A Demcsák-modell
Aki ebben az irányban folytatja, azon gondolkodhat el, jobban megfelel-e a "politikusabb szerepvállalás" igényének az új hölgy, mint Danks Emese. Annyi biztos, Demcsáknak nem egyedül kell felkötnie a fehérneműt: különféle cégeknél edződött öt profi kerül köréje. Akiknek szakmai előélete alapján legföljebb azon lehet csodálkozni, miért szegődnek el a valószínűleg sokkal rosszabbul fizető és nyílt politikai elkötelezettséggel járó kabinetállásba, faképnél hagyva karrierjüket a magánszféra csúcsain. Komoly kockázatot vállalnak, de még náluk is nagyobb a kormányfő rizikója. Az új stáb névsora láttán Gyurcsány nem hivatkozhat majd arra, hogy a kommunikáció nem volt eléggé profi: ennél profibb csapatot nem lehet összehozni. Nem lesz mentség, ha bármi komoly gubanc beüt, marad a szállóige: rossz politikát nem lehet jól kommunikálni...
Persze azt sem könnyű definiálni, mi is az a rossz politika. Azt tudjuk, milyen a rossz kormányzás (kicsit rossz, közepesen rossz, nagyon rossz, a satöbbit inkább ne fessük a falra). De van olyan, hogy éppen a jó kormányzás a rossz politika - mármint a kormányfő népszerűsége szempontjából. Most nálunk éppen ilyen eset van, a megszorítások kora aligha kedvez a megszokott PR-szempontoknak. Az új csapatnak az is komoly gondja lehet, hogy Gyurcsány a lakosság jelentős része számára hiteltelen, hogy finoman fejezzük ki magunkat. Márpedig a kormányzati kommunikáció egyik fő eredménymutatója az lesz, hogy javul-e a kormányfő megítélése ama körülbelül negyvenszázaléknyi felnőtt körében, aki sem a szocik, sem a fideszesek iránt nincs eleve elkötelezve.
A másik mutató kicsit bonyolultabb: vajon többen és jobban értik-e majd meg, hogy a megszorításokból értelmes változások, azokból pedig jobb élet lehet? Ez azonban csak kisebb részt kommunikációs feladat: sokkal inkább a tapasztalati tény és azok szubjektív megélése alapján dönti el a "célközönség".
Hangzatos, de régen megcáfolt közhely, hogy a politikai PR is csak mosóporreklám. Egy kormányzó kormányfőt nem lehet úgy "eladni", mint a jelöltet a kampányban. Az új csapat tagjainak életrajza arra utal, hogy szakmailag minden adott lesz a kommunikációs sikerhez. Már csak a jó politika hiányzik hozzá? A válaszra várni kell, és van még valami: Gyurcsány szereti magamagát kommunikálni. De most olyan helyzetben van, amit aligha célszerű modellértékűnek minősíteni, és az sem biztos, hogy a kommunikációs modell valóban értékesnek bizonyul.
Kiderül. Addig is van egy archimedesi pont a kormányzati kommunikációban, a fent említett szállóige hazai elterjesztője: Gál J. Zoltán. Marad főnök. Mégis, alighanem ő kockáztatja a legtöbbet, ő már adott esetben se le, se föl nem tolhatja a felelősséget. Ha netán rosszul alakul, akkor a Demcsák-modell szerzőjeként nem csak a szót, a balhét is vinnie kell.