Közszereplő

Van valami megdöbbentően esendő abban, ahogyan a magyar társadalom emészti a saját múltját. Mint az a tehén, amely már nem tud legelni, mert folyamatosan csak kérődzik és képtelen végezni vele.

Az első antalli borítékátadást követően sajátos szekvenciával újra és újra előbukkan az ügynökök beazonosításának, leleplezésének, felmentésének és elítélésének tematikája. A társadalmi érdeklődés ugyan folyamatosan csökken, de valamennyire még ébren tartható. A tendencia azonban világos, a '90-es évek elején még vezércikkeket és vezető híreket keltő ügynökügyek lassan a kis színesek és mínuszos hírek közé sorolódnak. Miközben a téma a nyilvánosság előtt egyre veszít jelentőségéből, a társadalom emésztőrendszerében megőrzi félig nyers állagát. Már két miniszterelnökünk volt érintett az ügynöktörvény értelmében, ám mindkettőnek töretlen a társadalmi presztízse. Horn Gyula még mindig a kikezdhetetlen baloldali guru és szögesdrótvágó Európa-sztár, Medgyessy Péter pedig valami egészen más természetű ok miatt adta át helyét az ügynökmúlttal nem vádolható mai miniszterelnöknek. Ha már a politikusok, újságírók, egyéb közszereplők vonatkozásában az ügynökkérdés lekerül a napirendről, s csak a társadalom információs szintje változik egy-egy ügynöki leleplezés következtében, de az érintettek társadalmi pozíciója érintetlen marad, akkor úgy tűnik, az egyházi vezetők múltjának feltáratlansága szolgáltathatja a téma lecsengésének utolsó anyagát. Vajon miért?

Egyházpozíció

Max Weber ugyan különbséget tett a politikai erkölcs és a magánerkölcs között, ám azt egyetlen társadalom sem képes elfogadni, hogy a politikai erkölcstelenség természetes és rendjén való. Odáig sokan eljutnak, hogy nem lehet a magánembereket ugyanazzal a mércével mérni, mint a politikusokat, de a tekintetben azért konszenzus tételezhető fel, hogy a totális politikai önkény rémálom. A modern társadalom - még mindig Webert követve - célracionálisan működik, a döntések tartalmát s irányát nem szent hagyományok és isteni hierarchiák határozzák meg, hanem a politikai ész. Amikor azonban Weber ezeket a belátásokat rögzítette, a modern felé elmozduló társadalomban még az ún. keresztény értékek teljes konszenzusnak örvendhettek. Elkezdődött ugyan a kereszténység egyháziasodása, és ezáltal az egyházi intézmények elindultak a kultúra meghatározásának főszerepeiből az egyre jelentéktelenebb epizódszerepek felé, de a társadalmi közmegegyezés még legalább a második világháborúig, ha nem a '68-as diáklázadásokig homogén módon hordozta a keresztény erkölcsi konszenzust - ami nagyjából a zsidó tízparancs magán és közéleti betartandóságát tartalmazta.

A posztmodernnek, posztkereszténynek is nevezhető magyar társadalomban ez az alapvető erkölcsi egyetértés hiányzik, de még mindig széles azoknak a tábora, akik a privát és közerkölcs alapjainak megerősítését fontosnak tartják, és ebben az egyházak képviselőinek is fontos szerepet tulajdonítanak. Azt kevesen gondolják, hogy az egyházi vezetőknek direkt módon pártpolitikai vitákba kellene keveredniük, netán a választási kampányokban részt kellene venniük, de a közélet tisztasága, a társadalmi igazságosság és szolidaritás, a béke és a szeretet politikai szempontból is igen jelentős értékeinek képviselését elvárják tőlük. Ne legyenek a pártpolitikában, de legyenek a közéletben. Ilyesféle a magyar civil közvélemény, s most lássuk milyen gondolatkörök rajzolódnak ki az egyházi véleményekben.

Egyházi ügynökdiskurzus

Első látásra talán visszatetszőnek tűnhet, hogy az inkriminált püspököket és a Mazsihisz elnökét védő ügyvédek elvitatják azt a kijelentést, hogy az egyházi vezetők közszereplők lennének. Némelyek kacsintva-hunyorogva azt mondják: "ügyes" - így akarják megkerülni, hogy a létező szocializmusbeli múltjuk kutatható és nyilvánosságra hozható legyen. Az érintettek azonban jogi természetű különbséget tesznek a politikai és a társadalmi közszereplés között. Az előbbi a hatalomban való részvételt jelenti, utóbbi a közjóért való nyilvános tevékenységet. Előbbi a pártpolitikához áll közel, utóbbi a közélethez. Ha a törvény a közszereplést úgy határozza meg, mint a politikai hatalomban való hivatásszerű részvételt, akkor az egyházi vezetők valóban semmilyen értelemben nem számíthatnak közszereplőnek.

A jogi természetű vitában azonban további összefüggések is felbukkannak, melyek ismerete fontos azoknak, akik mélyebben meg akarják érteni az egyházak társadalmi szerepét és a társadalom vallási-egyházi dimenzióit. Egyre többen sajnálkoznak afölött, hogy az egyházak vezetői nem jártak élen a saját múltjuk feltárásában és feldolgozásában. Úgy vélik, hogy ez elsőrendű kötelessége lett volna azoknak, akik a társadalomban az értékek és a szentség első számú képviselőinek kell tartsák magukat, mert vallásuk tanítása ezt várja el tőlük. Mások ezzel szemben a közélet szereplőire mutatnak, és azt kérik számon tőlük, hogy nem kértek bocsánatot az egyház és a vallás üldözéséért, a hitvalló keresztények megbélyegzéséért. Éppen a mai döntéshozók arra vonatkozó erkölcsi alapjait vitatják el, hogy az egykor üldözött egyházak fölött törvényt üljenek.

Mindazonáltal az elmúlt 15 év alatt, de különösen az utóbbi 4-5 évben az egyházi vezetők némelyike így vagy úgy nyilatkozott saját múltjáról, megtalálta a módját annak, hogy kritikusan értékelje művét. A református és az evangélikus egyházban erőteljesebb intézményi kereteket kapott a múlt árnyainak feldolgozása, de a katolikus püspöki konferencia is közzétett egy világos szavú nyilatkozatot, és felállított egy történészbizottságot. Komoly egyházi szakmunkák egész sora jelent meg, a legkülönbözőbb résztémákról és egymástól igen eltérő értékelésekkel. Az üldözöttek régi reflexei és az üldözöttség hermeneutikája azonban következetesen működik, amikor minden lehető eszközzel azt képviselik, hogy az állam és a nem egyházi szakemberek ne kutakodjanak az egyháziak múltjáról, mert az illetéktelen és jogtalan beavatkozás egy vallási közösség belügyeibe, s ezeket egyértelműen politikai hátsó szándékok vezérlik.

Közmegegyezés a közről

A legfontosabb kérdés, illetve elintéznivaló tehát nem az, hogy sokan sokat dolgozzanak a fenntartható kérődzés biztosításán. A magyar társadalom előtt sokkal inkább az a kihívás áll, hogy megtalálja és megértse a kulturális, etikai, politikai konszenzust. Méghozzá olyan mélységben, ahol a pluralista társadalom sokféleségének értéke és szépsége még közös vízgyűjtőkből táplálkozik. Előfordulhat, hogy a betekintési jog révén új adatok kerülnek elő, új érintettségekre derül fény. Az eddigi kutatásokon túli, lényegi belátásokra nem számíthatunk már. A "rendszer" működésének elemei, összefüggései, s az egyházak különböző személyiségeinek ebbe szövődött élettörténetei a társadalom számára nem önmagukban érdekesek és értékesek, hanem azért, mert rámutathatnak a Kádár-rendszer magánalkus kultúrájára, s ennek ma is érvényes folyományaira. A társadalom, benne az egyházak nem cserélődtek ki, nem is cserélhetők le. Egy mélyrétegekig menően sérült társadalom etikai alapjainak és identitásának helyreállítása az a feladat, amely előtt mindannyian állunk, s ha ezt elmulasztjuk, marad nekünk az ügynöközés szomorú kérődzése.

A szerző teológus, a Szegedi Tudományegyetem Vallástudományi Tanszékének vezetője

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.