Kétszáz milliót fizet a Malévért az Airbridge

Aláírták a Malév privatizációs szerződését, az Airbridge 200 millió forintért veszi meg a légitársaság 100 százalékos részvénycsomagját, és legalább 50 millió euró (közel 12,5 milliárd forint) tőkeemelést vállal - közölte az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt.

A tranzakció pénzügyi zárásának tervezett időpontja 2007. március vége, ekkor kerülhet sor a vételár megfizetésére, valamint a befektető által már korábban letétbe helyezett 20 millió euró mértékű tőkeemelés jogerőre emelkedésére is. "Az ÁPV Zrt. elégedett a privatizáció eredményeivel, az értékesítés mindenképpen pozitív hatású a légitársaság számára. A Magyar Állam a Malév Zrt. értékesítése révén nem szenved hátrányt, kötelezettségeinek egy jelentős része megszűnik, miközben a légitársaság hosszabb távú működésének feltételei kedvezően alakulnak, a tulajdonosváltás révén jelentős tőkéhez és addicionális piaci lehetőségekhez jut" - áll a közleményben.

Az ÁPV Zrt. tájékoztatója szerint az Airbridge a vállalt tőkeemelés első részletét, 20 millió eurót a Malév közgyűlésének felhatalmazó döntését követően fizeti be, a további 30 millió eurót "készenlétben" tart és az ÁPV Zrt. rendelkezési joga mellett bankgaranciával fedez. A vevő a Malév által felvett EIB és KBC projekthiteleket, összesen 13 milliárd forint értékben visszafizeti vagy refinanszírozza, legkésőbb 2007. december 31.-ig, ezzel e hitelek mögötti állami kezességvállalás megszűnik.

Az Airbridge vállalja továbbá, hogy a Malév által felvett - állami kezességgel fedezett MFB-hitel, mintegy 20 milliárd forint kezelésére meghatározott konstrukció végrehajtását 32 millió euró összegű bankgaranciával biztosítja. Az Airbridge Zrt. összesen tehát 82 millió euró, mintegy 20 milliárd forint értékű garantált forrást von be.

Az MFB-hitel kezelésére szolgáló konstrukció lényege, hogy az ÁPV Zrt. e kötelezettségek átvétele érdekében 100 százalékos tulajdonában lévő vagyonkezelő társaságot alapít, amely átvállalja az MFB hiteltartozást a Malévtől, megvásárolja a Malév-márkanevet, a B767-es gépet tulajdonló társaságot, valamint a Százhalombatta és a repülőtér közötti kerozinvezetéket. Ezekért a Malév bérleti díjat fizet a jövőben. A bérleti díjakat a futamidő (2008-2018) alatt a hitel kamatterheinek megfizetésére használja fel az ÁPV Zrt. társasága. Azok bármely elmaradása esetén felhasználja a vevő 32 millió eurós bankgaranciáját.

Az ÁPV kiemeli, hogy ezen túl a vevő kötelezettséget vállal az MFB hitel teljes visszafizetéséhez szükséges tőkének a Malév későbbiekben képződő nyereségéből történő akkumulációjára is a nyereség 25 százalékának elkülönített bankszámlán történő gyűjtésével. A vevő arra  is kötelezettséget vállal, hogy a vagyonkezelő társaság által megvásárolt márkanevet és eszközöket a futamidő végén esetleg még nem törlesztett hitel összegének megfelelő vételáron a Malév visszavásárolja. A vevő vállalta, a hogy a társaságnál jelenleg érvényes kollektív szerződést valamint egyéb munkavállalókkal kötött megállapodásokat az érvényesség idejéig fenntartja.

Az ÁPV felhívja a figyelmet arra: nem kerülhető el, hogy a teljes tranzakcióról az Európai Bizottság állásfoglalását kérje a szerződés állami támogatás tartalmával kapcsolatban. A Bizottság véleményének megismeréséig a Malév működését az ÁPV szoros figyelemmel kíséri.

Leonov Péter, az AirBridge Zrt. igazgatóságának tagja elmondta, hogy az AirUnion, amelynek Borisz Abramovics az elnöke megrendeléseket hoz a Malév leányvállalatának, az Aeroplexnek is. Az öt orosz légitársaságot magába foglaló AirUnion 18 Boeinggel rendelkezik és az AirUnion tulajdonában lévő fapados Sky Express repülőgépeit is az Aeroplex javíthatja majd.

Abramovics: a Malév nyereséges lesz

A Malév két éven belül nyereséges lesz  és az utasforgalom évente 20-25 százalékkal nő - mondta Borisz Abramovics, miután bejelentették a Malév privatizációs szerződésének aláírását. A növekedési dinamika új munkahelyeket teremt és  tömeges elbocsátásra nem kerül sor - tette hozzá. Elmondta azt is, hogy a Malév menedzsmentje nagy munkát végzett a létszám optimalizálására. A oneworld légiszövetséghez történő Malév-csatlakozással kapcsolatban az orosz üzletember hangsúlyozta, hogy mindig támogatták a csatlakozást és mindent megtesznek, hogy a magyar légitársaság sikeres legyen a szövetségen belül. A privatizációs szerződés részleteiről Borisz Abramovics nem kívánt beszélni.
(MTI)

Borisz Abramovics, a Malév vevõje és Gönci János a légitársaság vezérigazgatója
Borisz Abramovics, a Malév vevõje és Gönci János a légitársaság vezérigazgatója
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.