Munkáshiány a régió autóiparában
Tavaly az új EU-tagok közül Csehországban készült a legtöbb autó (827 ezer), a második Lengyelország 590 ezerrel, majd Szlovákia következik 267 ezerrel. Lengyelországban, Csehországban, Szlovákiában és Magyarországon 2011-ben évi 3,46 millió autó gyártására alkalmas kapacitás működik majd - ez a világ akkorra becsült személyautó-gyártó kapacitásának csaknem négy százaléka, 43 százalékkal több a mostaninál.
- Egyes állásokban munkaerőhiány van. A szomszédos országokban is hirdetjük a magasabb képzettséget igénylő munkahelyeinket - mondta a dél-koreai Kia Motors zsolnai (Zilina) gyárának szóvivője. A francia PSA Peugeot Citroen nagyszombati (Trnava) gyára lakást és vállalati karriert is ígér a fizetés mellé, és még így is megéri a cégnek áthelyezni a gyártást a nagy-britanniai Coventryből, ahol bezárja üzemét. A PSA igyekszik együttműködési megállapodásokat kötni a szlovák technikumokkal, műszaki főiskolákkal a munkaerő hosszú távú biztosítása érdekében.
A Volkswagen pozsonyi gyára saját buszokkal utaztatja dolgozóit: az alkalmazottaknak a 17 százaléka 150 kilométernél messzebb lakik az üzemtől. A VW-nél szintén arra gondolnak, hogy külföldről is kell majd dolgozókat toborozni, amikor az évtized végére a szlovák autóipar már teljes gőzzel üzemel. Az amerikai Ford és a német GETRAG alkatrészgyártó cége máris inkább Szlovákia keleti részébe települ, nemcsak az ukrán és az orosz piac reményében, hanem számítva az onnan érkező dolgozókra is.
Szlovákiában 2012-ben már 840 ezer autót gyártanak a mostani tervek szerint, ezzel az ország az egy lakosra jutó autógyártásban világelső lesz. Az autóipari munkahelyek száma, a beszállítókkal együtt, két-három éven belül megkétszereződik, körülbelül 100 ezerre.
Magyarországon a japán Suzuki tavaly közel 170 ezer autót gyártott, idén 220 ezer a terv, a mennyiség jövőre elérheti a 300 ezret. Csak az idei növekedéshez ezer új munkatárs felvétele szükséges az eddigi 4800 mellé. (Az esztergomi üzembe már régóta Szlovákiából járnak át dolgozni.) A Suzuki és a FIAT évi 60 ezret akar gyártani Magyarországon a közös fejlesztésű sportterepjárójából is. Az Audi győri gyárában a termelést évi 50 ezer autóra akarják növelni a jelenlegi 20 ezerről.