Olvasói levelek

Illés szekere

Illés Zoltán, a Fidesz zöldtagozatának tagja ellen a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium közveszéllyel való fenyegetés miatt büntetőfeljelentést tett, mert a politikus nagy nyilvánosság előtt vállalta azon véleményét, hogy a csepeli galvániszap-szennyezés katasztrófával fenyeget.

A Fidesz honlapján olvasható, hogy a Környezeti Tanácsadó Irodák Hálózata, a Levegő Munkacsoport, a Magyar Természetvédők Szövetsége és a Védegylet elképesztőnek és a jövőre nézve is ijesztőnek tartja a precedens nélküli fejleményt, vagyis a feljelentést. Ehhez az állásponthoz én is csatlakoztam, az élővilág, közelebbről az állatok védelme okán. Az illegálisan lerakott és tárolt galvániszap elsősorban humán-egészségügyi szempontok miatt "piszkálja" a környezetvédők érzékszerveit. Nem szabad azonban figyelmen kívül hagyni a természeti környezet, főleg a talaj élővilágának károsodását.

A tiltakozó Illés Zoltán 1998-2002 között nem kapott komoly kormányzati pozíciót. Az elmúlt években gondban volt a nem politizáló polgár azzal, hogy ha ő megszólal egy-egy környezetvédelmi ügyben, akkor azt szakértőként vagy politikusként teszi. Most egyértelmű, hogy bár ellenzéki oldalról jön a kormány egyik tárcája elleni kirohanás, az nem illeszthető be az elmúlt esztendő politikai ütközeteinek sorába. A KvVM jobban teszi, ha végre elkezdi helyesen értelmezni azokat a jogszabályokat, amelyeket akár tekinthetünk "munkaköri leírásainak" is, ugyanis 1995-ben az új környezetvédelmi törvény teremtette meg a kormányzati munka elleni társadalmi kontroll terepeit a környezetvédelemben. Aki most Illés mellett síkra száll, nem az ő szekerét tolja, hanem a "civil" aktivistákra teszi a voksát, akik mindannyiunk jövőjéért hallatják hangjukat.

A szakminisztérium részéről feljelentőknek pedig egy jó tanács: gondolják át, hogy Illés Zoltán környezetvédelmi indokokra épített kijelentése veszélyes-e a társadalomra, mert ha ezt nem tudják bizonyítani, sokba fog kerülni az államnak a büntetőeljárás, pláne, ha annak során esetleg Illés Zoltán személyhez fűződő jogai is sérülnek. Ezt pedig nekünk, adófizetőknek kell megfizetni. A mi pénzünkből nem lenne egyszerűbb elszállíttatni végre a galvániszapot, és annak "kezelői" ellen lefolytatni egy korrekt büntetőeljárást?

Czerny Róbert

állatvédelmi jogász

Kéne egy beszéd

Olvasom, hogy Budapest költségvetésében több mint 10 milliárdos megszorítással kell számolni. Iskolák, kórházak zárnak be, színházak szűnhetnek meg. A BKV-t a főváros már évek óta alulfinanszírozza, rekordméreteket döntöget a cég adóssága. Ez idén sem lesz másként, tehát borítékolható a tömegközlekedési infrastruktúra további leépülése, vagy egy drasztikus járatritkítási és megszüntetési hullám.

Akad azonban egy terület, ahol még a költségek jelentős túllépése sem jelent problémát: a 4-es metró. Demszky Gábor betegesen ragaszkodik e szent tehénhez. Régóta várok már a főpolgármester úrtól egy "őszödi beszédet", amiben elmondhatná, hogy a beruházás 30-40 éves elavult tervek és koncepciók alapján fog megépülni, és a költségek szándékos alultervezése miatt jóval többe fog kerülni az adófizetőknek, mint amiről szó volt. Szót ejthetne arról is, hogy a megvalósíthatósági tanulmányokban hamis, túlbecsült utasforgalmi adatokkal számoltak, és így az építkezés sosem fog megtérülni. Beismerhetné, hogy figyelmen kívül hagytak számos olyan komoly - közlekedési szakemberek által készített - tanulmányt, amely kétségbe vonta a 4-es metró fontosságát, és inkább más jóval olcsóbb, de hasznosabb alternatívákat javasolt helyette. Elmondhatná azt is, hogy a jelenlegi formában megvalósuló metró a mostani felszíni tömegközlekedési hálózat jelentős visszafejlesztését (41-es, 47-es, 49-es villamosok, 7-es, 73-as buszcsalád leépítése) fogja eredményezni, tehát a budafoki, az albertfalvai, az újpalotai, és a zuglói lakosoknak a plusz átszállási kényszerek miatt bizony rosszabb lesz majd, mint jelenleg. És bevallhatná azt is, hogy a főváros délnyugati agglomerációjából naponta bezúduló autóáradat sem lesz kisebb, mivel a metró súlyos százmilliárdokért sem fogja ezt a problémát megoldani. Az építkezésbe pedig bele fog rokkanni a főváros.

A bevezetőben említett megszorítások egyetlen ellenszere a metróépítés halasztása. A főváros pénzügyi erejét jelen helyzetében ez a költséges és mostani formájában értelmetlen luxusberuházás teljesen felemészti. Jó lenne, ha végre kinyílna a Fővárosi Közgyűlésben ülők szeme, és nemet mondanának a 4-es metróval kapcsolatos pénzköltésekre, valamint figyelembe vennék a metrót megkérdőjelező szakvéleményeket is. Sajnos azonban félő, hogy nincs bennük ennyi belátás, hiszen még a Fidesz és Tarlós István is a metróval kampányolt, és most persze minden párt sunyin hallgat.

Németh Zoltán

gépészmérnök, Budapest

Kilátások és belátások

Dr. Nemes János Működik címmel (január 26.) megjelent írásában lelkesen számol be arról, hogy amikor barátját kezelésre kísérte a stockholmi Karolinska Kórházba, milyen idilli állapotokkal találkozott az "egyszerű közkórházi" funkciót is ellátó intézményben. Az általa tapasztaltak inspiráltak arra, hogy beszámoljak egy hazairól is.

Utóellenőrzés okán felkerestem megint a kórházat, ahol balesetem után elláttak. Mindaz önmagában nem lenne baj, hogy mind az ambulancia, mind a röntgen az alagsorban található, ha mások volnának a körülmények. Csakhogy a várakozás egy szűk folyosón történik, az ülőhelyek olyan alacsonyak, hogy még épkézláb páciensek is nehezen kelnek fel róluk. A röntgenvizsgáló kilincsét egymásnak adják át a betegek. Este hat óra tájban megkérdeztem a röntgenezést végző hölgyet: mikor kezdte? Így tudtam meg, hogy reggel óta van bent, mert kevesen vannak.

Tudom: nem vagyunk Skandinávia! De azt is tudom, hogy bizonyos munkakörökben nem szabad a megengedett időtartamnál hosszabb időn át foglalkoztatni a dolgozót. És azt is tudom, hogy miért vállal egyre több egészségügyi dolgozó - orvos, ápoló, műtős - külföldi munkát. Vajon fog-e változni a helyzet akkor, ha - amint ígérik - a parlamenti ciklus végén már vadonatúj épületben fog működni a kormányzati apparátus és benne az egészségügyi minisztérium?

Dr. Del Medico Imre

Budapest

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.