Kiotó: a szárazföldi és légiközlekedés növekedése veszélyezteti az EU vállalásait

Az európai szárazföldi  és légiközlekedés folyamatos növekedése veszélybe sodorja azt, hogy az EU valóban teljesíteni tudja az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának korlátozásáról szóló kiotói egyezményben foglalt célokat - figyelmeztetett hétfőn egy jelentésben az Európai Környezetvédelmi Ügynökség.

Miközben ugyanis az ipar, a mezőgazdaság és az energiatermelő szektor 1990 és 2003 között jelentősen csökkentette az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását, ez az adat az európai szárazföldi közlekedésnél 21 százalékkal, a légiközlekedésnél pedig egyenesen 96 százalékkal nőtt ugyanezen időszak alatt - olvasható a jelentésben.

"Nem tudunk harcolni az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának növekedése ellen, ha nem vesszük figyelembe a közlekedés bővülését" - hangsúlyozta az EU-ügynökség igazgatója, Jacqueline McGlade. Mint hozzátette, a technológia fejlődése, így például a kevésbé környezetszennyező motorok kifejlesztése fontos ugyan, de ahhoz nem elegendő, hogy megoldja a gázkibocsátás problémáját.

A jelentés éppen ezért felszólítja az Európai Uniót, hogy vizsgálja felül a különböző szállítási módok támogatására vonatkozó politikáját. A szubvenciók majdnem fele ugyanis a közúti szállításra jut, miközben a környezetszennyezésben éppen ez játssza a kulcsszerepet. 

Az EU-n belül a szárazföldi közlekedés adja a tagállamok teljes üvegházhatást okozó gázkibocsátásának (GES) 21 százalékát, s ennek 93 százaléka a közúti közlekedésre, azaz az autókra és a kamionokra jut.

A kiotói egyezményben az EU azt vállalta, hogy az 1990-es adathoz képest 2012-ig 8 százalékkal csökkenti a GES szintjét. A múlt héten pedig a tagállamok környezetvédelmi miniszterei arról egyeztek meg, hogy ez a csökkentés 2020-ra legalább 20 százalékos lesz. Klímavédelmi jegy-felár a Lufthansánál

A Lufthansa német légitársaság az év végéig egy olyan jegyárusítási rendszert dolgozna ki, ahol az utas a jegyáron kívül önkéntesen felárat fizethet a klímavédelemre.

A Lufthansa illetékese szerint már keresik is azokat a szervezeteket, amelyek részére az így befolyó többletet felajánlhatnák és az utasok is elfogadnák őket kedvezményezettként.

Az elképzelés szerint - melyről a Der Spegel című lap számol be - az adott útvonalon kibocsátott széndioxid-mennyiségtől függne a levegővédelmi felár összege. A lap azt írja, hogy egy utazás többletköltsége a Frankfurt-New York távon 68 euró körüli összegnek felelne meg, de a Lufthansa szóvivője, Thomas Jachnow nem kívánta kommentálni az adatot.

(forrás: MTI)

Óriásgép hajtómûve
Óriásgép hajtómûve
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.