Hidrogénmeghajtású autók: talán 2015-2020-ra
A Hydrogen Internal Combustion Engine (HyICE) projekt keretén belül azt keresték, hogyan lehet a hidrogénmotorokat olyan hatékonnyá tenni, mint a jelenlegi dízelmotorok, úgy, hogy ne kelljen változtatni a motor méretén vagy erején, s hogy az új konstrukció természetesen ne szennyezze a környezetet.
A hároméves projektet - amelynek során amerikai és európai tudósok együtt dolgoztak - az EU 5 millió euróval támogatta, az összköltség 7 millió euró volt.
A hidrogén több más bioüzemanyag mellett felválthatná a gázolajat a szállításban, ami rendívül környezetvédő megoldás lenne, ugyanis a hidogénmeghajtású motornak alacsony az üvegházhatást kiváltó gázkibocsátása. Jelenleg a közúti szállítás adja az olajfogyasztás 71 százalékát, ez a szektor 98 százalékban függ az olajtól.
A 2004-ben elindított Hydrogen and Fuel Cell Technology Platform (HFP) az EU kutatási alapítványa hidrogén technológiák kidolgozására. A 2005 márciusában bemutatott stratégiai kutatási menetrend 2015-re teszi a hidrogén alapú autók kereskedelmi bevezetését, de sokan reálisabb dátumnak tartják a 2020-at.
A bírálók ugyanakkor azt mondják, hogy a hidrogén csupán energiahordozó és nem energiaforrás, tiszta energiához csak akkor juthatunk, ha megújuló energiaforrásokat veszünk igénybe. Mivel a hidrogénüzem működtetéséhez elektromos áramra van szükség, tömeges használatához környezetszennyező szénalapú vagy atomalapú erőműveket is igénybe kell venni.
(euractiv.hu)