Toroczkaival és Budaházyval szimpatizálnak a gödi útlezárók

A Fidesszel és a KDNP-vel szoros választási szövetséget alkotó radikális szervezet tagjai állják el az utat minden nap az autósok előtt Vác és Budapest között, a 2/A főútvonalon. A szervezők kapcsolatban állnak a nemrég még Toroczkai László vezette 64 Vármegye Ifjúsági Mozgalommal, a Jobbik Magyarországért Mozgalommal és más, szélsőjobboldali alakulatokkal is.

Honlapjukon megtalálható a rendőrség által a tévéostrom kapcsán körözött Budaházy György Nemzetmentő kiskátéja és Harcra fel! című kiáltványa, benne azzal, hogy „a legfőbb külpolitikai cél a Szent Korona országának helyreállítása.”

Az útelzárásokért felelősséget vállaló Farkas Éva vállalkozó, a Gödi Nemzeti Bizottmány alelnöke, a Magyar Nemzeti Front gödi szervezetének elnöke megkeresésünkre azt mondta: a 64 Vármegyéhez hasonlóan ők is radikális ideológiát képviselnek, és az útzárat addig tartják, amíg a kormány le nem lép a színről. Amúgy március végéig joguk van arra, hogy a gyülekezési törvény értelmében az utat minden hétfőn, szerdán és pénteken 8 és 12 között egy sávon lezárják.

A demonstráció másik bejelentett szervezője Vass István festőművész, aki nemrég kiállítása megszervezésére 600 ezer forintot kért az akkor még baloldali vezetésű gödi önkormányzattól, de a kérést a közművelődési és oktatási bizottság 2006. február 8-án elutasította. Kérdésünket, hogy a festőben munkálhat-e a személyes sértettség, Farkas Éva azzal hárította el: az személyes ügy, az útzár pedig a haza ügye. A vállalkozó azt is elmondta, az önkormányzati választásokon a Jobboldali Összefogásban vállaltak szerepet: a Fidesz, a KDNP, a Magyar Nemzeti Front, a Fidelitas és a Vállalkozók Pártja közös jelöltje lett Gödön polgármester.

Az útzárat ősszel még a gödi forradalmi bizottság kezdte, időközben mások vették át a menedzselést. Év elején a rendőrségen már a Dunakeszi Összefogás tett bejelentést. A 2/A Göd és Dunakeszi közötti szakaszán egyre feszültebb a helyzet – noha ezt Farkas Éva tagadta, mert úgy tapasztalja, az autósok többsége egyetért velük. A közeli benzinkútra betérő kamionosok másképp fogalmaztak; hogy miként, azt nem idézhetjük. Tény, hogy egyre gyakoribbak a Nagy-Magyarország térképekkel és árpádsávos zászlókkal díszített útzárnál az összeszólalkozások. Egy autós a napokban bejelentést tett a rendőrségen: inzultálták a „tüntetők”. Egy másik arról számolt be, hogy lefotózták, majd az összeszólalkozás után Vass István arra utasította társát: „A rendszámát is fényképezd le!” (A TV2 vasárnapi riportjában is szerepelt ez a jelenet.)

Kovács László alezredes, dunakeszi rendőrkapitánya a közlekedésbiztonságra vonatkozó kérdésünkre elmondta: a tüntetők nem kértek segítséget, a rendőrök annyit tesznek, hogy a demonstráció kezdetekor és végén a helyszínen vannak. A forgalom szabályozásáért nem a rendőrség, hanem az út fenntartója, a Pest megyei Közútkezelő Kht. felel. A tüntetés szervezőinek a gyülekezési törvény értelmében nem mondhatnak nemet, a demonstrációt csak a népképviseleti szervek és a bíróság akadályoztatása esetén korlátozhatnák. Arra, hogy az útzár előtt semmiféle figyelmeztető jelzés nincs, a kapitány azt felelte: utánanéz, mert ez szabálytalan. Az alezredes nem számít arra, hogy az egyre türelmetlenebb autósok és az útelzárók esetleg hajba kapnak.

Az utat jelenleg bárki elzárhatja a másik elől, tudtuk meg a rendőrkapitánytól. Magánszemély is. Csak annyi kell hozzá, hogy előtte három nappal bejelentse, és hogy állandó lakcímmel rendelkező konkrét személy legyen a szervező, aki felelősségre vonható a törvénybe ütköző esetekért.

Az „úton állók” a jelek szerint nincsenek egyedül. Farkas Éva erről így ír a honlapon: „A Gödi Önkormányzat elöljáróinak pénteki szimpatizáló látogatása a tett helyszínén lélekben erősített bennünket, köszönet érte. A velünk együtt érző autósok tábora is egyre nő, mert sokuk problémája egy tőről fakad. Kivételt képeznek a több tízmillió forintos személyautó-tulajdonosok…”


Molnár Sándornak tízmillió forintjába került egy őszi, Cegléd határában megejtett útelzáró akció. Az abonyi fuvarozási vállalkozó (Molnársped Kft.) pótkocsis tartályautójának vezetője későn vette észre, hogy az utat elállják előtte, s fékezett ugyan, de az autó árokba borult, és totálkáros lett. A ceglédi rendőrkapitányság még nem fejezte be a vizsgálatot, így nem lehet pontosan megmondani, ki a felelős a balesetért. Lehet, jegyezte meg a tulajdonos, hogy a sofőr gyorsabban ment, mint kellett volna. De az is tény, hogy a tüntetők akadályozták. Bárhogy is történt, jegyezte meg a vállalkozó, casco nem volt a kamionon. Ami azt jelenti, hogy az anyagi kár jelentős.

Tavaly december óta fél pályán
Tavaly december óta fél pályán
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.