Szigetelik a Combinókat
Bármilyen hihetetlen is, a korábban sokat kritizált Combinókról október óta most először lehetett rosszat hallani. Igaz, jót sem, de az új villamosok hírének már az is jót tesz, ha nincs mit írni róluk. A napokban azonban megint hír volt a sárga hernyók esete a hóval: beázott az oldalajtók nyitásáért felelős néhány "végálláskapcsoló". Ezért a mellette lévő utas-ajtó nem nyílt ki. A szerelvényeket azonban le sem kellett állítani, vagyis a fennakadás meg sem közelítette az emlékezetes tavaszi hibasorozatot. Tavaly az első hat villamos húsz nap alatt harmincszor állt le, s mindannyiszor az ajtók mechanikai hibája miatt. Igaz ez, és az ugyancsak emlékezetes felső vezetékszakadás-sorozat is próbaüzem idején történt, csakhogy akkor erre a tényre az önkormányzati választásokat megelőző felfokozott hangulatban alig figyelt valaki.
Az ajtók mechanikai hibáit a gyártó - Siemens - szakemberei már akkoriban kijavították, s minden szükséges műszaki finomítást elvégeztek a Combinókon, amelyekből azóta már huszonhét fut a Nagykörúton - nyilatkozta lapunknak Vág Péter, a projekt vezetője. Az 54 méter hosszú, egy légterű sárga szerelvények október eleje óta folyamatosan üzemelnek, s azóta alig volt említésre méltó műszaki probléma velük.
Igaz, a napokban elterjedt a hír, kigyulladt az egyik szerelvény, ami a tényekhez képest erős túlzásnak tűnik. Az történt ugyanis - magyarázta Vág -, hogy valahogy megsérült és zárlatos lett az egyik peron alatti fűtésszál, s ez egy cigarettacsikk méretű darabon átperzselte a burkolatot. A szerelvényeket ugyanis úgy rendelte a BKV, hogy az ajtók előtti fel- és leszállásra használt padlófelületet télen fűteni lehessen.
Vág Péter elismeri azonban, hogy a kezdeti üzemzavarok némelyike a járművezetők és a szerelők gyakorlatlanságából is adódhatott. Mostanra azonban már az üzemeltető is "felnőtt" a feladathoz, hamarosan befejeződik az oktatófolyamat, amelynek során 150 BKV-st képeztek "combinóssá". Százan az új szerelvények vezetéséhez is értenek, a többiek pedig az egyéb kiszolgáló részlegek munkatársai lesznek.
A projekt vezetője elmondta, hogy a villamosok beérkezése a tervezettnél ütemesebb, a teljes - 40 darabból álló - szállítmány két héttel korábban, május közepe helyett áprilisra a fővárosban lesz. Ebből naponta 36 szerelvény áll forgalomba, s június elsejétől csak Combinók járnak majd a Nagykörúton. Vagyis, tovább javul a szolgáltatás minősége a vonalon, kevesebb lesz a régi villamosok okozta műszaki hiba miatti leállás. Ezen a téren ugyanis folyamatosan javult a helyzet a vonalon, mióta a Siemens-villamosok is járnak. Szeptemberben, amikor még csak Ganz-csuklósok közlekedtek, műszaki hiba miatt hétszáz menet maradt ki. A Combinók októberi forgalomba állítása után felére csökkent az esetek száma, novemberben 200, decemberben 120, januárban 105 és februárban összesen már csak 80 menet maradt ki. Vág szerint attól kezdve, hogy a Combinók teljesen átveszik a "hatalmat" a körúton, ez az arány biztonsággal tartható, netán még javítható is.
A BKV már most készül a nyárra, szakmai tárgyalás kezdődött arról, hogyan lehetne javítani a nagy ablakfelülettel készült Siemens-villamosok utasterének szellőzését. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője, Vitézy Dávid úgy véli, erre az egyetlen jó megoldás a légkondicionálók utólagos beszerelése lenne, ezt a civilek kezdettől szorgalmaztak. Úgy tudjuk, a BKV ezt a változatot sem zárja ki, bár a megoldás legalább kétmilliárd forint lenne.