Új állami teher, még csak a kamionokon
Legalább négy héttel fejeli meg a kormány az úthasználattal arányos elektronikus útdíjrendszer (ED) kiépítésének immár többéves halogatását. A kabinet ugyanis rákényszerült, hogy megszerezze az Országgyűlés támogatását a beruházás közbeszerzési eljárásához. Az államnak több mint 50 milliárd forintot kell majd költenie az építésre és a rendszer ötéves üzemeltetésére - ennyi pénz kiutalásáról viszont a kormány egyedül már nem dönthet. Az újabb halasztás azon - elvben - nem változtat, hogy a sorompók és fizetőbódék nélküli automatikus rendszernek 2009 januárjára működnie kell.
Az ED tenderét a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) leghamarabb áprilisban írhatja ki. A nemzetközi közbeszerzési eljárás részletes feltételeit csak akkor véglegesítik, ha a honatyák márciusban jóváhagyják a beruházás tervét. Annyit azonban már most tudni lehet: az eredetileg az elektronikus autópályadíj-szedésre kidolgozott nyolc tervváltozatból az elmúlt hetekben lezajlott tárcaközi egyeztetéseken csak egy, a legdrágább és egyben legnagyobb haszonnal kecsegtető maradt állva. Ennek alapján az elektronikus díjszedést 2009 januárjában, tehát már az induláskor alkalmaznák az autópályákon kívül is.
Az aktuális elképzelések szerint legalábbis az "úthasználattal arányos díjfizetésnek" a korábban beharangozott 885 kilométernyi autópálya mellett működnie kell a hazánkon áthaladó európai tranzitútvonalakhoz tartozó 2300 kilométernyi főúton is. Vagyis valamennyi, a térképeken egy számjeggyel jelölt úton és a két számjegyűek többségén.
Eldőlt az is, hogy az ED 2009 januárjára tervezett bekapcsolása után nemcsak a legnagyobb kamionok, hanem valamennyi 3,5 tonnánál nagyobb gépjármű ebben a rendszerben fizeti majd az úthasználati díjait. Méghozzá az első évben kilométerenként várhatóan 30-45 forint közötti összeget. Kibúvó pedig nem lesz: a hírek szerint ugyanis az új magyar díjrendszerben csak elektronikusan lehet majd fizetni. Legalábbis a gazdasági tárcánál ma ezt tartanák kívánatosnak.
A személygépkocsi-tulajdonosoknak egyelőre nem kell aggódniuk. A legkisebb jármű-kategóriában előreláthatólag 2013-ig nem váltják le a matricás rendszert. Ha viszont az új rendszer őket is eléri, akkor minden nyolcvan kilométernél hosszabb út többe kerül majd, mint most - persze a mai számítások szerint.
Ha a szakértők prognózisai helyesek, a költségvetés évente 38-75 milliárd forint tiszta bevételhez jut az új sarc révén úgy, hogy az építési költségeket, az üzemeltetést már kifizette, és elszámolta a matricás bevételek kiesése miatti hiányt is. Öt év alatt az új útdíjból származó teljes bevétel 430 milliárd forint körül alakul. Ha számításba vesszük, hogy a tehergépkocsik matricavásárlásainak elmaradása miatt hatvanmilliárd esik ki, a rendszer üzemeltetőjének pedig 73 milliárd forint szolgáltatási díjat kell fizetni, illetve további hat-hétmilliárd forint üzemeltetési költség is terheli az államot, az ötéves állami profit így is 300 milliárd forint.
Az optimista előrejelzések értékéből legfeljebb az von le egy keveset, hogy a rendszer építési és ötéves üzemeltetési árát ma még csak találgatni lehet. A közbeszerzési eljárás eredményének előreláthatólag szeptemberi kihirdetésekor véglegessé váló összeget mindenesetre 60-80 milliárd forintra becsülik. Arra azonban egyelőre nincs garancia, hogy a már most a döntéshozóknál kopogtató nagy rendszerszállítók - így az osztrák Kapsch és a Magyar Telekommal közösen fellépő német T-Systems érdekeltségei közé tartozó Satellic Traffic Management GmbH - versengésük közben a magyar szakértők számításaiból indulnak majd ki.