Ferihegy új tulajdonosa kevsebbet költene a reptérre

A magyar kormány ragaszkodik a Ferihegyi Repülőtér értékesítésekor, 2005-ben a BAA-val megkötött szerződésben foglaltak teljesítéséhez - mondta el Pichler Ferenc, a Pénzügyminisztérium (PM) szóvivője.

A szóvivő a Budapest Airport új tulajdonosjelöltjét, a német Hochtiefet illetően csak annyit közölt, hogy a cég, illetve a Pénzügyminisztérium képviselői "beszélő viszonyban" vannak.

Oravecz Péter, az ÁPV Zrt. kommunikációs igazgatója szerint, ha a felek között megszületik a megállapodás, a tranzakcióhoz vélhetően a magyar állam jóváhagyására is szükség lesz.

Sajtóértesülések szerint a szerződés aláírását a jelenlegi és az új tulajdonos között hátráltatja, hogy a Hochtief szeretne lazítani a privatizációs szerződésben meghatározott fejlesztési terveken és kötelezettségeken, amihez a magyar kormány hozzájárulása is szükséges.

A BAA összesen 465 milliárd forint tranzakciós értéken jutott 2005 decemberében a Budapest Airport Zrt. 75 százalék mínusz egy szavazatához, a repülőtér 75 éves üzemeltetési jogához, továbbá a tevékenységhez szükséges állami tulajdonú eszközökhöz. A tulajdonos ezen kívül vállalta, hogy a vagyonkezelés 75 éve alatt az éves bevétel 0,5 százalékát, de minimum 750 ezer eurót fizet a Kincstári Vagyoni Igazgatóságnak.

A tranzakciós szerződésben a BAA 260,6 millió euró fejlesztést és beruházást vállalt 2011-ig, amelyek nem teljesítése esetén kötbért kell fizetnie. Erre - a vagyonkezelői szerződés szerint - 75 millió euró bankgaranciát kellett letennie a vevőnek.

Miután a spanyol Grupo Ferrovial által vezetett konzorcium júniusban megszerezte a BAA-t, új stratégiát dolgozott ki, amely a BAA nagy-britanniai repülőtereire összpontosít a cég nemzetközi érdekeltségei helyett.

A BAA tavaly októberben jelentette be, hogy értékesíti a BA Zrt.-ben meglévő érdekeltségét. A vevőjelölt, a német Hochtief maga is pályázott a Budapest Airport megvásárlására még 2005-ben, akkor másodikként végzett a pályázaton, 406 milliárd forintos ajánlati árral.

A BAA és a Hochtief között jelenleg is folynak a tárgyalások a tulajdonosváltás részleteiről. Az előzetes megállapodás megkötését követően  a Hochtief AirPort ügyvezetője, Reinhard Kalenda elmondta, hogy a Ferihegyi Repülőteret Magyarország hosszú távú előnyére kívánják erősíteni és fejleszteni. Hozzátette: "a privatizációs eljárásban való részvételünk során, ambiciózus terveink voltak a repülőtér növekedésére és fejlesztésére, és ezek az ambícióink továbbra is élnek".

Korábban Veres János pénzügyminiszter is nyilvánvalóvá tette, hogy a BAA Budapest Airportban lévő érdekeltségének potenciális vevője köteles átvállalni a BAA által 2005 decemberében aláírt privatizációs szerződésben rögzített beruházásra, fejlesztésre, növekedésre és munkavállalói jogokra vonatkozó kötelezettségeket.

Az Európai Bizottság mint versenyfelügyelet tavaly év végén hagyta jóvá, hogy a legnagyobb német építőipari vállalat, a Hochtief repülőtér-üzemeltető egysége, továbbá a német állami Kreditanstalt für Wiederaufbau pénzintézet és a kanadai Caisse de Dépôt et Placement du Québec konzorciuma megvegye a Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtér Üzemeltető Rt. (Budapest Airport) 75 százalék mínusz egy szavazat tulajdonrészét a brit BAA Plc repülőtér-üzemeltetőtől. A konzorciumban a Hochtief AirPort GmbH részesedése közel 50 százalékos.

A Hochtief 1997 óta foglalkozik repülőtéri befektetésekkel és azóta Hamburg, Düsseldorf, Athén, Sydney és Tirana repülőterében szerzett részesedést. (MTI)

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.