Teljesen állami lesz az M5-ös

Megvásárolja az M5-öst üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya Zrt. magánkézben lévő hatvanszázalékos részvénycsomagját az állam. A tavaly nyár óta esedékes kivásárlás előkészületeinek elhúzódásán a költségvetés kétmilliárd forintot veszíthet.

A gazdasági tárca elvetette az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Zrt. magánbefektetőkkel közös eladásának tervét, és inkább előbb kivásárolja az M5-ösből a tulajdonostársait. Szerdán bejelentették: kezdeményezik a magánbefektetők kezében lévő 60 százalékos részvénycsomag megvásárlását, majd pályázatot írnak ki az egész cég értékesítésére. Az ügylet a korábbi számítások szerint 40-45 milliárd forint hasznot, és az AKA 2031-ben lejáró koncessziójának ideje alatt százmilliárdos megtakarítást hozhat.


Költséges szépséghiba, hogy a lépéssorozat megkezdésére a kormánynak nyár óta megvolt a lehetősége. Az AKA magánkézben lévő részvényei akkor mintegy 19 milliárdért kerülhettek volna a kisebbségi részvénycsomagot birtokló Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.-hez. A kivásárlás előkészítése azonban nehezen indult, és januárra sem fejeződött be. A 2004-ben aláírt opciós kivásárlási szerződés szerint eközben a részvénycsomag ára havonta több mint 200 millióval emelkedik. Így év elején megszerzéséért húszmilliárdot kellett volna fizetni.

Az aktuális elképzelések szerint – ha a többségi tulajdonosok nem gördítenek akadályt az ügylet útjába – a sztrádát üzemeltető cég májusra kerülhet kizárólagos állami tulajdonba. Az ÁAK-hoz kerülő részvényeinek ára akkor hozzávetőleg 21 milliárd lesz. A kivásárlás előkészítésének mintegy kétmilliárd forintos többletköltséget okozó elhúzódása ellenére azonban a gazdasági tárca még nem végzett az opciós ügylet feltételeinek biztosításával.

Az AKA beruházásaihoz 900 millió eurót, tehát mintegy 240 milliárd forintot hitelező pénzintézetek legalábbis március 12-ig nyilatkoznak arról: a tulajdonosváltás mellett fenntartjáke hiteleiket. Ami azért fontos, mert az opciós szerződés szerint a kivásárlás feltétele, hogy az állam gondoskodik a koncessziós cég hiteleinek finanszírozásáról. Erre az egyik lehetőség a jelenlegi hitelszerződések megtartása. Ha viszont erre nincs mód, a gazdasági tárca kénytelen lesz az eredeti hiteleket kiváltó finanszírozási lehetőség után nézni.
A hírek szerint a pénzintézetek egyelőre nem akadályozzák a kormányt az AKA kivásárlásában: előzetes visszaigazolásaik szerint tartják hiteleiket. Igaz, az AKA mögött álló bankkonzorcium két – a többségi tulajdonosokhoz kötődő – pénzintézettel állítólag „házon belül” már elszámolt. Ezek a bankok ugyanis nem járultak volna hozzá az állami kivásárláshoz.

Úgy tudjuk: a koncessziós társaság magánbefektetői nem szívesen adják fel pozícióikat az M5ösön. Ezért a nem hivatalos információk szerint lehetséges, hogy ha az ÁAK-tól megérkezik a kérés az opciós részvénycsomag lehívására, jogi úton igyekeznek majd ellehetetleníteni az ügyletet. Amire van is esélyük: a vitás ügyek rendezésére szerződésben megjelölt nemzetközi bíróság ugyanis akár évekig is hezitálhat az ügyön. Márpedig az ÁAK-nak 2009-ig van lehetősége az opció lehívására. Arra is úgy, hogy a számítások szerint az üzlet valójában már 2008ban sem éri majd meg az államnak.

Az AKA kivásárlásának bejelentése ellenére az ÁAK egyelőre még nem kapta meg a tulajdonosi határozatot az opciós vételi jog gyakorlására. A lépésre a gazdasági tárca előreláthatólag csak azután szánja majd el magát, hogy a hitelező pénzintézetek március közepén hivatalosan is a kivásárlás mellé állnak. Ezt követően az ÁAK-nak hatvan (legfeljebb 120) napja lesz a részvényvásárlás lezárására. A várhatóan 2008-ban tőzsdére kerülő állami autópályakezelő cégnek a lehető legrövidebb időn belül ki kell majd írnia az AKA szabadpiaci értékesítésére a pályázatot.

Szerdai sor az M5-ösön. A kormány kivásárolja a magánbefektetõket az üzemeltetõ társaságból
Szerdai sor az M5-ösön. A kormány kivásárolja a magánbefektetõket az üzemeltetõ társaságból
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.