A kormány nem enged a ferihegyi fejlesztésből
Szigorúak a Budapest Airport 2005 decemberében megkötött privatizációs szerződésének feltételei: a dokumentum 2006-ra 14,5, az idén 68,9, jövőre pedig 65,3 millió euró (sorrendben 3,7, 17,5 és 16,6 milliárd forint) fejlesztési kötelezettséget ír elő. A privatizációs pályázaton győztes BAA azonban igencsak behúzta a féket tavaly nyár végén, amikor a Budapest Airport az eladásra szánt portfóliójába került át (a BAA-t ugyanis felvásárolta a spanyol Ferrovial, mely külföldi érdekeltségei, így a Budapest Airport eladásával tervezi csökkenteni felduzzadt hitelállományát). A Budapest Airport átvételére a német Hochtief Airport jelentkezett tavaly ősszel, ám a lendületesen induló tárgyalások az elmúlt hónapokban igencsak lelassultak. A hírek szerint a Malév privatizációs pályázatának végeredményét várták a felek, hiszen Ferihegy szempontjából egyáltalán nem mindegy, ki a tulajdonosa a forgalom felét produkáló légitársaságnak. Információnk szerint a Hochtief Airport magas rangú képviselői a múlt hét óta ismét rendszeres látogatói Ferihegynek, a Magyar Hírlap szerint az üzletemberek a Pénzügyminisztérium, illetve az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt. illetékeseivel is tárgyaltak a héten. A Budapest Airport jelenlegi és jövőbeli tulajdonosai a privatizációs szerződésben rögzített fejlesztési határidők módosítását szeretnék elérni, ám Pichler Ferenc, a Pénzügyminisztérium szóvivője szerint a kormány erre nem hajlandó. Tegnapi sajtóértesülések arról szóltak, hogy a németek ilyen feltételek mellett elállnak az üzlettől, ám Donatella Gasser, a Hochtief Airport szóvivője lapunknak azt mondta: cégük továbbra is optimista a jövőt illetően. A megegyezést nem akadályozzák jelentős problémák, és reményeik szerint "még tavasszal" megköthető az üzlet - tette hozzá.
Lapunk információja szerint a Budapest Airport tulajdonosváltása már csak azért is sürgető volna, mivel az egy év múlva esedékes schengeni csatlakozás követelményeinek már most nyáron meg kellene felelnie Ferihegynek, ám az 1985-ben átadott 2A és az 1998 óta működő 2B tervezésekor még nem gondoltak ilyesmire. Átmeneti megoldásként valószínűleg a 2A lesz a schengeni és a 2B a nem schengeni utasforgalom központja, ám a végleges és megnyugtató megoldás kidolgozása már az új tulajdonosra vár - akárcsak a légiáru-kezelő (cargo) központ és a multifunkcionális parkolóház felépítése.
A 2005 decemberében aláírt privatizációs szerződés azt is előírja, hogy a szerződéskötést követő 24 hónapon belül legalább két, nemzetközileg elismert hitelminősítőtől kell befektetésre ajánlott hitelbesorolást kapnia a Budapest Airportnak, és ezt fenn kell tartani egészen 2009-ig. A dokumentum a BA eladósodásának megengedett mértékét is korlátozza. A privatizációs szerződéssel egy időben a Kincstári Vagyoni Igazgatóság és a Budapest Airport vagyonkezelési megállapodást kötött, amely a tulajdonosnak 11,5 százalékos tőkemegtérülést engedélyez.
Év | Millió euró |
2006 | 14,5 |
2007 | 68,9 |
2008 | 65,3 |
2009 | 34,7 |
2010 | 36,3 |
2011 | 40,9 |