Kiotó: a szárazföldi és légiközlekedés növekedése veszélyezteti az EU vállalásait
Miközben ugyanis az ipar, a mezőgazdaság és az energiatermelő szektor 1990 és 2003 között jelentősen csökkentette az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását, ez az adat az európai szárazföldi közlekedésnél 21 százalékkal, a légiközlekedésnél pedig egyenesen 96 százalékkal nőtt ugyanezen időszak alatt - olvasható a jelentésben.
"Nem tudunk harcolni az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának növekedése ellen, ha nem vesszük figyelembe a közlekedés bővülését" - hangsúlyozta az EU-ügynökség igazgatója, Jacqueline McGlade. Mint hozzátette, a technológia fejlődése, így például a kevésbé környezetszennyező motorok kifejlesztése fontos ugyan, de ahhoz nem elegendő, hogy megoldja a gázkibocsátás problémáját.
A jelentés éppen ezért felszólítja az Európai Uniót, hogy vizsgálja felül a különböző szállítási módok támogatására vonatkozó politikáját. A szubvenciók majdnem fele ugyanis a közúti szállításra jut, miközben a környezetszennyezésben éppen ez játssza a kulcsszerepet.
Az EU-n belül a szárazföldi közlekedés adja a tagállamok teljes üvegházhatást okozó gázkibocsátásának (GES) 21 százalékát, s ennek 93 százaléka a közúti közlekedésre, azaz az autókra és a kamionokra jut.
A kiotói egyezményben az EU azt vállalta, hogy az 1990-es adathoz képest 2012-ig 8 százalékkal csökkenti a GES szintjét. A múlt héten pedig a tagállamok környezetvédelmi miniszterei arról egyeztek meg, hogy ez a csökkentés 2020-ra legalább 20 százalékos lesz. Klímavédelmi jegy-felár a Lufthansánál
A Lufthansa német légitársaság az év végéig egy olyan jegyárusítási rendszert dolgozna ki, ahol az utas a jegyáron kívül önkéntesen felárat fizethet a klímavédelemre.
A Lufthansa illetékese szerint már keresik is azokat a szervezeteket, amelyek részére az így befolyó többletet felajánlhatnák és az utasok is elfogadnák őket kedvezményezettként.
Az elképzelés szerint - melyről a Der Spegel című lap számol be - az adott útvonalon kibocsátott széndioxid-mennyiségtől függne a levegővédelmi felár összege. A lap azt írja, hogy egy utazás többletköltsége a Frankfurt-New York távon 68 euró körüli összegnek felelne meg, de a Lufthansa szóvivője, Thomas Jachnow nem kívánta kommentálni az adatot.
(forrás: MTI)