kiegészítő anyagot írtam vagy diktáltam.
Tankönyvfelelősként azért szeretnék reagálni, mert volt egy mondat a rendelést összeállító pedagógus százalékjutalékáról, ami azt sugallja, hogy miattuk vetetik meg a gyerekekkel a fióknak szánt tankönyveket. A hír igaz, jutalék van. A hangsúly azonban a rendelést összeállítón van, mert a könyvek megrendeléséről - ahogy Vályi Gábor maga is említi - a szaktanárok döntenek, mi valóban csak összeállítjuk és továbbítjuk a kollégák igényét.
És ha már szóba kerültünk, szeretném világossá tenni, hogy mi is a dolga egy tankönyvfelelősnek a jutalékért. Februárban összegyűjti, kitölti, továbbítja a szaktanárok rendelését. Június elején módosítja a létszámot a beiratkozásnak megfelelően. Augusztusban átveszi a tankönyveket (én például 11 ezer darabot), intézi az ingyenes tankönyvekkel járó adminisztrációt, öszszeállítja a tanulók könyvcsomagját (mivel nem kötelező a tankönyveket megvenni, tanulónként egy osztályon belül se mindenki ugyanazt kéri), árusít, nyugtát, számlát ír, övé az anyagi felelősség, pótrendeléseket intéz, visszárut csomagol, elszámol a terjesztővel, és az ingyenesek miatt a saját iskolafenntartójával. Mindez az én esetemben jóval több mint száz munkaórát jelent, több tonna többszöri mozgatásával. Mivel ezt a normális munkánk mellett végezzük, az adminisztrációra hét végén és éjjel szoktunk sort keríteni.
A tankönyv helyetti fénymásoláshoz pedig csak annyit, hogy ez a módszer éves szinten biztos drágább és környezetkárosítóbb, mint a tankönyv, ráadásul ez is a szülők zsebében való turkálás.
Lauer Katalin
Mosonmagyaróvár