Pestre értek a metróépítők

Már Pesten is dolgoznak a 4-es metró építői, hétfőn még csak a csatorna- és vízvezeték-építés kezdődött a Kálvin téren, ami önmagában még nem bénította meg a fél várost, viszont nyitánya a majdnem egy évig tartó, nagy pesti terelésnek.

Alapvetően fogja megváltoztatni a pesti belváros közlekedését, ha április 5-től - várhatóan 2008 végéig - teljesen lezárják a Kálvin teret. Egyelőre erről még nincs szó - bár hétfőn hivatalosan megkezdődtek a metróállomás építésének előkészületei - néhány hét múlva azonban kiteljesedik a káosz. Most még csak az Üllői út és a Ráday utca között az aluljáróba vezető lépcső két oldalán, az építési területet lezáró fal miatt szűkült a járda, amelyről a díszburkolat egy részét már tegnap délben felszedték. A Nyári Pál utca felé a villamossínek mentén áskálódnak, ami a járműforgalmat egyelőre nem zavarja. Ezzel párhuzamosan a Kecskeméti utca és a Nyári Pál utca közötti szakaszon megkezdődött a közművezetékek kiváltása, így a gyalogosok mozgástere ott is korlátozódott.

Hamarosan azonban jönnek a komolyabb munkák, elsőként egy nagy átmérőjű csatorna építése, amit jelentősebb út- és járdabontás követ majd. Áprilistól azután lezárják a teret, az autósok a Baross utcából a Múzeum körút és a Kecskeméti utca felé, a Kiskörútról pedig a Kecskeméti utca és az Üllői út felé haladhatnak.

A lezárt Kálvin téren csak a villamospótló buszok hajthatnak keresztül, de azok is általában csak egy sávon, váltakozó irányban. Megváltozik a tömegközlekedés rendje is, a Kálvin tér lezárása idején módosított útvonalon jár majd a 83-as troli. A villamosoknak a Lónyay utcánál ideiglenes végállomást építenek, a 47-es, 49-es villamosok a Deák tértől odáig haladnak majd, Budára viszont már csak a pótlóbuszok mennek át.

Május közepétől a Fővám téri metróállomás aluljáró-szerkezetének kialakítása kezdődik, emiatt hat hónapra teljesen lezárják a Közgáz előtt az alsó rakpartot. Júliustól helyreállítják Budán, a Fehérvári úton a villamosközlekedést, a járművek ismét közlekedhetnek a Bartók Béla úton.

Augusztus 21-től közműkiváltások lesznek a Belgrád rakparton és a Fővám téren, és ekkortól zárják le - a jelenlegi tervek szerint 15 hónapra - felújítás miatt a Szabadság hidat. A hídlezárás miatt az érintett villamosok és pótlóbuszok útvonala megváltozik, a Lónyay utcai ideiglenes végállomás megszűnik. A 47-es villamos a budai 19-es vonalán jár majd, a 49-es villamost pedig pótlóbuszok helyettesítik.

Novembertől a pesti felső rakpartot is teljesen lezárják a Közgáz előtt, ahol a jelenlegi parkoló megszűnik. A 2-es villamos várhatóan az építkezés kezdete után még fél évig közlekedhet a jelenlegi útvonalán (később az alsó rakparton építendő úgynevezett repülő sínekre terelik a villamost).

A 4-es metró alapkövét, három évtizedes előkészítő munka után, tavaly márciusban rakták le. A Móricz Zsigmond körtéren a közműkiváltások tavaly májusban kezdődtek, az állomás szerkezetépítési munkálatai a tervek szerint 2008 nyarán fejeződnek be. Tavaly májusban zárták le a Szent Gellért téri megálló építése miatt a Műegyetem rakpartot, egy váratlanul előbukkant vízkifolyó akna miatt új terveket kellett készíttetni és jóváhagyatni, emiatt hónapok óta áll a munka. Az eredeti ütemterv szerint a Műegyetem rakpartot tavaly novemberben meg kellett volna nyitni. A Tétényi úti megálló építése is tavaly nyár óta tart, a tervek szerint ott jövő májusban végeznek a szakemberek. A legnagyobb budai forgalmi terelés 2006 augusztusában kezdődött, amikor a körtéri és a Bocskai úti állomások szerkezetépítési munkái miatt egy évre lezárták a Fehérvári utat.

Az eredeti elképzelések és a 2003 nyarán elfogadott metrótörvény szerint a 4-es metró első - Kelenföldi és Keleti pályaudvar közötti - szakasza 2009, a Bosnyák térig tartó, további négy megállót magában foglaló szakasz egy évre rá készülhet el. A két ütem megépítése a törvény szerint 350 milliárd forintba kerül, a végszámla összege azonban ezt jócskán meg fogja haladni. A városházán már az utolsó simításokat végzik azon a szakmai összefoglalón, amelyből kiderül, hogy pontosan mennyivel. Információink szerint a 4-es metró megépítésének költsége az 500 milliárd forintot is meg fogja haladni. Várhatóan az eredeti határidőt sem fogják tudni tartani a metróépítők; a Keleti pályaudvarig tartó, első metrószakaszt is legkorábban csak 2010-2011-ben fogják tudni átadni.

Egyelõre csak a járdán dolgoznak, szoktatják a várost a majdani káoszhoz
Egyelõre csak a járdán dolgoznak, szoktatják a várost a majdani káoszhoz
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.